Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 Lyder! - Drrrruuuu lyd og bi bi bi biripiii

Startet av 2mas, onsdag 24. august 2016, klokken 11:57

« forrige - neste »

2mas

Hei Forum ,

Jeg er nylig blitt TMS eier og kaster meg ivei i lyddebatten. Jeg har 2 lyder i min bil som er merkelige.

1. Durelyd fra bilen. høres ut som den kommer fra fronten et sted. Høres ut som "drrrruuuuu". Den gjentar seg selv innimellom, akkurat som en motor/pumpe som starter til stadighet. Kanskje 2 ganger i minuttet noen ganger. Hører dere andre den? Og hva er det?

2. Bi bibibibi er støy fra mobiltelefonen i anlegget på bilen. Dette har vært sett på hos Tesla hvor de installerte noe mer skjerming, men fortsatt er det mye støy fra telefonen overført til anlegget. Noen som har samme problem?

Mvh
Thomas :D

Øyvind.h

Mobilstøy tror jeg ikke det finnes noen god fix på. Idiotisk feil som heldigvis dør ut med 4G/LTE overgangen.

Durelyd forfra kan være kompressor til luftunderstell?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. august 2016, klokken 12:19
Mobilstøy tror jeg ikke det finnes noen god fix på. Idiotisk feil som heldigvis dør ut med 4G/LTE overgangen.

Durelyd forfra kan være kompressor til luftunderstell?

Er det ikke slik lyd i 4G/LTE bilene? Det var jo mildt sagt irriterende at jeg måtte be passasjerene om å legge mobilen sin i baksete på den gml... eneste stedet det var fred var i lomma foran på sete, men det er ikke lomme på NextGen...

Øyvind.h

Joda, det er like ille i biler med 4G/LTE.

Men lyden kommer av eksternt mobilsignal, ikke bilens mobiltilkobling. En gradvis overgang til 4G/LTE for mobiltelefonene gjennom fornyelse av mobilparken og forbedret 4G/LTE dekning vil med tiden ta hånd om dette problemet.

Hos meg mener jeg det er stille om mobilen ligger i personens lomme, eller i dørlomma (ved siden av døråpneren).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cstromme

Sitat fra: 2mas på onsdag 24. august 2016, klokken 11:57
1. Durelyd fra bilen. høres ut som den kommer fra fronten et sted. Høres ut som "drrrruuuuu". Den gjentar seg selv innimellom, akkurat som en motor/pumpe som starter til stadighet. Kanskje 2 ganger i minuttet noen ganger. Hører dere andre den? Og hva er det?

Høres det ut som en mobiltelefon som ligger på et bord og vibrerer? Har hatt den med oss hele tiden, men kun enkelte dager. Tesla Ålesund har ikke peiling på hva det kan være og for de var det en helt ukjent lyd.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øyvind.h

Merkelig lyd kan også være bremsene som tørkes. Dvs bremsesystemet som jobber med bremsene. Det kan visstnok medføre kort durelyd litt etter turens start. Gjentar seg noen ganger før prosessen stopper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: 2mas på onsdag 24. august 2016, klokken 11:57
Hei Forum ,

Jeg er nylig blitt TMS eier og kaster meg ivei i lyddebatten. Jeg har 2 lyder i min bil som er merkelige.

1. Durelyd fra bilen. høres ut som den kommer fra fronten et sted. Høres ut som "drrrruuuuu". Den gjentar seg selv innimellom, akkurat som en motor/pumpe som starter til stadighet. Kanskje 2 ganger i minuttet noen ganger. Hører dere andre den? Og hva er det?

2. Bi bibibibi er støy fra mobiltelefonen i anlegget på bilen. Dette har vært sett på hos Tesla hvor de installerte noe mer skjerming, men fortsatt er det mye støy fra telefonen overført til anlegget. Noen som har samme problem?

Mvh
Thomas :D
Durelyd fra fronten kan være kompressor til A/C.  Prøv å slå av A/C og sjekk om den forsvinner.

amund

Men har noen hatt en brrrrr-PSJ! - lyd før? Samme lyd som en buss som dumper overskytende lufttrykk. Har den en veldig sjelden gang og trodde det var dumping/avfukting av luftfjæringssystemet - helt til jeg leste at luftfjæringa bruker et lukket hydrogensystem. Dvs ingen dumping. Lurer fælt på hva dette kan være.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

cra

GSM-lyd i høyttalerne kan jeg ikke huske å ha hatt på aldri så lenge, når jeg tenker meg om? Har alltid telefonen stående i koppholderen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Sitat fra: 2mas på onsdag 24. august 2016, klokken 11:57
Hei Forum ,

Jeg er nylig blitt TMS eier og kaster meg ivei i lyddebatten. Jeg har 2 lyder i min bil som er merkelige.

1. Durelyd fra bilen. høres ut som den kommer fra fronten et sted. Høres ut som "drrrruuuuu". Den gjentar seg selv innimellom, akkurat som en motor/pumpe som starter til stadighet. Kanskje 2 ganger i minuttet noen ganger. Hører dere andre den? Og hva er det?

2. Bi bibibibi er støy fra mobiltelefonen i anlegget på bilen. Dette har vært sett på hos Tesla hvor de installerte noe mer skjerming, men fortsatt er det mye støy fra telefonen overført til anlegget. Noen som har samme problem?
1. Pre AP bil? I så fall er det bremsekraftforsterker/vakumpumpe du hører.
2. Begge bilene i signaturen har dette. Spesielt merkbart om telefonen ligger i "innhengingen", på passasjersetet nær den, i hylla under skjermen eller i koneveska på dørken nær midten. Nyeste bilen får antydninger også når mobilen er i holder på luftdyse til høyre for rattet.

SitatMen har noen hatt en brrrrr-PSJ! - lyd før? Samme lyd som en buss som dumper overskytende lufttrykk. Har den en veldig sjelden gang og trodde det var dumping/avfukting av luftfjæringssystemet - helt til jeg leste at luftfjæringa bruker et lukket hydrogensystem. Dvs ingen dumping. Lurer fælt på hva dette kan være.
Dette ER faktisk kompressoren til luftfjæringen. Det er lett å høre når du endrer høyde.  Dumplyden du hører kan jo godt være intern også, uten at jeg vet hva slags gass som brukes. Men jeg tviler vel litt på at det er hydrogen, mente du nitrogen?


amund

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. august 2016, klokken 16:38
SitatMen har noen hatt en brrrrr-PSJ! - lyd før? Samme lyd som en buss som dumper overskytende lufttrykk. Har den en veldig sjelden gang og trodde det var dumping/avfukting av luftfjæringssystemet - helt til jeg leste at luftfjæringa bruker et lukket hydrogensystem. Dvs ingen dumping. Lurer fælt på hva dette kan være.
Dette ER faktisk kompressoren til luftfjæringen. Det er lett å høre når du endrer høyde.  Dumplyden du hører kan jo godt være intern også, uten at jeg vet hva slags gass som brukes. Men jeg tviler vel litt på at det er hydrogen, mente du nitrogen?

Joda, kompressoren til luftfjæring kjenner jeg godt lyden til, også til vakuumforsterkeren til bremsene. Men dette er en annen lyd, tror jeg, kommer kun i fart, når det IKKE foregår høydejustering, og med PSJ etterpå. Og veldig sjelden, kanskje 5 ganger på 2 år.

Når det først står på skjer det om igjen en del ganger på rappen, typ 3-5 ganger i løpet av 2 min.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Brede

Kan det være noe i forbindelse med tørking av bremser?
Bilen legger bremseklossene borti skivene i korte intervaller. Har hørt rykter om at dette er koblet opp mot regnsensor (??)
Skjer gjerne kort tid etter oppstart hos meg, men vanligvis så udramatisk at jeg tipper mange ikke legger merke til det engang.

Blåselyd (kraftig PSJJJJJ-lyd) har jeg også hørt, men kun en eneste gang i løpet av 46k km.. Kraftig lyd fra venstre foran et sted.

amund

Sitat fra: Brede på torsdag 25. august 2016, klokken 09:28
Kan det være noe i forbindelse med tørking av bremser?

Trodde det ble avgjort at Tesla aldri hadde denne funksjonen, ihvertfall ikke min pre-autopilot? Mercedes hadde hatt det en periode, blåste det stor opp som et kjempe salgsargument for bilen, og så sluttet de med det litt senere.

PSJ-lyden er nok den samme som jeg har hørt, veldig sjelden, meget mystisk.

Men det var ikke meningen å kuppe tråden, sorry!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Sitat fra: amund på torsdag 25. august 2016, klokken 10:32
Sitat fra: Brede på torsdag 25. august 2016, klokken 09:28
Kan det være noe i forbindelse med tørking av bremser?
Trodde det ble avgjort at Tesla aldri hadde denne funksjonen, ihvertfall ikke min pre-autopilot?
Eldste bilen i signaturen tørker ihvertfall bremser som bare det når det er kaldt/vått. Kjenner godt at den bremser i lav fart i starten av kjøreturen, og hører vakumpumpa går. Den nyeste gjør det samme, men der er lyden mer en summing. Bremsene ligger an noen sekunder etter at lyden stopper før de slipper. Dette gjentar seg gjerne et par tre ganger i minuttet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA