Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY subwoofer i bil med standardanlegg

Startet av lunitiks, fredag 29. juli 2016, klokken 19:07

« forrige - neste »

kalleo

Denna 8" satte jeg ihop på 3 kvelder etter jobb.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1923&hilit=Basl%C3%A5da#p28067

Lyd blev klart bedre. Satte in ett enkelt steg på samme sikring som lightern.
Kopplet in fra framdörr til steget.

lunitiks

Stilig! Du har åpenbart utstyret i orden! Låter det bra? Hvilken effekt er det på denne?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øggen

Syns ej ser tusenlappane flyge ut.  :-X :-X
He ikkje bestillt HifiPakke på neste bil, men usikker på om ej får oppgradert anlegget bedre for litt mindre peng.
He du gjort opp regnskap?? Ka vil det ende på?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

lunitiks

#49
5-6 lapper

EDIT: Her er kassalappen - så å si komplett. Tror ikke jeg mangler noe. Kanskje en signalkabel, men jeg har tenkt til å teste subben først med de mørkeblå signalkablene som allerede ligger ferdig trukket fra passasjerside (bak kickpanel) og bak til trunken. Blir det feil får jeg trekke en signalkabel fra hver av høyttalerne i fremdørene.

       
  • Element: Digital Designs Redline 610, kr 1897,- inkl frakt (kr 99,-)
  • Forsterker: Gladen RC1200C1, kr 2498 (gratis frakt)
  • Strøm- og jordkabler: Ground Zero 4AWG strøm- og jordkabler, 420,-
  • Høyttalerledning: Rockford Fosgate 12AWG høyttalerledning, kr 90,-
  • Sikring: Rockford Fosgate automatsikring, kr 359,-
  • Høyttalerterminal: Noname, kr 30,-
  • MDF-plate: Byggmakker 19mm, ca kr 500,-
  • Lim og fug: TEC7 Lim og fugemasse, kr 149,-
  • Avløpsrør: Biltema 110mm, kr 89,90
  • Avløpsbøy: Biltema 110mm, kr 39,90
  • Høyttalerteppe: Biltema, kr 129,-
  • Spraylim: Biltema, kr 79,90
  • Håndtak Biltema, kr 19,90
Sum: Ca. kr 6.300,- inkl. mva. (materialkost).

Kan fint bygges enda rimeligere hvis man ikke ønsker så kraftig element og forsterker. Kan også droppe automatsikring og bare gå for en vanlig sikring.

Verktøy - slik som stikksag, borremaskin, kniv, saks, varmluftpistol m.m. - kommer i tillegg avhengig av hva man ikke har fra før. Videre så har jeg ikke telt med litt patentbånd, skruer og muttere jeg hadde liggende.

Verd det? Ikke vet jeg - stay tuned!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

DET er det ingenting å si på. Mange timers glad diy for de pengene :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øggen

Høres meget bra ut. Gleda meg til å, først sjå, og så evt. høre resultatet ;D
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

lunitiks

Tok meg en halv dag fri fra jobb i dag. Tenkte å bruke den dyrebare tiden på å (1) ferdigstille subkassa 100%, (2) trekke litt kabler i bilen, (3) lage feste til forsterkeren, (4) montere overganger, pluss pluss ekstra. Rett og slett kose meg i solskinnsværet. Åh for en deilig dag dette skulle bli.

Endte opp med å bli verdens verste pain in the @!+*% (TUSEN utropstegn) dag, som i sin helhet medgikk til å prøve å feste basselementet til MDF-kassa. Det som burde ta 1 minutt og 16 sekunder tok meg 3-4 timer. Kan dere tro hvor vondt jeg har i rygg, knær, hode og sjel mens jeg skriver dette?!

Prøve fordi disse såkalte "T-nuts" (T-bolter? T-muttere?), som liksom skal være the shit, er det dummeste jeg har vært borti. Seriøst den verste oppfinnelsen. Ord blir fattige.

Så hva skjedde?

Vel, jeg startet - helt etter boka - med å senke elementet i utsparringen min og drillet tynne pilothull gjennom hullene i randen av elementet og ned i MDF'en. (Kunne naturligvis brukt en tusj i stedet, men jeg tenkte ikke så langt da jeg trakk sort høyttalerteppe over hele.) Men, dette gikk helt fint. So far so good.

Deretter fant jeg frem riktig drillstørrelse for disse Twat-nuts'ene, og utvidet pilothullene til korrekt størrelse. No problemo senorita.

Deretter tok jeg og stappet Testicle-nuts'ene fra undersiden og skrudde til med M5-skruer for å tighte til slik at "tennene" på Twatstick-nøttene fikk grep i MDF'en. All is good in the world.

Så. SÅ! ... var tiden inne for å senke elementet, ferdig parallellkoblet og loddet til terminalkoppen, ned i utsparringen og skru til. Én etter én skrudde jeg M5'erne ned i hullene, og hva skjer? WHAT THE F***! To av de ubrukelige, patetiske, motbydelige THUNDERCUNT boltene begynner å spinne på undersiden. Tennene freser i stykker MDF'en og jeg får nice, devastating'e spor i MDFen fra undersiden. Én av Tard-nøttene faller av og blir liggende nedi basskassa. Den andre henger fast på M5'ern - som medførte at jeg f... ikke fikk av elementet igjen! Jo mer jeg skrudde for å løste ut skruen, jo mer spant T*****-helvetet og lagde sponhelsike nedi subbkassa mi.

Høres ikke så dramatisk ut? TENK DEG AT DETTE SKJER 28 GANGER! PÅ FORSKJELLIGE SKRUER, HVER GANG! OG FOR HVER GANG ØDELEGGER DU BÅDE ET SKRUEHODE OG EN SÅNN IDIOT-MUTTER!

O.m.g. Sorry, frustrert som fy her.

Men, i alle fall: Alle historier har en god slutt. Min også. Kjærlighetsmutterne strammet til på nesten alle punktene. Ga opp da jeg fikk strammet til 6 av 8 hull, mens 2 er sånn passe stram/løs. Gidder ikke mer. Løsner møkka får jeg ta det når det kommer. Sier meg nå 100% ferdig med subwooferen.

Vedlagt er noen bilder av det jeg fikk gjort i dag. Hadde håpet å få gjort mer, men det får utstå til neste anledning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#54
Forstår frustrasjonen angående mutterne. Jeg har opplevd samme frustrasjon tidligere og blitt litt klok av skade.


Det man bør gjøre er å benytte en bolt og stor skive til å skru denne mutteren inn i treverket mens man holder den med hånda på baksiden (før du setter inn elementet)

Gjør så dette for alle åtte festehullene. Etter dette er gjort pleier jeg sette en liten treskrue inn på siden av mutteren på baksiden slik at den ikke løsner/faller ut når man skal skru inn elementet.

Gjør man disse tingene kan man spare seg for mye frustrasjon.
Ett annet alternativ jeg har tenkt på, men ikke testet enda, er gjengehylser. Mulig dette er ett bedre alternativ.


Edit:

Forøvrig, største problemet med å ikke stramme alle boltene er ikke at det vil løsne, men du vil nesten helt sikkert få puste/blåselyder fra både skruehull og muligens lekkasje mellom element og kasse.

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 21. september 2016, klokken 21:20
Forøvrig, største problemet med å ikke stramme alle boltene er ikke at det vil løsne, men du vil nesten helt sikkert få puste/blåselyder fra både skruehull og muligens lekkasje mellom element og kasse.


Tro meg, dette er grunnen til at jeg giddet å holde på så lenge. Jeg er komfortabel med resulatet nå, men vil selvfølgelig være på vakt for evt. luftlekkasje. Kan liksom ikke gjøre noe mer uten å vri på hele elementet og lage nye hull, men da blir jo logoen skjev så det håper jeg å unngå. Men klart det må jeg ofre hvis det er det som skal til. Vi får se
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#56
Plasserer forsterkeren i høyre (passasjerside) hulrom trunk.

Dette må vel være et kurant jordingspunkt?

(Copyright @Muffinman's bilder fra støydempingstråden + skjermdump Light Harmonic teardown-video)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Det bør være ett brukbart jordingspunkt siden andre ting er jordet på samme plass. En fordel å pusse bort mest mulig lakk der kabelskoen kommer i kontakt med metallet.

Når du belaster forsterkeren kan du også måle spenningsforskjellen mellom polene på forsterkeren, og mellom + på forsterkeren og annet sted på karresoriet. Forskjellen bør være minimal om du har ett godt jordingspunkt.

lunitiks

#58
Bra tips.

Avdekket jordingspunktet i min bil nå. Ser at den er i bruk av 2 kabelsko, men det er litt gjenger igjen på bolten så det bør gå med én kabelsko til (forsterker GND).

EDIT: Ser forresten lite "lakk" her..? Kontaktpunktet blir vel med bolten og overflaten av den øverste, eksisterende kabelskoen. Ser imidlertid ut som arrangementet er spraylakkert på toppen med et slags metallignende stoff. Anti-korrosiv?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

LexLektor

Det bildet med Bieber, brokkoli, munnsår under tenna og de skruene er f*** meg det morsomste jeg har sett denne grå søndagen
V≡NT≡R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA