Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY subwoofer i bil med standardanlegg

Startet av lunitiks, fredag 29. juli 2016, klokken 19:07

« forrige - neste »

Quintilian

Sitat fra: lunitiks på søndag 31. juli 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Quintilian på lørdag 30. juli 2016, klokken 23:13
Du kan alltids sjekke ut subkasse fra Bilradiospesialisten i Bergen.

Disse har laget en mold av NVX B.O.O.S.T sin kasse og selger de med eller uten element....

Finner ikke denne på nettsidene deres... Er det ikke https://bilradiospes.no/ ?

Du må kontakte de på telefon. De bygger de på bestilling/oppfordring. :)

lunitiks

#16
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:57
Tror uansett ikke jeg ville trukket noe mer enn 700W uten å gjøre noen oppgraderinger på det elektriske i bilen, noe lignende det jeg gjorde med å bruke en egen batterikrets med en 12v DC/DC lader. (Uten at jeg helt aner hva 12V systemet i TMS tåler)

Tesla oppgir ikke dette, så en idé for den forsiktige (les: meg) kan jo være å holde seg innenfor verdiene til NVX's forsterker til den kjente 10'' b.o.o.s.t-sub'en...? Ifølge nettsiden deres er RMS Power Handling: 750 watts


EDIT: Som en liten kuriositet kan jeg nevne at NVX sin b.o.o.s.t-pakke opprinnelig synes å være laget for Lexus... Antakelig bare med en liten modifikasjon av kassa. (Se filnavnet på installasjonsmanual-PDFen som ligger på nettsiden deres, ref. også denne nettsiden. Lexus-pakken ligger for øvrig også på NVX sine nettsider.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

E_S

Har en flat, aktiv Pioneer-sak liggende som viste seg å passe perfekt i rommet under bagasjeromsgulvet, så det tror jeg kan bli bra. Strømkabel står det mye om hvordan man skal strekke, men jeg lurer på hvor man får ut et lavnivåsignal, eventuelt høyttalersignal samt "remote power" på en vettug måte. Noen forslag/forklaring? Bil fra desember 15, ikke hifi-pakke. :)
:)

Trustno1

Sitat fra: E_S på mandag 01. august 2016, klokken 19:13
Har en flat, aktiv Pioneer-sak liggende som viste seg å passe perfekt i rommet under bagasjeromsgulvet, så det tror jeg kan bli bra. Strømkabel står det mye om hvordan man skal strekke, men jeg lurer på hvor man får ut et lavnivåsignal, eventuelt høyttalersignal samt "remote power" på en vettug måte. Noen forslag/forklaring? Bil fra desember 15, ikke hifi-pakke. :)

Lavnivå er enklest å hente ut via høytalerkanalene til dørene foran. Om du sjekker min tråd så vises dette litt ned på siden.
Alternativt har jeg lest at på biler uten hifi så finnes ett live signal i en kabel som går til der orginalforsterkeren ville befunnet seg (bak dekslet under rattet)

Enkleste vil være å bruke en forsterker med høynivå inn og autosensing, så slipper du styrestrøm. Alternativt kan du nok ta strøm fra kursen til sigarettenneren da denne slår seg av sammen med bilen.

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på mandag 01. august 2016, klokken 08:25
Tesla oppgir ikke dette, så en idé for den forsiktige (les: meg) kan jo være å holde seg innenfor verdiene til NVX's forsterker til den kjente 10'' b.o.o.s.t-sub'en...? Ifølge nettsiden deres er RMS Power Handling: 750 watts

Vil tro dette er godt innenfor, uten at jeg egentlig har noe belegg for det :)

lunitiks

Oppdatering:

Tok ut teppet i fotbrønnen og kontrollmålte arbeidsrommet for subben min - se bilde 1-4. NB: Konservative mål, og forutsetter at OEM-dekkplata skal kunne legges over fotbrønnen i sporet sitt som vanlig. (Har kanskje én til tre cm ekstra å gå på i alle retninger -- tegningen viser grensene jeg er komfortabel å arbeide ut fra.)

Hentet forøvrig ut en diger 19mm MDF-plate på byggevarehandelen. Var så stor at jeg skar den ned til 900 x 1800mm (!) Må bare elske romsligheten i denne bilen  ;D

(Takk @Trustno1 for mange gode råd så langt!)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#21



EDIT: La til et par ekstra bilder
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Ser spennende ut. Har tro på at dette kan bli bra. Rart ikke flere har løst det på denne måten, man får jo utnyttet plassen godt, ett anonymt preg,  samt at det vil gi en meget god beskyttelse av elementet.


lunitiks

Så, ferdig med skjelettet til subkassa  :D  Innvendig brutto volum ble ca. 40,8 liter / 1.44 cubic feet.

Har bestilt digital designs redline 610 (10" / 600w rms). Forsterker og kabler skal jeg gruble litt på.

Nå begynner den vanskelige delen; dimensjonering av port
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Elementet mitt kom i posten i går. Veldig bra byggekvalitet. Nais. Skal se hva man får gjort i helgene fremover
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Spent på å høre resultatet her.

Kjøpte du 2x2 eller 2x4 ohms elementer?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1


lunitiks

#28
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 13. august 2016, klokken 12:00
Sitat fra: lunitiks på fredag 12. august 2016, klokken 15:12
Dual 2,0
OK.  Pass på at du kjøper en forsterker som er stabil i 1 ohm da :)

Ja du tenker hvis jeg bridger (parallellkobler) de? Dette er ikke nødvendig, eller har jeg blitt feilinformert?

Kappet forresten ut hull til kassa i dag. Finjusteringer, pussing, montering av port og trekking gjenstår.


EDIT: Tenker å montere et bærehåndtak på hver av sidene som kan dobble som stroppefeste. Tenker å stroppe kassa til hver av bjelkene som går langs sidene fotbrønnen. For øvrig sitter kassa som støpt  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tkjoerlaug

Tenkte du å ha luka over sub-kassen? Stor klaring mellom element å luke?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA