Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny S60 ladet til 100% = Gammel S85 ladet til 80%?

Startet av cstromme, torsdag 25. august 2016, klokken 12:48

« forrige - neste »

cstromme

Siden den nye S75 har nesten like mye tilgjengelig på batteriet som gamle S85, og siden S60 har 80% tilgjengelig av 75-batteriet, vil det si at 100% på S60 nærmer seg 80% på gamle S85?

Og siden 60 batteriet er et 75 med softwarebegrensning, så vil jo dette batteriet kunne lades til "100%" daglig. Så om man tidligere har klart seg fint med 80% på S85, vil egentlig overgangen til en ny S60 ha noen særlig praktisk effekt når det gjelder opplevd rekkevidde?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Bjoris

#1
Du vil jo mangle ca 15 kwh på en 60, men om du bare ladet 85 batteriet til 60 kwh så blir det ingen forskjell:) Det er jo ganske logisk dette. Ladet du 85 batteriet aldri over 80% så hadde du heller aldri mer enn ca 60-62 kwh tilgjengelig:) På 60 har du ikke muligheten til å ladet opp til ca 76-77 kwh og vil dermed antakelig mangle ca 16-17 kwh, er vel ingen som pt har dokumenter hvor mye du får brukt av 60 batteriet, ikke sikkert det er 60, kan nok være både litt mindre og litt mer, alt etter hvor attraktive Tesla har gjort modellene. De vil nok prøve å selge inn 75 oppgradering så blir overrasket om de har gitt 60 batteriet no mer enn 60, men kan være, de ønsker jo ikke dårlig rykte for rekkevidde heller...

Er en på langtur så vil en på sc kanskje ikke lade så mye over 80% uansett og dermed er 60 perfekt, men så har du f.eks hytteturen fredag kveld der det kan være greit å ha ladet bilen 100% så en slipper å stoppe før en kommer til hytta... Er jo veldig individuelt, er selv litt der at jeg syns 90 og 100 er litt overkill, men det er for meg... 60 er lite, spes på X, men jeg hadde nok valgt likevel valgt 60 på X rett og slett fordi det er så sykt dyrt med mer kapaistet... men da vet jeg samtidig at jeg har kjøpte en veldig dyr bil med ganske dårlig rekkevidde... Som fruen sa, det blir nesten som å kjøre Leaf igjen da...:) Etter vår langtur med 30 Kwh Leaf så vet vi hva det er, gikk helt fint, men det blir mye lading...

Øyvind.h

Vil vel tro de fleste lader til 60-90% i det daglige, og 90-100% før langtur?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. august 2016, klokken 12:55
Vil vel tro de fleste lader til 60-90% i det daglige, og 90-100% før langtur?

For min del varierer det; har vel ~80% til daglig slik at jeg ikke trenger å lade så ofte, og stort sett samme eller lavere (!) (ved start) på langtur. Da får jeg mer futt (og "gratis" strøm) på SC, samt at det er bedre samsvar mellom tida det tar å lade bilen og tida det tar å spise middag.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

De få gangene hvor vi faktisk har hatt behov for 100% lading på vår 85 i løpet av de siste 2 årene så har det alltid hvert fordi vi har latt være å stoppe på en SC på veien. Sier ikke dette er riktig for alle, men om man i utgangspunktet kun har hatt behov for 80% på en S85, så burde vel en ny S60 (forutsatt at man faktisk har 60 tilgjengelig) kanskje fungert like så godt?

Gir de nye 60 bilene advarsel etter noen dager når man setter lading til 100%?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på torsdag 25. august 2016, klokken 13:27
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. august 2016, klokken 12:55
Vil vel tro de fleste lader til 60-90% i det daglige, og 90-100% før langtur?

For min del varierer det; har vel ~80% til daglig slik at jeg ikke trenger å lade så ofte, og stort sett samme eller lavere (!) (ved start) på langtur. Da får jeg mer futt (og "gratis" strøm) på SC, samt at det er bedre samsvar mellom tida det tar å lade bilen og tida det tar å spise middag.  ;D

Ja jeg stresser ikke med å nå 100% før langtur, men lader som oftest godt opp. Eksempelvis når jeg kjører Oslo-Trondheim hvor det er for tidlig å ta pause allerede på Elverum og jeg skal kjøre ca 32 mil til Alvdal før lading.
Eller når jeg skal 26 mil til Risør og skal kjøre hele veien uten naturlig pause/lading på SC, mesteparten i høy hastighet på motorvei (passerer 3 SC, men gidder jo ikke stoppe på dem).
Eller på langturer hvor jeg ikke vet helt når pausebehov vil inntreffe, og maks fleksibilitet ønskes.
Eller turene nedover til Danmark hvor vi gjerne vil kjøre 25-30 mil i 120+. Kunne alltids startet med bare noen titalls prosent og ladet på hver eneste supercharger, men det ville blitt tidkrevende og dyrt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Jeg er heldig i så måte; bor utenfor Ålesund, så på Oslo-turer er det ca 2,5 timer til Dombås før middagsstopp der, og så et kort stopp på Lillehammer. Bergens-turene har stopp i Sandane, etter ca samme tid. Helt perfekt for vår del. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

2,5-3 timer synes jeg også er passe før en litt lengre pause. Men klart - stor forskjell å kjøre 2,5-3 timer i 60-70-80 soner og tilsvarende tid i 80-90-100-110 ift energibehov :) Fra Oslo er det 4 felt og 100/110 i nesten alle retninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Jeg tror du får de samme advarslene om at 100% ikke er bra, men forstår det slik at du ikke blir nektet å lade til 100% uansett om du gjøre dette ofte...

AppleKnocker

Til daglig vil de fleste knapt merke forskjell på S60 og S85. Spørsmålet er hvor mange ganger i året man trenger den ekstra kapasiteten, og hvor mye man er villig til å legge ut for å bli kvitt ulempen med litt mindre batteri.

Ulempen består etter mitt syn ikke av økt "Rekkeviddeangst", som er et utdatert begrep i mitt ordforråd. Man kommer alltid frem. Det jeg har angst for er hvor mye jeg må redusere hastigheten med for å komme frem til destinasjon eller lader - "hastighetsangst" :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA