Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri på 60D

Startet av OleI, søndag 24. juli 2016, klokken 21:16

« forrige - neste »

OleI


zairup

Sitat fra: OleI på tirsdag 26. juli 2016, klokken 12:32
Da var det forresten bekreftet at det som ikke er brukt ligger i topp.  http://electrek.co/2016/07/26/tesla-upgrade-software-limited-battery-pack-model-s-x

Vil dette bety at man da kan lade til 100% hver dag uten at det vil ha en negativ effekt på batteriet(hvis man har 75 batteri som er strupet ned til 60)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: zairup på tirsdag 26. juli 2016, klokken 14:38

Vil dette bety at man da kan lade til 100% hver dag uten at det vil ha en negativ effekt på batteriet(hvis man har 75 batteri som er strupet ned til 60)?

Det vil ha samme negative effekt som å lade ett 75 batteri til 80% hver dag. Noen vil nok synes det er for mye og, men det er ihvertfall ikke ille.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Diravi

#18
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:41
Sitat fra: zairup på tirsdag 26. juli 2016, klokken 14:38

Vil dette bety at man da kan lade til 100% hver dag uten at det vil ha en negativ effekt på batteriet(hvis man har 75 batteri som er strupet ned til 60)?

Det vil ha samme negative effekt som å lade ett 75 batteri til 80% hver dag. Noen vil nok synes det er for mye og, men det er ihvertfall ikke ille.

Og hvor negativt er det? På min 2016 S70D er "daily" angitt med en strek på 90 %, "trip" er 100. Det samme beskrev DES muntlig når hun skulle forklare ladepraksis. Så Tesla er i hvert fall ikke så bekymret for at batteriet mitt skal tape seg.

EDIT: "Daily" er angitt som intervall 50-80. Men Tesladamen viste muntlig til 90.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

turfsurf

Nei, Tesla er nok ikke bekymret for at batteriet taper seg 15% eller noe på 5 år (har jo ingen konsekvenser for de), men jeg passer på batteriene mine best mulig. Forskjellen på 70 og 80% lading daglig er nok ikke stor, 90% vil jeg ikke anbefale som daglig.

Men, jeg er ingen ekspert, bare over middels interessert. Og tiden det står med høy lading er også vesentlig. Dvs lader man helt opp med relativt høy effekt rett før man legger ut på tur så har det mindre å si. Det værste er å lade fullt når man kommer hjem, og la det stå til neste tur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alr

Er det forresten noen som vet, bekreftet, hva som blir prispåslaget for å oppgradere 60 til 75 i ettertid?
Rød S85D
Love it to pieces!!

Bjoris

Sitat fra: alr på onsdag 03. august 2016, klokken 08:34
Er det forresten noen som vet, bekreftet, hva som blir prispåslaget for å oppgradere 60 til 75 i ettertid?
9500 dollars pluss mva iflg Tesla i Bergen, så regn med 30.000 mer enn ved nykjøp... Vanskelig valg, men jeg tenker som så at jeg kan leve med å tap 30.000 på ett veddemål om at 60en er god nok... Så har en jo det poenget om en skal lånefinansiere bilen, dette tillegget får en ikke med i billånet i ettertid...

Må si det er veldig vanskelig dette, jeg vet jo at 60 er absolutt i minste laget, spes når vi da skal vurderer å droppe en 70 (75) S som nok vil gå vesentlig lengre enn en 75 X også...

fonberg

Sitat fra: bjoris på onsdag 03. august 2016, klokken 10:22
Sitat fra: alr på onsdag 03. august 2016, klokken 08:34
Er det forresten noen som vet, bekreftet, hva som blir prispåslaget for å oppgradere 60 til 75 i ettertid?
9500 dollars pluss mva iflg Tesla i Bergen, så regn med 30.000 mer enn ved nykjøp... Vanskelig valg, men jeg tenker som så at jeg kan leve med å tap 30.000 på ett veddemål om at 60en er god nok... Så har en jo det poenget om en skal lånefinansiere bilen, dette tillegget får en ikke med i billånet i ettertid...

Må si det er veldig vanskelig dette, jeg vet jo at 60 er absolutt i minste laget, spes når vi da skal vurderer å droppe en 70 (75) S som nok vil gå vesentlig lengre enn en 75 X også...

Hvis jeg skulle gått inn på dette veddemålet, ville jeg tatt med i beregningen en viss sannsynlighet for at Tesla trapper ned prisen på batterioppgradering, i takt med at bilen blir eldre. Jeg har ikke dette fra noe annet hold enn min egen antakelse om at prisen på batterioppgraderingen bør følge verdiforringelsen til bilen - og dessuten er jo oppgraderingen kun en administrativ kostnad for Tesla (samt risikoen for å gjøre nykjøp av 75 mindre attraktiv om oppgradering 60 -> 75 prises for lavt).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Bjoris

Sitat fra: fonberg på onsdag 03. august 2016, klokken 14:27
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. august 2016, klokken 10:22
Sitat fra: alr på onsdag 03. august 2016, klokken 08:34
Er det forresten noen som vet, bekreftet, hva som blir prispåslaget for å oppgradere 60 til 75 i ettertid?
9500 dollars pluss mva iflg Tesla i Bergen, så regn med 30.000 mer enn ved nykjøp... Vanskelig valg, men jeg tenker som så at jeg kan leve med å tap 30.000 på ett veddemål om at 60en er god nok... Så har en jo det poenget om en skal lånefinansiere bilen, dette tillegget får en ikke med i billånet i ettertid...

Må si det er veldig vanskelig dette, jeg vet jo at 60 er absolutt i minste laget, spes når vi da skal vurderer å droppe en 70 (75) S som nok vil gå vesentlig lengre enn en 75 X også...

Hvis jeg skulle gått inn på dette veddemålet, ville jeg tatt med i beregningen en viss sannsynlighet for at Tesla trapper ned prisen på batterioppgradering, i takt med at bilen blir eldre. Jeg har ikke dette fra noe annet hold enn min egen antakelse om at prisen på batterioppgraderingen bør følge verdiforringelsen til bilen - og dessuten er jo oppgraderingen kun en administrativ kostnad for Tesla (samt risikoen for å gjøre nykjøp av 75 mindre attraktiv om oppgradering 60 -> 75 prises for lavt).

Jeg har også tenkte på det, det kan jo komme kampanjer der de "dekker mva" f.eks:) Dette er dog risky å gamble på, men jeg tror de må ned i pris for at folk skal oppgradere i noe større grad en enkelt sjeler her og der, iallfall på S, på X kan det bli tøft med 60 og kanskje flere innser at et er nødt til å oppgradere. Det kommer veldig ann på forbruk, virker som at det er veldig heftig for enkelte biler nå midt på sommeren så hvordan dette blir til vinteren kan en bare spekulere på...

Ellemelle

Batteriene vil vel generelt gå ned i pris når Gigafactory starter produksjonen av X-batterier, og det vil kanskje også påvirke oppgraderingsprisen.

sigurdi

Batteriet som sitter i bilene som var ikke billigere å lage om Giga fabrikken produserer batteriene senere.
Men nyprisen kan jo bli påvirket av dette.

Men software oppgraderingene, kan nok Tesla finne på å kjøre noen kampanjer på og da helt sikkert i forbindelse med å få inn litt cash opp mot kvartals eller årstall. ;-)

Samme som de har gjort med test av Autopilot hos kunder.

X60D med dagens priser og 75 batteri har nok ikke Tesla så veldig gode marginer så ønsker nok å melke litt i etter markedet.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Larvik

Sitat fra: bjoris på onsdag 03. august 2016, klokken 14:30
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. august 2016, klokken 14:27
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. august 2016, klokken 10:22
Sitat fra: alr på onsdag 03. august 2016, klokken 08:34
Er det forresten noen som vet, bekreftet, hva som blir prispåslaget for å oppgradere 60 til 75 i ettertid?
9500 dollars pluss mva iflg Tesla i Bergen, så regn med 30.000 mer enn ved nykjøp... Vanskelig valg, men jeg tenker som så at jeg kan leve med å tap 30.000 på ett veddemål om at 60en er god nok... Så har en jo det poenget om en skal lånefinansiere bilen, dette tillegget får en ikke med i billånet i ettertid...

Må si det er veldig vanskelig dette, jeg vet jo at 60 er absolutt i minste laget, spes når vi da skal vurderer å droppe en 70 (75) S som nok vil gå vesentlig lengre enn en 75 X også...

Hvis jeg skulle gått inn på dette veddemålet, ville jeg tatt med i beregningen en viss sannsynlighet for at Tesla trapper ned prisen på batterioppgradering, i takt med at bilen blir eldre. Jeg har ikke dette fra noe annet hold enn min egen antakelse om at prisen på batterioppgraderingen bør følge verdiforringelsen til bilen - og dessuten er jo oppgraderingen kun en administrativ kostnad for Tesla (samt risikoen for å gjøre nykjøp av 75 mindre attraktiv om oppgradering 60 -> 75 prises for lavt).

Jeg har også tenkte på det, det kan jo komme kampanjer der de "dekker mva" f.eks:) Dette er dog risky å gamble på, men jeg tror de må ned i pris for at folk skal oppgradere i noe større grad en enkelt sjeler her og der, iallfall på S, på X kan det bli tøft med 60 og kanskje flere innser at et er nødt til å oppgradere. Det kommer veldig ann på forbruk, virker som at det er veldig heftig for enkelte biler nå midt på sommeren så hvordan dette blir til vinteren kan en bare spekulere på...

Har bestilt X60, og fikk også beskjed fra Tesla om at jeg kunne oppgradere momsfritt inntil jeg betalte bilen.  Har vært i tenkeboksen i forhold til valg, men avventet tilbakemeldinger fra de første som tar levering av 60 utgaven.
Men er det ikke egentlig slik at oppgraderingen fint burde kunne gjennomføres momsfritt i etterkant?

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Skattedirektoratets-meldinger/Stortingets-vedtak-om-merverdiavgift/
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Bjoris

#27
Spurte Tesla om dette i dag igjen, de sier at det er lov teksten som ødlegger, der står det spesifikt "bytte" batteri så de mener at en ikke kan anse dette som ett bytte og dermed er det mva. De vil nok ha sitt på det tørre.

Tipper de som lagde loven ikke helt hadde dette scenarioet i tankene;)

Selv om bilen min leveres på fredag må jeg nå ut med mva for denne oppgraderingen om jeg da skulle ønsket å gjøre det. Syns det er mer spesielt, men, men. De har nok vurdert dette nøye mtp at det nå permanent blir en problemstilling...

Larvik

Sitat fra: bjoris på mandag 29. august 2016, klokken 18:29
Spurte Tesla om dette i dag igjen, de sier at det er lov teksten som ødlegger, der står det spesifikt "bytte" batteri så de mener at en ikke kan anse dette som ett bytte og dermed er det mva. De vil nok ha sitt på det tørre.

Tipper de som lagde loven ikke helt hadde dette scenarioet i tankene;)

Selv om bilen min leveres på fredag må jeg nå ut med mva for denne oppgraderingen om jeg da skulle ønsket å gjøre det. Syns det er mer spesielt, men, men. De har nok vurdert dette nøye mtp at det nå permanent blir en problemstilling...
Mener du at du allerede er avskåret fra muligheten til å oppgradere mva fritt?
Har du betalt?
( spør fordi jeg fikk beskjed om at jeg kunne oppgradere momsfritt inntil jeg betalte..)
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Bjoris

Ok, ja, jeg fikk beskjed om at jeg måtte gjorde dette før bilen ble produsert... Nå er det ikke så farlig for min del da jeg ikke ønsker det, men prøver å selge så om kjøper ønsker så er eg jo dumt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA