Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til rutevalg Bergen-Kristiansand

Startet av Starfox, lørdag 30. juli 2016, klokken 17:02

« forrige - neste »

Starfox

Hei

Ønsker prøve oss på en tur til Kristiansand.
Håper derfor på å få noen tips til rutevalg og hurtigladeplasser.

arnkl

Vi køyrde Ågotnes-Kristiansand med ein Model S tidlegare i sommar. På veg nedover køyrde vi via Jondal og Setesdalen (lada 10 min med CHAdeMO adaptet i Røldal, og deretter på Bylgland supercharger). Oppover køyrde vi kysten (E39) og lada ein gang på Aksdal.

Setesdalen er godt utbygd også med Chademo/CCS hurtigladarar. Du skriv ikkje kva bil du har men dei fleste elbilar kan vel klare seg med lading følgande stadar:

* Norheimsund eller Jondal
* Røldal
* Haukeligrend
* Bykle
* Evje

Det finns også hurtigladarar i Odda, Valle og Bygland, så noko rekkeviddeangst bør ikkje oppstå.

Eg trur også det skal gå greit å køyre langs kysten, men der er det nok større fare for kø på enkelte hurtigladarar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Elmo

#2
Har jo veldig mye å si hva slags bil du kjører da @Starfox.
Tesla - no problem.  Færre CCS hurtigladere enn Chademo ladere rundt forbi.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Electrix

Grønn Kontakt og Fortum har til sammen god dekning hele E39. Det er det samme med E18 Kristiansand-Oslo der jeg kjører oftere, og nå har jeg sluttet å planlegge ladestoppene så mye. Jeg har sånn ca oversikt over hvor de er og tar ladestoppene når det er på tide. Sjekker avstand til neste hurtiglader med Grønn Kontakt sin app og Fortum sitt kart på nett mens jeg lader og velger neste lader derfra. Disse to gir så og si alltid laveste pris, GK blir noe lavere pga rabatt hvis du lader hos de flere ganger, jeg får typisk 2 kr/min eller 2,25/min på en lengre tur. Noen stopp blir også lengre pga måltider eller butikkbesøk. Grønn Kontakt laderne kan startes og stoppes fra app og gir da samme lave pris som brikke, greit om du ikke har en brikke allerede. Ellers er det jo greit å opprette bruker hos begge og legge inn elbilforeningens brikke.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bondeknøl

Nok av ladere til å kjøre både kysten og fjellet(Setesdalen). Lite bruk på hurtigladerne i Setesdalen.
Er jo fint om du skriver hvilken bil du har.
Selv hadde jeg tatt en rundtur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA