Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Ioniq

Startet av PaulusA, tirsdag 30. august 2016, klokken 14:39

« forrige - neste »

tiger`n

Sitat fra: MAX på søndag 04. desember 2016, klokken 23:03
Hvis rekkevidden holder, er det bare en fordel med et mindre batteri. Mindre og dra på og hurtigere å lade. Sikkert også billigere i innkjøp.
Nei, større batteri lader fortere siden det kan ta imot mer strøm på hurtiglader.
Også mindre behov for å lade fra nesten tom til nesten full og man sparer således mye sykluser og dyputladinger.
Hvis man kunne brukt kun fra 20 til 80 prosent for eksempel, da hadde man spart batteriet veldig mye.

sven erik

Sitat fra: MAX på søndag 04. desember 2016, klokken 23:54
Der ser du, min uvitenhet :-) Hurtigere lading med større batteri. Okay!

Hyundai oppgir å kunne håndtere hurtiglading opp til 70KW. Tror ikke hurtigladerne klarer dette engang.
Sto det ikke skrevet ett eller annet sted om at Ioniq også kunne håndtere noe med 100KW DC direkte mot batteriet. Nok om det.

Min erfaring i dag med 340Km bak rattet, var at jeg typisk hadde lyst å lade ved ca 130Km syklus. Jeg kunne oppnådd maks 190Km og sikkert lengere sommerstid. Dvs at jeg da holdt meg ca innenfor 20-80 %. Da passer bilen vel kanskje bilen med dette batteriet til mitt kjøremønster.
Sjeldent at jeg tar denne lange kjøreturen. Daglig kjører jeg ca 30Km. Da blir det godt innenfor 40 til 60 %.
Så for jeg heller ta langturen, som manualen til bilen anbefaler, en gang i måneden. Visstnok for å "myke opp" batteriet.

ja bie er bra og  en får  fort  25 eller 26 mil på sommeren

Jorgen86

Sitat fra: knut.aulie på søndag 04. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: Jorgen86 på søndag 04. desember 2016, klokken 08:04
......den greier 8 mil under nedc oppgitt rekkevidde på vinterstid den er det ingen annen elbil som slår........
Ehh det stemmer nok ikke.

Kjørte under temmelig like forhold 160 km på en lading med min Soul for en uke siden. Det er 5 mil under NEDC rekkevidde og var helt normal kjøring med motorvei og varme.
Ioniq er den mest effektive bilen akkurat nå, men den er ikke den eneste. BMW 94 ah er rett i hælene på den og nye kommer til !

Ioniq trenger i likhet med andre elbiler også en erfaren elbilsjåfør for å yte sitt beste, så det er veldig bra av en nybegynner å kjøre 18 mil rekkevidde nå

Den kjøper jeg nok ikke, har selv kjørt soul på akkurat samme strekke som jeg nå kjører ioniq hver dag, og når jeg parkerer I garasjen på job så har jeg 75% igjen på 70 kjørte km hvis det er over 0 grader og ca 70% på det kaldeste det har vært til nå, med soul midt på sommeren så hadde jeg igjen 57% begge var fulladet når jeg dro. så at du får 160 km på vinteren I motorvei fart 100-120 km/t høres noe rart ut, jeg har da kjørt I mellom 70-90 km/t
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

tuono

#168
Sitat fra: tiger`n på søndag 04. desember 2016, klokken 23:24
Sitat fra: MAX på søndag 04. desember 2016, klokken 23:03
Hvis rekkevidden holder, er det bare en fordel med et mindre batteri. Mindre og dra på og hurtigere å lade. Sikkert også billigere i innkjøp.
Nei, større batteri lader fortere siden det kan ta imot mer strøm på hurtiglader.
Også mindre behov for å lade fra nesten tom til nesten full og man sparer således mye sykluser og dyputladinger.
Hvis man kunne brukt kun fra 20 til 80 prosent for eksempel, da hadde man spart batteriet veldig mye.

Nå skal jeg gå litt forsiktig her, men det er vel laderen som bestemmer dette (laderen i bilen, ikke den strømforsyninga vi kobler oss til), og ikke størrelsen på batteripakken??
Om man skal tro det man så langt har lest av veiledende (villedende) data, blir f.eks. denne Opel/GM-bilen ikke noen direkte "hurtiglader" med sin, etter forholdene, store batteripakke. Til det er laderen for liten.

Counterpointer

Sitat fra: Jorgen86 på mandag 05. desember 2016, klokken 07:44
Sitat fra: knut.aulie på søndag 04. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: Jorgen86 på søndag 04. desember 2016, klokken 08:04
......den greier 8 mil under nedc oppgitt rekkevidde på vinterstid den er det ingen annen elbil som slår........
Ehh det stemmer nok ikke.

Kjørte under temmelig like forhold 160 km på en lading med min Soul for en uke siden. Det er 5 mil under NEDC rekkevidde og var helt normal kjøring med motorvei og varme.
Ioniq er den mest effektive bilen akkurat nå, men den er ikke den eneste. BMW 94 ah er rett i hælene på den og nye kommer til !

Ioniq trenger i likhet med andre elbiler også en erfaren elbilsjåfør for å yte sitt beste, så det er veldig bra av en nybegynner å kjøre 18 mil rekkevidde nå

Den kjøper jeg nok ikke, har selv kjørt soul på akkurat samme strekke som jeg nå kjører ioniq hver dag, og når jeg parkerer I garasjen på job så har jeg 75% igjen på 70 kjørte km hvis det er over 0 grader og ca 70% på det kaldeste det har vært til nå, med soul midt på sommeren så hadde jeg igjen 57% begge var fulladet når jeg dro. så at du får 160 km på vinteren I motorvei fart 100-120 km/t høres noe rart ut, jeg har da kjørt I mellom 70-90 km/t
Dere leser poster som "fanden leser bibelen" (skriver dere siden "eplekjekken" også misforstår det samme)
Det står "med" motorvei , ikke "bare" motorvei. Fulgte trafikken og var ingen sinke, men det er fort gjort å bruke mer hvis en kjører forbi ol.
Soul er ekstremt følsom for høy motorveifart (110+) så det bør definitivt unngås, men 90-100 var det jeg lå i når det var mulig.
Ca  halvparten av min tur var motorvei.
Den var ikke ment å være identisk med din, men en illustrasjon at det er fullt mulig å oppnå under 8 mil unna NEDC med andre enn Ioniq.
Får en tanke om at du er litt "tung på labben" eller så er det ruta som er krevende, men det er ikke viktig.

Peace and love

moby666

Jo lavere NEDC rekkevidde bilen har jo enklere blir det å ha "8 mindre enn NEDC" ;) Det er prosenten som teller (også her!)

Soul har 21 mil -> Altså 13 mil er fult mulig å få til i en Soul :)

Rio

Sitat fra: tuono på mandag 05. desember 2016, klokken 07:48

Nå skal jeg gå litt forsiktig her, men det er vel laderen som bestemmer dette (laderen i bilen, ikke den strømforsyninga vi kobler oss til), og ikke størrelsen på batteripakken??
Om man skal tro det man så langt har lest av veiledende (villedende) data, blir f.eks. denne Opel/GM-bilen ikke noen direkte "hurtiglader" med sin, etter forholdene, store batteripakke. Til det er laderen for liten.

Kommentaren var for hurtiglading, men:

1) Det er hurtigladekontrollenheten i bilen som styrer hurtigladingen. Hurtigladeren er "dum", og strømmen/spenningen (og derfor effekten) kontrolleres av bilen. Denne igjen varierer effekten basert på SoC på batteriet, samt temperatur, og andre faktorer. Med andre ord, spenningen for cellene må aldri bli for høy for den "svakeste" cellen.

2) Når du normallader så sitter jo laderen i bilen (og ikke i kabinettet på fortauet). Ladingen kontrolleres på samme måte, men det sitter en krets på hver celle som balanserer den, og "hjelpe" de svakeste cellene.

Derfor er det bra å normallade, ikke bare hurtiglade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EspenM3

Sitat fra: knut.aulie på mandag 05. desember 2016, klokken 08:01
Sitat fra: Jorgen86 på mandag 05. desember 2016, klokken 07:44
Sitat fra: knut.aulie på søndag 04. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: Jorgen86 på søndag 04. desember 2016, klokken 08:04
......den greier 8 mil under nedc oppgitt rekkevidde på vinterstid den er det ingen annen elbil som slår........
Ehh det stemmer nok ikke.

Kjørte under temmelig like forhold 160 km på en lading med min Soul for en uke siden. Det er 5 mil under NEDC rekkevidde og var helt normal kjøring med motorvei og varme.
Ioniq er den mest effektive bilen akkurat nå, men den er ikke den eneste. BMW 94 ah er rett i hælene på den og nye kommer til !

Ioniq trenger i likhet med andre elbiler også en erfaren elbilsjåfør for å yte sitt beste, så det er veldig bra av en nybegynner å kjøre 18 mil rekkevidde nå

Den kjøper jeg nok ikke, har selv kjørt soul på akkurat samme strekke som jeg nå kjører ioniq hver dag, og når jeg parkerer I garasjen på job så har jeg 75% igjen på 70 kjørte km hvis det er over 0 grader og ca 70% på det kaldeste det har vært til nå, med soul midt på sommeren så hadde jeg igjen 57% begge var fulladet når jeg dro. så at du får 160 km på vinteren I motorvei fart 100-120 km/t høres noe rart ut, jeg har da kjørt I mellom 70-90 km/t
Dere leser poster som "fanden leser bibelen" (skriver dere siden "eplekjekken" også misforstår det samme)
Det står "med" motorvei , ikke "bare" motorvei. Fulgte trafikken og var ingen sinke, men det er fort gjort å bruke mer hvis en kjører forbi ol.
Soul er ekstremt følsom for høy motorveifart (110+) så det bør definitivt unngås, men 90-100 var det jeg lå i når det var mulig.
Ca  halvparten av min tur var motorvei.
Den var ikke ment å være identisk med din, men en illustrasjon at det er fullt mulig å oppnå under 8 mil unna NEDC med andre enn Ioniq.
Får en tanke om at du er litt "tung på labben" eller så er det ruta som er krevende, men det er ikke viktig.

Peace and love

Her må jeg bare få skyte inn at du må være en ekstremt dyktig sjåfør! 160 km på vinter med Soul er langt over hva "mannen i gata" greier, uansett hastighet, og er direkte imponerende. Normalen ligger vel rundt 120 km!

Jorgen86

Jeg mente ikke noe angrep eller noe her, men det var jo virkelig imponerende, jeg har "nedover" hele veien til job, fra 400 moh til ca 0 I oslo, og motsatt hjem igjen, så broker mye strøm hjem og lite til, ligger på ca 1.2 kW/h pr mil til job og 1,8 kW/h pr mil hjem igjen.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Jorgen86

Å ja jeg sparer ikke på kruttet heller nei.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Emil Nyström

Hade hem en demobil i helgen och körde ca 250km mellan Sundsvall och Huddiksvall tur och retur.

Vid motorvägsfart med farthållare ,snitthastighet på 94km/h utetemp -9 grader så drog den 1,75kWh/mil.

Jag är supernöjd med bilen och ser verkligen fram emot att få min levererad inom 2veckor.

En negativ sak jag märkte va imma (fog) på bakrutorna när vi åkte 4pers i bilen.

Counterpointer


Inop

SitatEn negativ sak jag märkte va imma (fog) på bakrutorna när vi åkte 4pers i bilen.

Har lagt merke til at det dugger lettere i vinduet bak hvis klimaanlegget står på "Driver only".
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Jorgen86

Dugget bra bak I går når jeg kjørte til drammen også, kun junior I baksetet å frua og meg forran.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

moby666

Viktig å ha tørre gulvmatter i disse dager...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA