Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY subwoofer i bil med standardanlegg

Startet av lunitiks, fredag 29. juli 2016, klokken 19:07

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på lørdag 13. august 2016, klokken 18:25

Ja du tenker hvis jeg bridger (parallellkobler) de? Dette er ikke nødvendig, eller har jeg blitt feilinformert?

2x2 ohm elementer kan seriekobles til 4 ohm eller parallellkobles til 1 ohm.
Alternativt kan man benytte to forsterkere og kjøre en spole på hver. (Jeg gjør dette i mitt oppsett, men er vanligvis overkill for de fleste :) )

Man kan vel også kun benytte den ene spolen, men dette kan nok gjøre litt krøll i TS-parameterne samt at du vil bare kunne belaste elementet med halve effekten.

Uansett så bør ikke dette være noen utfordring, de fleste monoblokker i dag er 1 ohm stabile. Bare pass på å sjekke dette når du handler.

petersv


lunitiks

Jadda mann. Dessverre får jeg kun tid til å arbeide på dette noen få timer i helgene, så det går ikke fortere enn det går.

Har brukt mye tid i winisd (program for tuning) og konkludert med at jeg har kjøpt et litt vel heftig element for boksstørrelsen min. Eller for å snu på det: Bygget en for liten boks. Ikke per se, men som følge av at jeg har undervurdert hvor mye plass porten tar for å få rett tuning og samtidig unngå blåselyd.

Så jeg har landet på at deler av porten havner utenfor kassa. Ikke så pent, men shitt dette skal skjules anyway.

Poster bilder når jeg har montert port ferdig
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Husk også at du kan komme unna med litt mindre port både ved å lage gode avrundinger i hver ende, samt at du kan lage en slak innsnevring i mot midten av porten. Da får du lurt ut litt dypere tuning uten at du trenger å ha lengre port.

Ett annet alternativ er å finne en passiv radiator. Da slipper du unna hele porten, men du må isåfall finne en som har nok vandring til å håndtere elementet ditt. Jeg har dessverre  ikke noen erfaring med passive radiatorer selv, så er begrenset med tips jeg kan gi rundt det.

lunitiks

#34
Morsomt å jobbe med et low-scale prosjekt parallelt med @trustno1 sitt mesterverk  :)

I dag ble tuningen bestemt. Kontrollmålt as built og simulert i winisd:
- Portdiameter Ø102mm (innv)
- Portlengde 900mm (+)
- Rest volum etter port- og elementdisplacement ca. 35,2 L
- Tuning 25,52 Hz  :)
- Port air velocity max 26,6 m/s @600W (full styrke) på 23,64 Hz.


Dette blir et lite monster.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Wilma

Spennende prosjekt. Gleder meg til å se resultatet :)
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Trustno1

haha, fantastisk løsning på port  :D

Dette tror jeg kan bli bra. Liker tuningen du fikk til der.

Hvordan har du laget avrundingen i enden? En ting jeg ville vært litt obs på med de typer rør er hvordan skjøtene innvendig blir, går ut fra at de ikke flukter helt? Kan være en ide å prøve å sparkle litt innvendig i rørert om du klarer å komme til. Muligens ikke så enkelt.

Vil også anbefale deg å feste røret godt i kasssa med patentbånd eller noe lignende, samt dra en runde med dempematte rundt de, går ut fra at de røra ikke er av det stiveste slaget. Viktig å få dette dønn stabilt for best mulig effekt og minst mulig ulyder.

Powerflux

Sitat fra: lunitiks på lørdag 20. august 2016, klokken 17:15
Morsomt å jobbe med et low-scale prosjekt parallelt med @trustno1 sitt mesterverk  :)

I dag ble tuningen bestemt. Kontrollmålt as built og simulert i winisd:
- Portdiameter Ø102mm (innv)
- Portlengde 900mm (+)
- Rest volum etter port- og elementdisplacement ca. 35,2 L
- Tuning 25,52 Hz  :)
- Port air velocity max 26,6 m/s @600W (full styrke) på 23,64 Hz.


Dette blir et lite monster.
WOW, dette er for viderekommende ;D

Ser fett ut da 8)




Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

lunitiks

Takk @Powerflux  :)

@Trustno1 du er en tankeleser! Tenkte også å feste porten med patentbånd kombinert med filtteip/høyttalerteppe for å dempe vibrasjoner. Avrundingen på røret laget jeg med en varmluftpistol og en aluminiumsbolle fra kjøkkenet  ;D

Skjøtene er OK på de rørene; de har en gummipakning innvendig så de sitter j... godt. Men jeg skal selvf. peise på med lim i tillegg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#39
Sitat fra: lunitiks på lørdag 20. august 2016, klokken 18:38
@Trustno1 du er en tankeleser! Tenkte også å feste porten med patentbånd kombinert med filtteip/høyttalerteppe for å dempe vibrasjoner. Avrundingen på røret laget jeg med en varmluftpistol og en aluminiumsbolle fra kjøkkenet  ;D
Smart løsning på flensen der :)
Anbefaler en runde eller to med alubutyl rundt røret, tror ikke filt/høytalerteppe hjelper stort mot vibrasjonene.

Sitat
Skjøtene er OK på de rørene; de har en gummipakning innvendig så de sitter j... godt. Men jeg skal selvf. peise på med lim i tillegg

Var ikke så bekymret for at de skal gå fra hverandre. Jeg tenkte mer på hvor glatte rørene er innvendig. Om det blir litt ujevnheter i skjøtene så kan det skape turbulens i luften som gir ulyder. Derfor tenkte jeg litt sparkel for å glatte de ut i overgangene. Men som sagt, dette kan være vanskelig å få til, og du kommer nødvendigvis ikke til å merke mye til det.

lunitiks

40 minutters frihet fra skrikunger, jobb og kjas, så jeg rakk å få boret hull til håndtak og begynt med trekking av kassa
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

99 % ferdig med basskassa. Gjenstår bare gjennomføring av høyttalerkabler og tilskruing av elementet. Kjempevakker ble den ikke, men jeg er godt fornøyd. Skjult under dekkplata i trunken vil den uansett ikke være noe blikkfang, det som teller er at denne spiller bra!

Status ellers: Monoblokken fra Gladen er på vei i posten; RC1200C1 som gir 1120W RMS på 1 ohm, og har High- Level input med auto sense.

Gleder meg til å starte arbeidene med oppkobling  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Se her ja, dette ble jo bra :)

Tror du kommer til å bli fornøyd med lyden. Bare være oppmerksom på at elementet trenger ganske mange timer innspilling før det låter som det skal. Spesielt dype frekvenser vil mangle intill du får løst det opp litt.

Det du eventuelt kan gjøre er å koble det opp på en inneforsterker i mellomtiden og la det spille en dyp sinustone 25-30 hz i friluft. Da får du gjort innspillingen kjappere. Bare pass på å ikke gi det for mye effekt i starten.

DaTwister

Ser ut som du har valgt samme element som meg. Dette blir det nok trøkk av :)

lunitiks

Ja det tror jeg også! Passer på centimeteren ned i fotbrønnen. Bortsett fra venstre side (hvor jeg har lagt utvendig port), kunne jeg ikke bygd denne boksen noe særlig større på "konvensjonell" måte, dvs med 19" mdf-plater og enkelt/gammeldags verktøy --- under min forutsetning om at OEM dekkplata fortsatt skulle ligge fint i sporet sitt. I ettertid ser jeg at jeg kunne tynt mange flere liter ut av denne om jeg hadde bygd en helt ny topplate som en del av selve taket til subben (i stedet for å bruke OEM dekkplata), samt hvis jeg hadde hatt spesielle skjære-/freseverktøy som kunne gitt mer "hånd i hanske"-passform overalt. Men siden dette er min første build ever, så sier jeg meg fornøyd med produktet fra et praktisk og visuelt synspunkt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA