Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har så mange elbiler forhjulsdrift?

Startet av automat, onsdag 17. august 2016, klokken 22:50

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: cra på fredag 17. mars 2017, klokken 13:01
Sitat fra: gr på fredag 17. mars 2017, klokken 12:51
Skjønner ikke helt argumentet med å snu på en femøring FOR FWD

Jeg snakket i alle fall om fullt rattutslag og full gass for å spinne seg rundt. Har berget meg på det et par ganger med FWD, men hadde nok sittet i saksa (eller grøfta) med RWD.
Jeg syns det er enklere å spinne rundt med RWD, et lite svingutslag så står fremhjulene nærmest på stedet hvil mens du spinner rundt bakenden, pluss at RWD som regel har bedre svingradius enn FWD/AWD i utgangspunktet. Men jeg har så godt som alltid kjørt RWD og ser fryktelig liten glede i FWD. Ta e-Golfen som et eksempel. Helt kurrant fremkomstmiddel, kjører til og med greit, men med bakhjulsdrift kunne den tatt steget opp i morsom-kategorien! Hjulspinnproblemet hadde også vært tilnærmet borte.

erik e

Nesten alle nye biler har forhjulstrekk . Eller feilhjulstrekk som noen kaller det . Etter at BMW kom med forhjulstrekk på en bil er vel saken klar. I 98% av all kjøring er FWD best/smartest.  Eller ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Knut Røe

Fwd er billigst. Det er den største fordelen. Mange elbiler er ombygget fra fossil, da er det enkelt å bare bruke fwd videre på samme chassis. I3 har litt høyt bagasjerom, det er vel eneste ulempen med at den har rwd etter mitt syn. De skulle aldri bygget den som Rex også. Lukk BEV. Så hadde man sluppet å sløse plassen der Rex vanligvis sitter og man hadde fått mye større bagasjerom.

Gordon Retriever

Det er riktig at fwd i dag er kostnadsmessig mer gunstig å bygge.
Historisk sett var imidlertid rwd en rimeligere konstruksjon, men fwd ble likevel brukt fordi den førte til bedre plassutnyttelse i kupéen.  (Bedre kjøreegenskaper enn biler med hekkmotor var en annen helt grei bieffekt.)

Knut Røe


Gordon Retriever

Porsche, det er de som lager store SUVer med dieselmotor?

Knut Røe

Ikke gjør deg selv dum. De lager slike biler kun fordi folk kjøper plenty av dem og betaler store summer for dem. Deres DNA er sportsbiler med hekkmotor, rwd og boxer motor. De siste 10-15 årene har de forsynt seg grovt i premium markedet og tatt markedsandeler og god profitt der. De har ofret sitt DNA for profitt og omsetning. Men dette gjelder ikke bare Porsche, BMW for eksempel har gått langt vekk fra sine prinsipper som de hadde for flere 10-år siden.

Gordon Retriever


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA