Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Mercedes B

Startet av psyfoon, onsdag 24. august 2016, klokken 19:35

« forrige - neste »

psyfoon

Hei! Svigermor kjøpte en ny Mercedes B Electric i sommer (tror det er Range+ også, iallefall toppmodell), hun har overhodet ikke peiling på bil, særlig ikke elektriske biler. Jeg har noe peiling og kjører en enklere elbil, i-Miev. Vel, til saken.. Hun klager på rekkevidden. Kjørte fra Levanger til Trondheim (ca. 75km), bilen var fulladet da hun startet. Men hun kom seg ikke tilbake til Levanger igjen og måtte overnatte til en venninne pga for lite strøm igjen på batteriet. Hun kjørte da totalt ca. 120-130km på én lading og da var det så godt som tomt. Jeg kjører jo nesten like langt med min i-miev! Var til henne i helgen igjen og da opplyste hun at den aldri viser mer enn 100-110km rekkevidde selv når den er fullt oppladet (lader på vanlig stikk, 16A). Jeg måtte dobbeltsjekke dette og hun hadde rett. Jeg kjørte meg en tur på ca. 1,5mil og den synes jeg gjorde et stort innhugg i batterimåleren.

Instruksjonsbok har ikke hun bladd i og heller ikke jeg har hatt tid til dette, er det noe som er totalt oversett her? Slik skal det vel ikke være? Bilen har akkurat passert 1000km nå. Jeg har lagt merke til en liten rund måler helt til høyre i instrumentpanelet, det står noe sånt som F-cell eller E-cell. Den står alltid på fullt. Hva  indikerer denne?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

CitB59EL

Vi har både C-zero og B klasse. Din mors opplevelse kan jeg kjenne meg igjen i. B klassen er ekstremt glad i strøm.... men hvis en klarer og kjøre normalt så kommer en langt. Vi har klart og kjøre 188 km (Stjørdal-Overhalla) på 1 ladning med range+med 5-14% igjen på batteri. Men levanger-Trondheim-Levanger er nok i lengste laget på vanlig lading da E6 fra Stjørdal-Trondheim-Stjørdal trekker mye strøm pga fart/tyngde på bil. Hvis moren din har topputgaven med 18" dekk så ruller de elendig med E i rulle motstand. Vår bil har 17" som vi har byttet til A dekk i rulle motstand. 
Eierne som har 16" alu(hjulkapsel look) sier at over 15 mil er null stress på vanlig ladning på vanlig sommerføre og temp.

Med vår C-zeroen så er 10 mil uten ladning maks uten å få helt hetta ang rekkevidde.

F-cell forteller hvor mye effekt som batteriet kan gi. Når F-cell er rundt 0% så er batteriet helt tomt er vår erfaring da vi kjørte tom i vinter. Bil gikk da kun 1 km under 0 %. Mens den på sommern kan gå over 5km etter 0%. F-cell og batteri som avgjør.   

psyfoon

Takk for svar :) Ja, da er det mye kortere rekkevidde enn hun forventet/fikk opplyst av selger iallefall. Er de ikke oppgitt til 230km? Og så klarer de rett over halvparten og det på sommeren? Og svigermor har en meget forsiktig og jevn kjørestil. Jeg kjører fra Levanger til Klæbu (rett under 10mil) uten problemer med min i-miev, rekorden er 124km på én lading på sommeren. Hadde forventet mer av mercedesen, men selvfølgelig en mye større og tyngre bil med kraftigere motor. Jeg får prøve meg en langtur med den jeg som er mer dreven elbilist  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

turfsurf

Mener range plus må aktiveres for hver gang. Hvis den er aktiv skal det gå å kjøre en bit før den viser under 100%. Tror nok hvis du kjører c-zero og MB helt likt, så kommer du minst 50% lengre.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Ville sjekket dekktrykk i denne situasjonen. Hvis dekktrykket er for lavt så utgjør det en del.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PaulusA

Hei,

Jeg kjører selv en utgave med 18" dekk og tror rekkevidde reduseres med ca 10% ved tørr asfalt. Ved våt asfalt er det nok 15% mot 16" regner jeg med, men ser økt forbruk på 20% (ihvertfall) ved skikkelig regnskur.

Ang kjørelengde er nok bilen aldri nullstilt etter fabrikkinnstillinger, gjør dette.
Da vil bilen vise mere reel kjørelengde.

Bilen er uansett litt negativt innstilt, men din i-MiEV skal ikke kunne klare i nærheten av Merca.

Kjørte her om dagen ca 170 km med Range Plus aktivert, du får da ca 14% lenger kjørelengde og bilen vil kjøres noen km før den går under 100%
Ved vanlig lading står min bil på 140km, rekker likevel stort sett 150km og mer ved tørr vei, dette før Range Plus er aktivert. Dette er ved mye motorvei.

Dekkene er på ca 2.9-3 bar, hjelper nok litt.

Tips til langkjøring.
Hold hastigheten, går mye lenger hvis man holder seg unna 120+
Bruk regenerering manuelt (padler bak rattet) istedenfor automatisk.
Bruk gjerne cruisekontroll så fremt man ikke har veldig fast og rolig høyrefot.
Ikke aksellerer fort, helst under 50% power, gjerne maks 25%, gir fort vekk 10% ekstra.

Konklusjon, bilen fungerer fint ved aktivering av Range Plus til 150km og mere, forutsatt tørr vei og riktig bruk.

Et annet tips som jeg også bruker selv er å lade bittelitt ved endestasjonen, selv en liten time på 10A hjelper.

Tror du må hjelpe henne til å forstå bilen og hvordan den brukes riktig, slik du har gjort med din egen.

Lykke til!
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Jeg ville tatt med mor ut på kjøretur der hun starter kjøreturen med å kjøre slik hun gjør.

For det høres ut som hun kjører bilen som en bensin eller diesel.. tror mange ikke helt forstår at man må legge om kjørestilen fra fossil til å kjøre mer edruelig.

Om hun har en kjørestil som ikke er i tråd med å få nok ut av rekkevidden så ville jeg byttet plass med henne og vist henne hvordan man bør kjøre:)
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

TB

Hugs og på at den lengde bilen estimerer ikkje er heilt reel, kan være litt pessimistisk - slik at den avstand bilen meinar den kan kjøyre er kortere enn faktisk rekkevidde. Typisk ved stigning, på veg oppover vil estimert avstand gå ned. Når du skal nedover vil det igjen auke.

Eg brukar trippteller i staden for estimert rekkevidde. Nullstill denne ved start - så veit ein antall km frå 100% batteri. Dette er meir nøyaktig enn estimert rekkevidde.

Om varmen starter vil det gå mykje straum i starten, men dette forbruket vil ikkje være like høgt heile turen, så fremt ikkje det er satt svært høg temp i kupeen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tutti

TS sier ingenting om hastigheten. Det er ekstremt stor forskjell på forbruket om du kjører 70 eller 100. Forskjellen øker også med lavere temperaturer. Kjører du i 70 så burde MB klare minst 200 km med mindre de lyver om rekkevidden.

psyfoon

Takk for gode svar alle sammen  :) Ser ut som jeg må ha et elbilkurs med svigermor ja. Vil ikke varmeapp/AC gi utslag på estimert rekkevidde på disse slik de gjør på min i-miev? Jeg prøvde å slå alt av og deretter sette på full kjøling, men det ga ikke noe utslag.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

CitB59EL

Bruk av AC gir ikke utslag på rekkevidde indikator er vår erfaring. Vi slår alltid den pessimistiske rekkevidde indikatoren på lang tur. Range+ må aktiveres via knappen  før langtur og ladning. Når den er aktivert vil måler stå på 100% i 9-27 km er vår erfaring før måler går under 100% og vanlig ladning. Vi kjørte vår bil med Range+ ifjor Sommer fra Stjørdal-åre i 1 smekk med ca 25% rest kapasitet og vanlig bruk av AC og CC så den går langt hvis en vil.

psyfoon

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 25. august 2016, klokken 11:29
Bruk av AC gir ikke utslag på rekkevidde indikator er vår erfaring. Vi slår alltid den pessimistiske rekkevidde indikatoren på lang tur. Range+ må aktiveres via knappen  før langtur og ladning. Når den er aktivert vil måler stå på 100% i 9-27 km er vår erfaring før måler går under 100% og vanlig ladning. Vi kjørte vår bil med Range+ ifjor Sommer fra Stjørdal-åre i 1 smekk med ca 25% rest kapasitet og vanlig bruk av AC og CC så den går langt hvis en vil.

Riktig! Hvor er Range plus knappen plassert?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

PaulusA

#12
Midt på knapperaden underst
Ikke alle har dette, kun biler med sota vinduer
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

psyfoon

Takk for svar. Er spørsmål til.. I knapperaden ved klimaanlegget er der en knapp med viftesymbol og 3 piler oppover på. Jeg tenkte at derre sikkert er for ventilasjon/kjølinc av førersetet. Men når jeg trykker på den lyser det bare rødt i den midterste av de 3 små lampene på knappen, for så å slokke automatisk etter 2-3sekunder. Og ingen kjøling merkes i stolen.. Er det noe jeg gjorde galt?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

CitB59EL

Dette er knappen for forvarming/avkjøling av kupe. Setter du AC på f.eks 21 grader å trykker på knappen vil ac starte for å holde 21 grader. Vi bruker denne om sommeren/vintern når vi er på butikken. Kjekt å komme tilbake til ferdig avkjølt bil på sommern eller ferdig oppvarmet på vinteren:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA