Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 20:44
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 14. august 2017, klokken 06:46

Jeg ser på et tysk forum at de spekulerer i et forbruk på ca 24kwh/100km i 130km/t. Altså i overkant av 400 km med det som antas som største batteri.
Det virker veldig optimistisk. Kanskje under optimale forhold, men da skal de ha gjort en bra jobb med aerodynamikken.

Cw-verdien er visstnok 0,25.

Leafy

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Counterpointer

Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Hørte akkurat på Bjørn Nyland som er i Berlin akkurat nå. Han beskriver at det er akkurat litt knapt med hans X P90D mellom SC.

Men han har kanskje ikke kjørt så mye....

tallyho

#243
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 15. august 2017, klokken 20:04
Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Hørte akkurat på Bjørn Nyland som er i Berlin akkurat nå. Han beskriver at det er akkurat litt knapt med hans X P90D mellom SC.

Men han har kanskje ikke kjørt så mye....

Kjørte 5.000 i Europa i sommer, mye på nettopp tyske motorveier. Det er uproblematisk å hoppe over annenhver SC, i hvertfall med S90D.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 15. august 2017, klokken 20:04
Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Hørte akkurat på Bjørn Nyland som er i Berlin akkurat nå. Han beskriver at det er akkurat litt knapt med hans X P90D mellom SC.

Men han har kanskje ikke kjørt så mye....

Det kommer vel an på hvor fort man kjører? Om man holder seg til de anbefalte maks 130km/t tipper jeg det er helt uproblematisk. I 200+ blir det nok en annen sak...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

#245
Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Kjørte 6000km ned til Italia & Monaco via Tyskland med X100 i sommer. Og tilsvarende for to år siden med en S85D. Har i tillegg kjørt mye med fossil der nede over en 15 års periode, og kortere turer gjennom Danmark og Sverige med S85. Greit nok på en ferietur hvor en har relativt god tid, og har med familie som krever lengre stopp uansett. Men t.o.m. da måtte jeg begrense farten for å komme frem mellom ladere (hoppet over stort sett annenhver ja), stoppe en gang i timen er bare uaktuelt.

Men realiteten er at man med X100D kan kjøre i typisk marsjfart drøye to timer før det er tomt. Tyskere som bruker bil i jobbsammenheng kommer ikke til å like å bruke en time eller mere til lading hver dag. Batteri som holder til 3 timer kjøring i typisk 180-200 + køkjøring og tidvis ned i 120-130. Så kanskje 140km/t snittfart med 350Wh/km forbruk gjør at man trenger 150kWh batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nuvolari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:15
Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Kjørte 6000km ned til Italia & Monaco via Tyskland med X100 i sommer. Og tilsvarende for to år siden med en S85D. Har i tillegg kjørt mye med fossil der nede over en 15 års periode. Greit nok på en ferietur hvor en har relativt god tid, og har med familie som krever lengre stopp uansett. Men t.o.m. da måtte jeg begrense farten for å komme frem mellom ladere (hoppet over stort sett annenhver ja), stoppe en gang i timen er bare uaktuelt.

Men realiteten er at man med X100D kan kjøre i typisk marsjfart drøye to timer før det er tomt. Tyskere som bruker bil i jobbsammenheng kommer ikke til å like å bruke en time eller mere til lading hver dag. Batteri som holder til 3 timer kjøring i typisk 180-200 + køkjøring og tidvis ned i 120-130. Så kanskje 140km/t snittfart med 350Wh/km forbruk gjør at man trenger 150kWh batteri.

Ved å stoppe på annenhver må du lade mye for å nå neste lader. Over 70% lader den stadig saktere. Mye bedre å lade ofte å heller ligge mellom 0-50% på batteriet. Da er det ikke mange minutter lading som trengs hver gang.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:03
Det kommer vel an på hvor fort man kjører? Om man holder seg til de anbefalte maks 130km/t tipper jeg det er helt uproblematisk. I 200+ blir det nok en annen sak...
Ja, man kan jo legge seg bak trailerne og bobilene, da holder jo en X60. Jeg tenker mere på de som kjører sammenlignbare biler fra før, f.eks Q5/Q7, MB GLC/E, X3/5/6 osv. Disse ligger sjelden i 130 i dag. Det er jo disse som er målgruppen i Tyskland.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#248
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:19
Ved å stoppe på annenhver må du lade mye for å nå neste lader. Over 70% lader den stadig saktere. Mye bedre å kafé ofte å heller ligge mellom 0-50% på batteriet. Da er det ikke mange minutter lading som trengs hver gang.
Er klar over det, men det blir veldig masete å stoppe så ofte. Og 50% er ofte for lite uansett, det holder typisk til 12-15 mil skal man kjøre med litt buffer (5-10%, i tilfelle ulykker omkjøringer osv). Og selv i Tyskland er det ikke alltid så kort mellom laderne, eller det er så kort at det blir latterlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

Flust av tyskere som kjører pen bil i rolig avslappet fart på autobahn. 500km NEDC er ikke optimalt, men når Audi/VW begynner å snakke ladenettverk, er det nok hver 5. mil eller tettere. Og da blir det en god del mer fleksibelt enn Teslas nettverk per i dag (som sikkert også skal utvides kraftig).

Counterpointer

Lite nytt fra arrangement på Ekebergresturanten.

Men det ble gitt tydelige indikasjoner på at det kommer gode nyheter i forhold til både pris og spesifikasjoner.

De fleste som var der fikk nok oppfatningen at bilen kommer til å få hengerfeste og havne godt under tilsvarende Tesla i pris....

Det er også konkret samarbeid med Fortum om 150 kW ladere. De var der og presenterte opplegget.

Nye A8 som skal ha tilsvarende systemer som E-tron, så fin ut den og vil få laserlys, firehjulsstyring og både summon/autopark fra app og en type autopilot. Spennende å se hva som blir standard, siden laserlys koster 45k kr alene.....

Fremdeles er levering sent 2018 det som antydes

Orbit

#251
+ det eneste konkrete: Bilen blir hetende kun "e-tron", altså uten quattro som har vært brukt så langt (eller Q6 fra enda tidligere)

@Knut: Som trådstarter har du vel mulighet til å oppdatere tittel på denne tråden?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på torsdag 17. august 2017, klokken 13:48
@Knut: Som trådstarter har du vel mulighet til å oppdatere tittel på denne tråden?
Kan prøve, ikke alltid det går med trådtittler.

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på torsdag 17. august 2017, klokken 13:48
@Knut: Som trådstarter har du vel mulighet til å oppdatere tittel på denne tråden?


Burde ha det, men dette er meldingen jeg får når jeg prøver "edit title".

Meld gjerne til moderator

Trond.m

#254
De som ikke fikk plass på arrangementet på Ekeberg gikk vel ikke glipp av noe. Hadde jeg visst at de ikke kunne si noe om e-tron, så hadde jeg nok brukt tiden på noe mer meningsfult. Det eneste de kunne si var vel at vi skulle få beskjed når de visste noe  :o. At kommunikasjonsansvarlig tror at vi blir fornøyd med det de skal levere er vel ikke en veldig overraskende uttalelse.  Ladenettverket blir nok ekstremt kostbart og det er vel ingen andre enn de som kjøper e-tron (og noen dyre Mercedes og BMW) som skal betale regningen. Er vel egentlig nærmere kansellering etter Ekeberg, men får vel sitte på den litt til for å se om det kommer noe mer konkret snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA