Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vossen 21"

Startet av Robin R, torsdag 25. august 2016, klokken 21:33

« forrige - neste »

Robin R

Hej på er!

Jag har beställt Vossen VFS2 i 21" till min kommande Model S. Nu undrar jag - för er som har erfarenhet, vilken bredd man borde ta? Jag funderar på 9" runt om - men det kanske inte ser bra ut? Vill ju självklart att förbrukningen inte skall bli för hög... Vad är era erfarenheter? Gärna bredder och även tips men däckdimension. Är egentligen ute efter att det skall vara likt Teslas spec. med Turbinfälgarna.

Tack på förhand.
Robin

Muffinman

#1
VFS-1 med 9" og 245/35-21 foran og 10,5" med 285/30-21 bak her. Lexani LX-20 dekk. Kjører ned mot 160wh/km under fine forhold, litt mer på motorvei (85D). ET30 foran og 38 bak. Passer rett på og subber ikke.

9" bak ser puslete ut med den fete hekken til bilen. Det blir penere å gå opp litt i felgbredde bak enn å klemme på bredere gummi på 9".

EDIT: Tesla sine turbinfelger er 8,5". Og du får vel ikke VFS 21" i ET40 som er lik original? Ser ut som 9/21" kommer kun i ET30.

Robin R

Tack för svaret!
Såg bilder på din bil... Ser fin ut! Varför kör du 30 bak och inte 35? Är den sänkt?

Muffinman


Siggen

Sitat fra: Robin R på torsdag 25. august 2016, klokken 22:58
Tack för svaret!
Såg bilder på din bil... Ser fin ut! Varför kör du 30 bak och inte 35? Är den sänkt?

Det er for å få så lik som mulig omkrets fremme og bak. Derfor går man ned til 30 når man går opp i bredde. :)


Muffinman

Ah, misforstod den. What he said  ^

teslamsp

Sitat fra: Siggen på fredag 26. august 2016, klokken 07:21
Sitat fra: Robin R på torsdag 25. august 2016, klokken 22:58
Tack för svaret!
Såg bilder på din bil... Ser fin ut! Varför kör du 30 bak och inte 35? Är den sänkt?

Det er for å få så lik som mulig omkrets fremme og bak. Derfor går man ned til 30 når man går opp i bredde. :)

Hva har bredde med omkrets å gjøre?

Kanutten

Sitat fra: teslamsp på fredag 26. august 2016, klokken 10:29
Hva har bredde med omkrets å gjøre?

Høyden på dekket (profilen) er angitt i prosent av bredden.

Cookie Monster

#8
Ja feks 285/30-21 har nesten helt lik rulleomkrets som dekkene foran som er 245/35-21 med en forskjell på bare 0.4%

Original Tesla staggered oppsettet er større forskjell. Er da 265/35-21 bak og 245/35-21 foran. Så er 1.8% forskjell i rulleomkrets. Er lovlig med forskjell inntil 5%.


Til trådstarter så ville jeg valgt bredere bak. Ser mye bedre og man får da bakfelgene concave ;) Men hvis rekkevidde er pri1 så vil like rundt om være bedre, men forskjellen blir ikke veldig stor.
Har ikke merket noe økt forbruk på mine sammenlignet med org 21 med 245 foran og 265 bak. Kommer også mye an på dekkene du velger.

Her er min med 21" VFS1. 9" foran med 245 og 10.5 bak med 285.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Robin R

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 26. august 2016, klokken 10:57
Ja feks 285/30-21 har nesten helt lik rulleomkrets som dekkene foran som er 245/35-21 med en forskjell på bare 0.4%

Original Tesla staggered oppsettet er større forskjell. Er da 265/35-21 bak og 245/35-21 foran. Så er 1.8% forskjell i rulleomkrets. Er lovlig med forskjell inntil 5%.


Til trådstarter så ville jeg valgt bredere bak. Ser mye bedre og man får da bakfelgene concave ;) Men hvis rekkevidde er pri1 så vil like rundt om være bedre, men forskjellen blir ikke veldig stor.
Har ikke merket noe økt forbruk på mine sammenlignet med org 21 med 245 foran og 265 bak. Kommer også mye an på dekkene du velger.

Her er min med 21" VFS1. 9" foran med 245 og 10.5 bak med 285.


Stort tack för svaret! Din bil ser fantastiskt fin ut. Super! Tror jag kör på din rekommendation... Vilka däck är bäst? Har beställt Continental Contisport Contact 5P, men kan nog fortfarande ändra... Hade tänkt ha 35 höjd bak... Men du föredrar 30?

Cookie Monster

Skal du ha 285 bak så er 30 riktig dim.

Ville valgt enten Michelin Pilot Super sport eller Conti sport contact 5 i silent utgave. Kommer egentlig ann på bruk. Liker du å kjøre aktivt ville jeg valgt pilot super sport. Men er det mer comfort og lavt støynivå velg conti.


Pilot Super sport er bedre på styrefølelse, grep på tørt, litt lavere rullemotstand og høyere høyere treadwear (slitestyrke)
Conti i silent utgave er en god del mer støysvak, litt mer comfort og noe bedre på vått føre.

Finnes nok også andre greie billige dekk som feks de Muffinman har.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

overlay

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 26. august 2016, klokken 22:20
Skal du ha 285 bak så er 30 riktig dim.

Ville valgt enten Michelin Pilot Super sport eller Conti sport contact 5 i silent utgave. Kommer egentlig ann på bruk. Liker du å kjøre aktivt ville jeg valgt pilot super sport. Men er det mer comfort og lavt støynivå velg conti.


Pilot Super sport er bedre på styrefølelse, grep på tørt, litt lavere rullemotstand og høyere høyere treadwear (slitestyrke)
Conti i silent utgave er en god del mer støysvak, litt mer comfort og noe bedre på vått føre.

Finnes nok også andre greie billige dekk som feks de Muffinman har.

Se på det som en investering. Kjøp av ny felger åpner muligheten for nye dekk som er mye rimeligere enn dekk dimen orginal felgene trenger. Ooog etter en stund (kanskje nokså lang) så er felgene tjent inn  ;)   

Hodetelefoner

Continental (conti)sport contact ;) drit i silence.

Robin R

#13
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 26. august 2016, klokken 22:20
Skal du ha 285 bak så er 30 riktig dim.

Ville valgt enten Michelin Pilot Super sport eller Conti sport contact 5 i silent utgave. Kommer egentlig ann på bruk. Liker du å kjøre aktivt ville jeg valgt pilot super sport. Men er det mer comfort og lavt støynivå velg conti.

Pilot Super sport er bedre på styrefølelse, grep på tørt, litt lavere rullemotstand og høyere høyere treadwear (slitestyrke)
Conti i silent utgave er en god del mer støysvak, litt mer comfort og noe bedre på vått føre.

Finnes nok også andre greie billige dekk som feks de Muffinman har.

Tack. Allt är beställt och kommer i veckan. Blev Conti Sport Contact 5 - dock inte i Silent... Däremot blev det 285 / 30 /21 bak... Någon som har bra idé om optimalt lufttryck?

jazzwheel

Ser ut som jeg går for samme komboen som Cookie - 21" VFS1 245/35-21 285/30-21 med Pilot Super Sport. Selv om tråden er fra i fjor så er det vel fortsatt ingen grunn til å velge annerledes?

Hva kan dere som kjører med dette si om optimalt lufttrykk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA