Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefaling El bil

Startet av Borgert, fredag 26. august 2016, klokken 09:44

« forrige - neste »

Borgert

Hei der, er ny på forumet her og ønsker gjerne noen anbefalinger på hvilken el bil som kunne passe for meg enten ny / brukt i prisklasse ca 170 - 190000.- ) Skal begynne og pendle mellom Kristiansand - Arendal om ikke så lenge og distanse vil da bli ca.14 mil totalt (tur/retur) med stort sett rette strekk på motorvei og hastighet på ca 100 km. Får også mulighet til å lade på arbeidssted de 8 timer bilen kommer til å stå på jobb. Tenker meg elbil i kategori småbil  :) 

Counterpointer

Zoe (Renault)  er vel omtrent på 200 ny. En pen Soul,  som er mye bedre bil får du kanskje til 200 brukt snart. Leaf 24 kWh får du vel fra 130.
Alle disse vil fungere greit til ditt formål og prisklasse

Borgert


goggo

Dette er jo en ideell strekning for elbil pendling, og alle dagens elbiler kan brukes.

I denne prisklassen kan du få en ny "trilling" ( Mitsubishi I-Miev, Citroen C-Zero, Peugeot ION ) eller VW E-UP og kanskje til og med en Renault Zoe hvis du helst vil ha ny bil med full fabrikk garanti etc.  Vær OBS på at ZOE har utfordringer med lading på vanlig stikkontakt, så du bør låne/teste en for å sjekke om du kan lade på jobb før du kjøper denne. Alle andre elbiler kan lades på alle vanlige stikkontakter.

Hvis du skal kjøpe brukt elbil så har du jo masse biler å velge mellom, ta en titt på FINN så ser du hva som er i din prisklasse. Vær obs på at mange elbiler i Norge er bruktimporterte, og kan ha vesentlig dårligere garantier enn de som er originalt solgt i Norge.

Hvis du vurderer en ny trilling, så vil det antagelig lønne seg for deg å kjøpe en I-Miev framfor de to andre da denne har ca 10% lengre rekkevidde og også kan forvarme kupeen mens den lader fra stikkontakten slik at du bruker mindre av batteri kapasiteten til varmeapparatet på vinterstid.

Ta deg en tur til forhandlerne og prøvekjør de forskjellige biltypene før du bestemmer deg, og hvis du trenger noen å diskutere med så kontakt oss i Agder Elbilforening  via https://www.facebook.com/AgderElbilforening/ og vi kan sikker møtes for en prat.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Borgert


elektrolux

Ville sagt Zoe grunnet gode kjøreegenskaper størrelse, lydanlegg og ladekapasitet.

Et hakk opp i størrelse ville vært en Leaf med BOSE anlegg.

Begge er innefor ditt budskjett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

For å legge til en morsom bil så tror jeg BMW i3 (60ah) vil rase i pris nå når den nye (94ah) kommer for fullt. Det er en kul bil som har stor motor men selv med begrenset rekkevidde på vinter vil kunne dekke ditt behov


Sent from my iPhone using Tapatalk

Panduck

Om det er snakk om daglig pendling på motorvei, er kanskje ikke en trilling det beste alternativet?

finn.no viser mest LEAF i den prisklassen i tillegg til trillingene, LEAF er nok den bilen du får best "motorveibil" til en god pris, Zoe'ne på finn ligger litt høyere. ligger en Ford focus electric der også til 189, dette er vel en veldig komfortabel bil som muligens kan være en knall pendlerbil dersom man kan leve med at den ikke kan hurtiglades. Mangel på hurtiglading er selvfølgelig veldig negavit, og den er dømt til å være "bil nummer to"

Vollis47

En trilling vil fungere fint til en slik pendlerstrekning. Vi har selv en Peugeot iOn som vi er godt fornøyd med, suveren fremkommelighet og parkering i kvadraturen. Men for daglig pendling til Arendal ville jeg likevel foretrukket en litt større bil. Vi har også en Nissan varebil, så jeg vil tro en Nissan Leaf vil være et godt valg for deg. Uansett, elbil blir du nok fornøyd med.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Goggen123

Er Zoe beste motorveibil? Hva er dette basert på, tester e.l lignende?

svisj

Jeg tror ikke en trilling vil klare denne strekningen, og spesielt ikke på vinteren. Husk at det er syv mil en vei, i motorveihastighet. På kalde vinterdager sier gjettometeret at det er ca. seks mils rekkevidde når varmen er på.

Electrix

Jeg kjører også en del på dette veistrekket, og jeg vil absolutt anbefale en bil med hurtiglademulighet. Normalt vil du klare tur-retur uten problemer hvis du har tilgang til lading på jobb, men så vil det kanskje være en eller to ganger i året da alle ladeplasser er opptatt, du har glemt ladekabel eller kanskje du skal kjøre noen steder i arbeidstiden. Når du kjører såpass lange strekk vil det kreve nøye planlegging og avvik kan føre til "krise" med flere 2-5 timer forsinkelse. Med hurtiglader er denne "krisen" redusert til 5-20 minutter. Det er flere hurtigladere tett på E18 i Arendal, Grimstad, Lillesand, Sørlandsparken og Kristiansand, så du kan kjøre batteriet ganske langt ned og lade med høy hastighet på lav SOC. Stort sett er det ikke mer enn 10-20 km mellom hver hurtiglader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

10% bedre rekkevidde på i-Miev? Hvorfor? Det er da vel samme bil?
Men, er det CC på disse?

Kjører iblant nesten 40kmx2, stort sett med 80-sone, da er det utrolig greit å legge inn CC.
Er det mye trafikk er det vel enda greiere å ha ACC eller hva det heter.
Da må man vel opp i pris og over på e-Golf..

7 mil med en trilling, og sikkert e-up, blir vel mer enn usmakelig knapt vinters tid i den hastigheten.

Har prøvd trilling, og en Leaf er vesentlig mye mer "bil". Selvsagt sine fordeler med trilling, men for meg, på lengre strekninger ble den rett og slett for simpel.
Zoe ble, for meg, uaktuell da det er ladetrøbbel på vanlig stikk, og setene overhodet ikke passet min bak. Dog har de, i følge selger, fått skryt for sine behagelige seter..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Counterpointer

Må skryte litt av Soul. Den er utrolig komfortabel. Har null problem med den strekningen i 30 minus om det trengs. Hurtiglader på ti minutter til den strekningen. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elmo

Sitat fra: Panduck på lørdag 27. august 2016, klokken 09:38
ligger en Ford focus electric der også til 189, dette er vel en veldig komfortabel bil som muligens kan være en knall pendlerbil dersom man kan leve med at den ikke kan hurtiglades. Mangel på hurtiglading er selvfølgelig veldig negavit
Mere negativt med Focus enn som så gitt (styr unna!) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28477.msg483383.html#msg483383
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA