Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp meg med et kjøps-dilemma!

Startet av GoProne, søndag 24. juli 2016, klokken 00:10

« forrige - neste »

AppleKnocker

Hvis støyisolering er viktig, så skjedde det et viktig, merkbart og etterlengtet fremskritt i det autopilotbilene ble lansert.
Ellers går man jo glipp av mye duppedingsmoro og sikkerhetsutstyr hvis man har en eldre bil. Autostyring kan jeg forstå ikke er viktig for alle, men de første Teslaene var jo faktisk helt ribbet for premiumbil utstyr. Jeg hadde hatt adaptiv cruise controll og autobrems på mine to forrige biler da Tesla ble lansert, og jeg vurderte ikke engang Model S før den kom med tilsvarende utstyr.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Jeg mistenker at støyisoleringen er blitt gradvis forbedret etter introduksjon av AP-bilene.


GoProne

Sitat fra: Griffel på søndag 24. juli 2016, klokken 14:25
Gjelder det også biler som har gått som drosje?

Tenker du at det er andre garanti-betingelser på taxibiler?

Øyvind.h

Bedrifter har ikke samme reklamasjonsrett som private. For dem gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven.

En bedrift som har kjøpt Tesla har mao ikke 5 års reklamasjonsrett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

#19
Garantien har jo gått ut så det spiller ikke noen rolle uansett. Batteri- og drivverks-garantien gjelder såvidt med bekjent alle solgte Teslaer.

Ang. reklamasjon er det som nevnt over, er den kjøpt på firma er det kjøpsloven som gjelder ovenfor TM. Men kjøper her er jo privatperson, så han kan reklamere til selger, ikke Tesla.

Uansett må man på en bil som har gått så langt regne med litt ekstra vedlikehold, og det bør gjenspeiles i prisen.

Muffinman

Sitat fra: petersv på søndag 24. juli 2016, klokken 20:28
Garantien har jo gått ut så det spiller ikke noen rolle uansett. Batteri- og drivverks-garantien gjelder såvidt med bekjent alle solgte Teslaer.

Ang. reklamasjon er det som nevnt over, er den kjøpt som firma er det kjøpsloven som gjelder. Men kjøper her er jo privatperson, så han kan reklamere til selger, ikke Tesla.
Det stemmer at kjøpsloven regulerer handel mellom bedrifter og handel mellom privatpersoner. Her er reklamasjonsretten oppad begrenset til to år (regner med lunitiks korrigerer om jeg sykler her). Forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom bedrift og privatperson gir _minimum_ to års reklamasjonsrett. Hvis varen er ment å vare vesentlig lengre enn to år er reklamasjonsfristen fem år. Det betyr faktisk at du har to års reklamasjonsrett på et eple. Men det er naturligvis ikke en mangel om det råtner :)

Gyldig eller utløpt garanti er naturligvis uavhengig av dette, men det er som regel veldig ukomplisert å få ordnet noe på garanti i forhold til å kjøre reklamasjon. Dette med bevisbyrde og sannsynliggjøre når mangelen forelå kan være en lei nøtt å knekke i noen tilfeller.

Mao

Vet om en del Tesla-drosjer som henter omtrent all sin strøm fra superladerne. Dette sies vel å øke degraderingen av batteriet noe? En test av batteriets kapasitet burde være obligatorisk ved kjøp av elbiler som enten er gamle eller har høy km-stand.
Tror for øvrig ikke man bør ha forhåpning om at vanlig degradering av batteriet dekkes av garantien - det skal nok svært mye til før Tesla påtar seg kostnaden med nytt batteri i slike tilfeller.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

N00b

Funderer på det samme. Skal ha meg en S til å bruke som pendlerbil. Vi snakker lange km hver uke.
Hadde håpet å få en 85 for under 500.  Men da kan jeg sikkert skyte en hvit pil etter AP

petersv

Skal man kjøre veldig langt er det etter min mening ikke noe vits å kjøpe noe som har gått veldig kort (les: Ny) eller veldig langt (utenfor garanti).

Bruker man opp resterende garanti på 1-2 år uansett er blir det mest sannsynlig dyrere.

En bil som har gått langt har jo også hatt endel service og fått byttet ut mange svake komponenter.

Griffel

Sitat fra: GoProne på søndag 24. juli 2016, klokken 20:12
Sitat fra: Griffel på søndag 24. juli 2016, klokken 14:25
Gjelder det også biler som har gått som drosje?

Tenker du at det er andre garanti-betingelser på taxibiler?
Det er ikke uvanlig at garantibestemmelsene er ulike for biler i privat bruk og for biler til f.eks. drosje tjeneste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GoProne

Tror dere det blir flere tilgjengelige AP-biler på kort sikt (neste 6-7 mnd) i det prissjiktet? Kan jo være et alternativ å vente litt.

Dag A.

Sitat fra: GoProne på søndag 24. juli 2016, klokken 22:47
Tror dere det blir flere tilgjengelige AP-biler på kort sikt (neste 6-7 mnd) i det prissjiktet? Kan jo være et alternativ å vente litt.

Jeg støtter denne konklusjonen. 
Som tech geek så vil jeg helst ha alle nye ting i går, men ofte kan det lønne seg å ha litt is i magen og se om det ikke dukker opp noen andre og bedre alternativer.

En annen ting er at uten AP så er det heller ikke NG seter i bilen. 
NG seter ville jeg satt høyt dersom du planlegger å tilbringe mye tid i bilen.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

o.b.lix

Sitat fra: Mao på søndag 24. juli 2016, klokken 21:07
Vet om en del Tesla-drosjer som henter omtrent all sin strøm fra superladerne. Dette sies vel å øke degraderingen av batteriet noe?
Sigurdi har målt en bil som utelukkende har brukt superlading hele sitt liv, og der fant han ingen degradring av batteriet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Nei, superlading ser ikke ut til å skade batteriet i det hele tatt. Det lades jo på skånsomt vis i forhold til f.eks. en Leaf også, noe over 1C mens Leaf lades opp mot 2C på chademo. I tillegg har Tesla aktiv kjøling noe Leaf ikke har.

HåkonE

Jeg har i alle fall blitt veldig glad i autopilot og dual drive. Støyisoleringen er også merkbart bedre enn P85 (2014) jeg prøvde, det samme med setene som jeg syntes var for harde og hadde for lite støtte.

Men mindre plass har jeg, og bilen er dyrere. Kroppsfasongen til alle er heller ikke lik. Sikkert ikke verdt det for alle.

Anbefaler å prøvekjøre. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA