Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uetisk reklame?

Startet av Mippen, tirsdag 26. juli 2016, klokken 08:48

« forrige - neste »

Mippen

Reklame for Audi sin plug-in hybrid. "Litt" villedende?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Vil faktisk si at dette er bedre enn å påstå 0,1 l / mil som fabrikken selv oppgir.

Et tall på 0 gjør at folk tenker mer enn å bare godta kunstige tall som vanligvis oppgis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Jeg syns ikke det er en bra reklame. Folk som ikke vet bedre tror at den er som en elbil til vanlig. For noen er det kanskje det, men mange blir også skuffet hvis de ikke vet hva de får. Denne saken er hentet fra Tesla forumet. Der inne ble det fint sagt at en hadde kjøpt en slik PHEV fordi han trodde rekkevidden holdt til hverdagen, men det viste seg at han bare fikk rundt 2 mil på strøm - mot 5 som er oppgitt. Kjører du under 2 mil om dagen fungerer den sikkert ok som en "elbil" om sommeren, men for alle de andre tilfellene så...

Toyota har også hatt en hatt en kampanje hvor de sier at folk kan lade bilen sin uten ledning mens man kjører. Det gir inntrykk av at bilen er et kraftverk som aldri trenger å fylles. Vil ikke tro hvor mange rare argument jeg har fått fra folk som lurer på å kjøpe seg en Toyota hybridbil fordi de ikke vet bedre enn det reklamen sier.
Fremtiden er elektrisk.

e-curious

På hybrider burde man ha opplyst om forbruk når bilen kun går på bensinmotor.

sylwester

Betyr det at den kan kjøre på batteri i 10 mil på en ladning?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øystein16

Sitat fra: Mippen på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:42
Jeg syns ikke det er en bra reklame. Folk som ikke vet bedre tror at den er som en elbil til vanlig. For noen er det kanskje det, men mange blir også skuffet hvis de ikke vet hva de får. Denne saken er hentet fra Tesla forumet. Der inne ble det fint sagt at en hadde kjøpt en slik PHEV fordi han trodde rekkevidden holdt til hverdagen, men det viste seg at han bare fikk rundt 2 mil på strøm - mot 5 som er oppgitt. Kjører du under 2 mil om dagen fungerer den sikkert ok som en "elbil" om sommeren, men for alle de andre tilfellene så...

Toyota har også hatt en hatt en kampanje hvor de sier at folk kan lade bilen sin uten ledning mens man kjører. Det gir inntrykk av at bilen er et kraftverk som aldri trenger å fylles. Vil ikke tro hvor mange rare argument jeg har fått fra folk som lurer på å kjøpe seg en Toyota hybridbil fordi de ikke vet bedre enn det reklamen sier.

Har enkelte teslaeigarar mindreverdkompleks for A3 e-tron og tilsvarande drivliner? Dersom tala du presenterar skulle vore rette, ville ein e-Golf og andre elbilar med tilsvarande batterikapasitet maksimalt kun klare 60-70 km og ein Tesla 75 ca 180 km under optimale forhold.

Eg tvilar på at det er nokon som kjøpar hybridbilar som trur at bilane alltid går utan fossilt drivstoff, så dumme er truleg ikkje folk med sertifikat.

Bilar med motor for fossilt brensel kan sjølsagt brukast til å produsera strøm som i hybridbilar, og mi erfaring er at det gir vesentleg mindre forbruk av fossilt brennstoff enn fossilbilar utan denne eigenskapen.

Mippen

#6
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 27. juli 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Mippen på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:42
Jeg syns ikke det er en bra reklame. Folk som ikke vet bedre tror at den er som en elbil til vanlig. For noen er det kanskje det, men mange blir også skuffet hvis de ikke vet hva de får. Denne saken er hentet fra Tesla forumet. Der inne ble det fint sagt at en hadde kjøpt en slik PHEV fordi han trodde rekkevidden holdt til hverdagen, men det viste seg at han bare fikk rundt 2 mil på strøm - mot 5 som er oppgitt. Kjører du under 2 mil om dagen fungerer den sikkert ok som en "elbil" om sommeren, men for alle de andre tilfellene så...

Toyota har også hatt en hatt en kampanje hvor de sier at folk kan lade bilen sin uten ledning mens man kjører. Det gir inntrykk av at bilen er et kraftverk som aldri trenger å fylles. Vil ikke tro hvor mange rare argument jeg har fått fra folk som lurer på å kjøpe seg en Toyota hybridbil fordi de ikke vet bedre enn det reklamen sier.

Har enkelte teslaeigarar mindreverdkompleks for A3 e-tron og tilsvarande drivliner?

Dersom tala du presenterar skulle vore rette, ville ein e-Golf og andre elbilar med tilsvarande batterikapasitet maksimalt kun klare 60-70 km og ein Tesla 75 ca 180 km under optimale forhold....

Nå generaliserer du og angriper en gruppe bil-eiere, det har ikke noe med saken å gjøre. Poenget mitt i denne saken er at enkelte faktisk blir lurt av slik reklame. De kjøper en hybridbil fordi den gjennom reklame blir framstilt som en elbil, noe den faktisk ikke er. Ja, folk vet at en hybrid ikke er en ren elbil. Men når reklamer sier "lad bilen uten kabel" og oppgir forbruk som er alt for lavt er det ikke riktig ovenfor mulige kjøpere.

Jeg er ikke negativ til PHEV biler så lenge de blir brukt slik de er ment for å bli brukt til, eller om man kjøper seg en slik bil fordi man ikke finner noen alternativer hos rene elbiler. Nå er det rene elbiler med flere egenskaper på vei riktig nok... Det må da være  en helt fair sak å kjøpe en ladbar hybrid hvis man har behov for det. Det som er feil og jeg reagerer på her er at folk blir lurt til å tro at bilen har andre egenskaper enn den har. En Ladbar hybrid er en vanlig bil som kan kjøre en begrenset strekning på strøm. Folk glemmer at den bruker like mye og noen ganger mer enn en vanlig bil når den går tom for strøm. Mange ladbare hybrider har oppgitt maksimalt 5 mil rekkevidde. Man trenger ikke å være smart for å se at både vær, temperatur, hastighet og topografi er med på å påvirke dette tallet slik at rekkevidden blir kortere. Slik er det med alle biler som går på strøm. Det var det som var problemet med karen i eksempelet mitt. Hans kjørestil mm. gjorde at han ikke fikk mer enn 2 mil ut av sin Audi.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Det man må huske på er at ved lave/høye temperaturer vil det prosentmessige tapet av rekkevidde i forhold til ideell rekkevidde være større jo mindre batteri man har.

En bil trenger ca like mye energi på å varme opp batteri og kupe uavhengig av hvor mye rekkevidde man totalt sett har. Mens når alt er ved en god driftstemeratur så koster det nesten ingenting å vedlikeholde temperaturen. Altså om oppstarten av kjøreturen i en gitt situasjon trekker 2 kWh, og man bare har 5 kWh totalt, så har man tapt 40% av rekkevidden bare der. Har man batteripakke på 90 kWh derimot har man bare tapt 2,2%.

Utav denne fysikken så vil alltid PHEV ha ganske variabel rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Enda verre med VAG hybridene, er det litt kaldt, så får du ikke benyttet batteriet i det hele tatt. Da vil du bare ha en bensinbil som er ekstra tung.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hma

#9
I klassen "tvilsom hybridreklame" er Toyota absolutt verst.

"Vi har kuttet ledningen til våre hybrider" og "Våre hybrider lades automatisk". For noe sludder!

Da Prius ble lansert for omlag 20 år siden var ett av slagordene noe sånn som, "Prius, elbilen som lades med bensin". Det var i det minste dønn ærlig markedsføring.

Samtidig med Prius-introduksjoen produserte Toyota en særdeles innovativ elbil, Rav4 EV, med 180km rekkevidde. Jeg har en slik og den har vist seg å være 100% feilfri. Toyota så kanskje ikke salgspotensialet i biler som omtrent ikke behøver vedlikehold eller reparasjoner, og satset derfor på forbrenningshybrider.

I dag skryter Toyota av at de har solgt millioner av Priuser, og etterlater et inntrykk av at det er gjort i miljøets tjeneste. Vel, det globale miljøeregnskapet for personbiler ville sett totalt annerledes ut om de den gang hadde satset 100% på batterielektriske biler, slik som deres velfungerende Rav4 EV.

Se vedlagt video fra 1995 som viser hvor langt Toyota hadde kommet med batterielektriske elbiler for 21 år siden!!
https://www.youtube.com/watch?v=jk94U8lNb2c&feature=youtu.be
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

elektrolux

Sitat fra: hma på torsdag 28. juli 2016, klokken 09:15
Se vedlagt video fra 1995 som viser hvor langt Toyota hadde kommet med batterielektriske elbiler for 21 år siden!!
https://www.youtube.com/watch?v=jk94U8lNb2c&feature=youtu.be

Fantastisk bil som holdt høy pris svært lenge. Eneste grunn til at jeg ikke kjøpte den var pris, og 1 fase 32A lading som den gang virket problematisk da det stort sett bare var 16A uttak tilgjengelige. Nå vet vi jo at en kan justere ladestyrken.

Ellers ser det ut som den blir slått av Think på slalomkonkurransen:  Slik jeg klarer å time slalom konkurransen er Toyota 1 sec tregere gjennom den delen av slalomkonkurransen som er synlig på video. ;D

Med mer satsing på disse 2 bilene for 20 år siden ville verden sett anderledes ut i dag. Vi ville f.eks ikke sett Leaf med knappe 100 km rekkevidde vinterstid. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

#11
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. juli 2016, klokken 09:39
Ellers ser det ut som den blir slått av Think på slalomkonkurransen:  Slik jeg klarer å time slalom konkurransen er Toyota 1 sec tregere gjennom den delen av slalomkonkurransen som er synlig på video. ;D
Th!nk gruser Rav4 EV i autoslalåm, helt klart ;D Min Rav4 EV er litt tung og en anelse understyrt, men fungerer utmerket til det aller meste.

Når det gjeler lading av (conduktive) "classic" Rav4 EV, så er begrensingen til 1-fase 32A det eneste negative jeg kan si om bilen. Det er dessverre ikke mulig å justere ned ladrestrømmen. Til tross for iherdige forsøk fra BauDemo, har det ikke lykkes å få til det. Dog kan den lades på 110V, men da blir ladeeffekten latterlige 450W  :-[
Denne begrensningen er omtrent ikke noe problem i dag, da det finnes mengder at type2-uttak på alt fra 7,4-22kW (jeg har skiftet ladeporten på min bil til type2-kontakt).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Ingeniøren

Hvordan er det med batteriene etter så mang år ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hma

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:49
Hvordan er det med batteriene etter så mang år ?
De 16 år gamle originale Panasonic EV95 NiMH-cellene klarer seg imponerende bra! Måler svært liten endring i indre motstand (med BauDemo sin kjøremonitor) og avviket i max/min-spenning for hver av de 24 (seriekoblede) 12V-modulene er minimalt.
I praksis har jeg ca 100-110km rekkevidde "worst case" om vinteren og 150-180km om sommeren. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

GeirHM

Her er ett bidrag til denne fine reklametråden. Når min TMS var inne til service fikk jeg låne en helt ny VW Passat GTE. Jeg ville helst ha vanlig elbil men Tesla tilbød meg denne. Bilen var en ladbar hybrid de fikk fra AVIS. Bilen var en del av AVISs nye satsing på "miljøbiler". Kampanjen de kaller "Go Green!" Bra tiltak egentlig. Bare en bitteliten hake ved det hele. AVIS nekter å levere ut bilen med ladeledning!!! Slike må kundene kjøpe selv. Slik forklarte min kontakt hos Tesla det.

AVIS vil gjerne bidra til miljøet, så de leier ut miljøbiler. Men altså UTEN ladeledning. Hva kunder som leier Leaf gjør vet jeg ikke. Kjører enda kortere enn vanlig kanskje?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA