Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betale Tesla for justering av hjulstilling på "ny" bil?

Startet av Mao, fredag 05. august 2016, klokken 13:40

« forrige - neste »

Touring

Sitat fra: eltoro på torsdag 11. august 2016, klokken 15:51
Sitat fra: Mao på torsdag 11. august 2016, klokken 14:24
- hva som er vanlig for tilsvarende varer det er naturlig å sammenligne med
[..]
Og jeg har ennå ikke hørt om andre som har slike erfaringer fra andre bilmerker. Så for meg virker dette å være et unikt Tesla-fenomen  :(

Når Tesla freidig hevder at dette er vanlig både hos BMW, Porsche og andre premiummerker, så er det jo bare for deg å spørre disse om Tesla har rett i sin påstand (vil tippe de vil hevde det motsatte for å forsvare seg/rakke ned på Tesla)

Eller fordi de ikke pleier å gjøre det på service. Alle er ikke ute etter Tesla faktisk ;-)

N00b

Tesla vil ikke sette hjulstilling til det den bør være uansett hva du ber om. Bilen skal ha toe out foran sier Tesla. Som gir en mer aktiv "turn in" på bekostning av dekkslitasje, økt forbruk og en bil som sporer mer.

Så like greit å gjøre dette hos 3 part. 

Powerflux

Sitat fra: N00b på torsdag 11. august 2016, klokken 18:47
Tesla vil ikke sette hjulstilling til det den bør være uansett hva du ber om. Bilen skal ha toe out foran sier Tesla. Som gir en mer aktiv "turn in" på bekostning av dekkslitasje, økt forbruk og en bil som sporer mer.

Så like greit å gjøre dette hos 3 part.
3 part verksteder får vel måledataene sine fra Tesla og vil vel default justere etter disse tallene!
Hvilke måltall bør man isteden be om å få det justert til?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

nortrahof

Igjen skjønner jeg ikke hvorfor denne endring av hjulvinkler hele tiden er normalt på TMS?

Er det gummidempere/gummiopplagring som endrer seg - eller har dette årsak i at deler i forstilling/oppheng endrer seg/varig deformeres? Det hadde vært greit å vite for å se om det er garantibetinget eller ikke.

Dersom gummioppheng endrer seg hele tiden over tid, så vil det på et eller annet tidspunkt oppstå en slakk. På et tidspunkt må dette stoppe opp. Dette er slitasje og skulle være innenfor garantivilkårene. Det hjelper ikke å justere seg bort fra dette. Ved annen belastning vil kreftene i leddet virke annerledes. Således kan man risikere "en runddans" der man hele tiden justerer- og justerer tilbake for å ta opp "naturlig slakk" i gummiopplagringen. Dette er tilfelle om man ikke skifter ut deler og der det heller ikke er noen varig deformasjon i metalldeler. Da kan man diskutere om man har brukt for myk gummiblanding eller underdimensjonert disse festene av gummi?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

tkjoerlaug

Hadde min inne på service første service i dag, og måtte også justere hjulstilling. Min har gått bare 17000km, så dette er visst tydligvis helt normalt?


Muffinman

#50
Spørs om det er lurt å be om dokumentasjon på at hjulvinklene er korrekte ved utlevering av ny/demo/bruktbil? Hvis ting ikke er feilkonstruert skal det holde på innstillingene lenger enn som så. Om vi måtte justere hver 17.000km med vårt kjøremønster ville våre biler til sammen trenge 7 justeringer over 2 år  ::)


Mao

Jeg klagde etter at justering av hjulinnstilling viste seg nødvendig etter 22 000 km.
Fikk da avslag på reklamasjonen med kopi av måling de hadde gjort før utlevering av bilen da den var ny (se filer lenger opp i tråden). Så i alle fall i Trondheim har de hatt sjekk av hjulvinkler som rutine før utlevering av nybil. Jeg synes jo det i seg selv er smått utrolig hvis bilene leveres feil innstilt fra fabrikk, slik at justering er nødvendig før utlevering til kunde...

Men det illustrerer jo også problemet når ny justering må gjennomføres etter kort tids normal bruk av bilen, til tross for dokumentert riktige hjulvinkler ved utlevering. De fleste må da, ifølge Tesla, være forberedt på å betale 30-50 % mer på hver service for at Tesla skal holde hjulvinklene i orden  :o

Jeg tenker å sende en klage til Forbrukerrådet, for om mulig å få vurdert jussen her. Hadde vært veldig fint om flere kunne gjøre det samme.

Ideelt sett skulle vi hatt en form for dokumentasjon på hvor utbredt dette problemet er, gjerne fordelt på de ulike utgavene av Model S. Personlig er jeg overbevist om at behov for justering av hjulvinkler hver 17k eller 22k km ikke er normalt og må rammes av forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

AppleKnocker

Gammel tråd, men er det noen som har tatt dette videre og eventuelt fått gjennomslag?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Filip86

Betalte ingenting for 4 hjuls kontroll som vår var inne på nå (gått rett under 18k). Påpekte at dekk var slitt på innsiden, og da fikset de det. Skulle uansett være unødvendig som det påpekes tidligere. Nå har vi sommer- og vinterdekk som er vesentlig mer slitt på innsiden.
Aldri opplevd noe lignende på andre biler jeg har hatt.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Filip86

Tesla Drammen. Var ifb med 10ende garanti fiks siden vi fikk bilen i juni 2016.

Vegard Winther

Ifølge Teslas egen serviceoversikt, er "Hjulinnstillingssjekk (og justering, om nødvendig)" inkludert i servicepakken.
Dette går vel ganske tydelig fram i den vedlagte oversikten? Det kan da ikke være mulig å lese dette på noe annet vis?

https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans





AppleKnocker

Det er jo greit nok at det er med i servicepakken. I mitt tilfelle var både hjulstilling OK og dekkslitasje OK sist gang det ble sjekket.
På et punkt har bilen begynt å gnage opp innsiden av bakdekket på førersiden. Når jeg mener dette må skyldes en feil ved bilen, sier Tesla at de ikke finner feil på bakstillingen, at slitasjen er som forventet og at de ikke gjør firehjulskontroll uten at jeg betaler for det. Uavhengig av om de finner noe slik jeg forstår det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Leif1

Merkelig, merkelig dette. De behandler folk ulikt også tror jeg.
Hadde min S85 - '14 på service nå. (80000 km)
De sjekket hjulvinkler. Skjema var vedlagt. De har også justert litt.
Betalte kun for servicen. (Ikke for det at ikke det var nok. 7100 kroner takk.)

Vær obs på at spissestagene bak kan være utslitt uten at det synes.
De må demonteres for å se det.


Konvertitt fra S til X

Øggen

Personlig lure ej på om grunnen til økt service-pris, henge sammen med at hjulstilling kontroll e bakt inn i prisen. Kanskje fordi mange nekta å betale, inkludert meg sjøl.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA