Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D facelift vs 90D pre-facelift

Startet av Dav2J, onsdag 24. august 2016, klokken 03:50

« forrige - neste »

Dav2J

Jeg skal kjøpe min første Tesla model S.
Spørsmålet er ganskel enkelt, og finnes nok i en eller annen form på forumet fra tidligere, men jeg forsøker meg;

Jeg har ett budsjett på ca 800K
Viktig med lav km og god garanti. Står dermed mellom;
- 75D helt ny, velutstyrt
- 90D pre-facelift, demobil fra Tesla Norge, ca 10.000km, meget velutstyrt

Setter pris på alle innspill/drøftinger. Spesielt rundt facelift, non-facelift.


turfsurf

Betyr ytelse og rekkevidde/ladefart noe for deg, så er valget 90D,  er facelift viktig, 75D. Selv med litt slitasje er ett 90kWh batteri bedre enn ett 75kWh. Ville valgt facelift selv. Og levd med å bruke litt mere tid på SC og 0-100. Liker å lage de første ripene på bilene mine selv.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Epleskreller

#2
Hadde ikke vært i tvil, 90D.

Større og derfor bedre batteri som du ikke trenger å presse så hardt ved likt bruk. Som bonus blir bilen sprekere også.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

TorR

Hvis ikke rekkevidde er et tema (?), hadde jeg gått for ny 75D for å kjøpe så nytt som mulig. For vårt bruk ønsker jeg meg en S100. Vi liker baggasjeplass og rekkevidde på tur...

N00b

Nye 75 lader omtrent som gammel 85 på superlader. 90 er raskere, spesielt på SOC over 50-60%

Øyvind.h

90D.
Forskjellen i ytelse, rekkevidde og ladehastighet på SC er vesentlig.
Jeg ville valgt det foran justert design på støtfanger, kanaler og diffuseren.

Bilene er ellers praktisk talt identiske.

På en såvidt brukt bil slipper du også å lage de første merkene, og 10.000km er nesten ingen ting. Har kjørt det siden slutten av mars :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Her vil du nok få svar som sammefaller med hvilken bil den enkelte har selv som igjen er basert på behov eller ønsker de har. Her må du nesten vurdere dine behov opp mot den informasjonen du får.

Min vurdering:

90 - pre facelift:
Bilen er raskere, lader fortere og batteriet levere bedre fordi det er større og du slipper å ladet så høyt
Dette kan være veldig viktig eller det kan være mindre viktig. Vi valgte 70 nettopp fordi vi ser at stoppene våre på langtur langt overskrider behovet for lading også med 70 modellen. Det er forresten ikke snakk om mange minuttene ekstra ladetid, spiser enn samtidig som en lader som en ofte gjør med familien på tur er bilen ferdig ladet lenge før vi er klar uansett. Kjører en mye alene og sitter å venter i bilen mens den lader er det helt klart ett poeng med så rask lading som mulig.

75 - facelift:
Designet er en smaksak, jeg tror få som skal kjøpe ny syns det gamle er bedre, men mange syns det er en liten endring. Jeg syns designet er mye bedre, men har jo da en facelift for levering så er selvsagt subjektivt, hadde ikke byttet bilen bare pga facelift, men syns den gir en del bra ting i tillegg til designet. LED lys rapporteres å være vesentlig bedre og med premium pakken er de adaptive, dog på en litt rar måte, men adpative lys hører jo med i denne klassen selv om disse nok har sin styrke på nærlys (kun) og DRL lysene ser jo vesentlig bedre ut enn de gml med LED dioder som kjørelys, det er så 2015:)

Videre har en dette bio-defens-moduset. Jeg tror det blir bra i tunneller som vi har mye av på vestlandet, ellers er det nok mest i tett bytrafikk at en kan ha nytte av det. Både Bio og Adaptive LED må en har premiumpakke for å få så uten premiumpakke er det fint lite ekstra utover designet. Et lite poeng er at raderen er bak skjermen på facelift og forventes da å ikke være så utsatt for snø etc...

Jeg ville valgt en 90D med facelift om jeg hadde pengene, kanskje, men jeg er der at jeg mener mange er for opptatt av rekkevidden ifht hvilket behov en normalt har, men det er ingen fasit på dette. Skal en på Europaturne med høy fart ser jeg poenget med 90, men på kjøring i Norge om en ikke har en hytte midt på fjellet uten lademulighet så ser jeg det som litt oppkonstruert...

Ja, jeg vet mange er uenig, men det er min vurdering!






o.b.lix

Største fordel med facelift er at radar ligger bak støfanger. Det vil si adaptive cruisecontrol og Autopilot er mindre følsom for skitt og sludd.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

eh? Hva om det legger seg skitt og sludd på støtfangeren?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Helge Alm

Hei
Jeg har selv 70D facelift  -utgangspunkt for mitt svar  :). Europatur? Ikke noe problem - kjørte tur/retur England i sommer (4800 km) og det er SC-er for ca. hver 200 km.
Jeg ønsket selv å kjøpe 90D, men valget mitt falt på 70D ene og alene pga. prisforskjell og mitt behov (kjører ca. 40.000 km pr år). De færreste av oss har, etter mitt skjønn, behov for 85/90D...Men at det er moro, det forstår jeg godt! Derimot er det flere tråder her inne som går på støyisolering..Faceliftbiler har, etter det jeg har lest, vesentlig bedre støyisolering enn pre-faceliftbiler. Skal du ha med panoramatak -velg facelift og 75D. Har du ikke behov for panoramatak - velg 90D. Uansett valg -off topic tips:  Kjøp med chademoadapter og type 2-ladekabel - det er godt å ha så bak det inn i prisen.

Øyvind.h

#11
At det er vesentlig forskjell på facelift vs ikke facelift på støydemping er det første gang jeg hører? Det er stor forskjell på før/etter autopilot, men før/etter facelift?

Etter autopilot ble Model S meget stillegående, så jeg tviler egentlig på at de har tatt seg bryet med et nytt stort løft nå. Kanskje noen tror det fordi de går fra gammel bil uten autopilot til ny med facelift?

Nytt panotak kom for øvrig sommeren 2015. Mange pre-facelift som har det nye taket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

#12
Er ikke gjort noen større endringer på lyddemping på facelift sammenlignet med før etter hva jeg har sett. Tesla har derimot lagt til litt ekstra fra når autopilot hw kom og til nå men ikke store greiene. Så en pre facelift en del måneder før facelift har stort sett samme lyddemping.

2.0 panotak kom tidlig sommer 2015 ja. Men siste versjon av taket er nå 2.1. Usikker på hva forskjellene er men mest sannsynlig små siden de bare har gått fra 2.0 til 2.1 ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

TRM

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 24. august 2016, klokken 13:00
Er ikke gjort noen større endringer på lyddemping på facelift sammenlignet med før etter hva jeg har sett. Tesla har derimot lagt til litt ekstra fra når autopilot hw kom og til nå men ikke store greiene. Så en pre facelift en del måneder før facelift har stort sett samme lyddemping.

2.0 panotak kom tidlig sommer 2016 ja. Men siste versjon av taket er nå 2.1. Usikker på hva forskjellene er men mest sannsynlig små siden de bare har gått fra 2.0 til 2.1 ;D
2.0 panotak kom vel i produksjon sommeren 2015. Med nye fester til takstativ som den eneste synlige endring.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

HKS

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 24. august 2016, klokken 12:23
eh? Hva om det legger seg skitt og sludd på støtfangeren?
Radar på Pre-facelift ligger veldig langt nede og delvis inne i en fordypning.
på Facelift er radar høyere opp, omtrent på siden av Tesla logoen, som o.b.lix sier så er den mindre utsatt for snø, slaps og dritt som samler seg opp.
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA