Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor havner vrakede biler?

Startet av Trustno1, tirsdag 06. september 2016, klokken 13:49

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg har i det siste sett etter noen deksler til bilen, og pga høy pris orginalt så søker jeg etter vrakbiler på nett.

For meg ser det ut som det kun har vært en delebil ute for delekjøp de siste månedene. Det må da være flere biler enn dette som blir vraket. Noen som aner hva som typisk skjer med bilene, og eventuelt hvor man kan få kjøpt brukte deler?

turku

P85D, panorama, luftfjæring, techpakke, next gen svarte, dobbellader, spoiler, vinterpakke

Trustno1

Sitat fra: turku på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:35
her er ihvertfall hele biler. http://boonstraschadevoertuigen.nl/en/autos/
xp90d til 99000 euro

Posten min var mer rettet mot kjøp av brukte deler i det norske markedet :)


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

moso

Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Trustno1

Sitat fra: moso på tirsdag 06. september 2016, klokken 22:01
Grønvolds bil-demontering på Brummunddal har en S60 (tror den fikk et tre i hodet)

http://www.bildemontering.no/ext_sok_bildeler_delenavn.aspx?bk=140201&f=159

Dette er den ene bilen jeg nevnte i min første post :)
Jeg har vært i kontakt med disse, og vissnok var de eneste delene til salgs de som var listet opp på websiden deres.

Trustno1

Sitat fra: Zephid på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:36
Har du prøvd å lete på www.nbfbildeler.no ?

Eneste jeg finner deler fra her er fra tidligere nevnt bil.
Kan det stemme at det virkelig kun er en delebil ute for demontering i landet?
Henter Tesla aktivt inn biler selv for å gjenbruke deler?

Trustno1

Løfter denne posten igjen. Fortsatt kun den ene bilen hos Grønvold som jeg klarer å finne.

Hvor havner vrakene? Noen som har en formening om hvor mange biler som faktisk har blitt vraket? Finnes det en oversikt noe sted om dette?

Tuxedo


frankofobia

Jeg vil anta, at som med alle andre biler som det er innbetalt vrakpant på, at den går til nærmeste bilopphugger. Ellers må Tesla kjøpe vraket fra fra forsikringsselskapet og jeg seg ingen grunn til at en bilprodusent skulle ha noen god grunn til å kjøpe vrak av egne biler.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Tuxedo

#11
Sitat fra: frankofobia på fredag 23. september 2016, klokken 17:14
Jeg vil anta, at som med alle andre biler som det er innbetalt vrakpant på, at den går til nærmeste bilopphugger. Ellers må Tesla kjøpe vraket fra fra forsikringsselskapet og jeg seg ingen grunn til at en bilprodusent skulle ha noen god grunn til å kjøpe vrak av egne biler.
Tesla er bl.a. helt klart interessert i batteriet, som har gjenbrukbare celler, med mindre bilen har gått svært langt.  Det er også naturlig at de ikke vil ha delebiler flytende rundt som de ikke har kontroll på.  Uansett vil alle forsikringsselskap ta kontakt med Tesla ved betydelig skade, siden det kun er Tesla som kan gi et overslag om det kan lønne seg å reparere bilen, eller om den bør kondemneres.

Øggen

Min bil blei kjøpt av Drammen Karosseri. Veit dei kjøpe et par for evt å bygge opp sjøl.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Tuxedo

Tror en Tesla bygget av to kondemnerte biler vil være en svært tungsolgt affære.  Siden Drammen Karosseri er (eneste?) Tesla-godkjente verksted for utbedring av karosseriskader, har de vel skaffet seg bilene pga. delene, med Tesla's velsignelse.

Zephid

Sitat fra: Tuxedo på fredag 23. september 2016, klokken 21:49
Siden Drammen Karosseri er (eneste?) Tesla-godkjente verksted for utbedring av karosseriskader

Dette stemmer ikke lenger, på Tesla sine sider finner du oversikt over godkjente karosseriverksteder i Norge, det er ikke bare Drammen Karosseri nå for tiden :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA