Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftig høyfrekvent lyd

Startet av Goku, torsdag 21. juli 2016, klokken 19:56

« forrige - neste »

Trustno1

Har de montert en forsterker? Isåfall kan du bare fjerne remote kabelen inn på forsterkeren så vil den slå seg av. Dersom pipingen fortsetter så er det sannsynligvis ikke anlegget som forårsaker dette.

Remotekabelen er somregel merket "rem". Dette er i de fleste tilfeller en tynn kabel siden av pluss og minus kablen på forsterkeren

nortrahof

Du opplever sikkert at strøm fra inverterkretsen blir indusert i ledningene til det nye musikkanlegget?

Da kan det oppstå en slik pipelyd med frekvens som den inverteren opererer på. Selv om strømtrekk og tilbakemating til batteriet er filtrert og dempet med kondensatorer i inverteren, kan dette stråle ut i bilens ledningsnett. Er noen av kablene til det nye musikkanlegget uskjermet - eller uheldig rutet/forlagt, så kan slik "hyling" fremkomme.
Det er helt annerledes å montere slikt anlegg i elbiler enn fossilbiler. Ikke før ledninger til musikkanlegget parallelt med andre kraftkabler i bilen. Tvinn tilførselskabler og jordkabler. Bruk jordingsboss i nærheten av der du henter strømmen, slik at det blir "minimum åpning" slik at du reduserer mulighet for induksjon. Bruk skjermet kabel som kun er jordet i en ende.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Goku

De har montert forsterker ja, så jeg skal koble den ut etter jobb og se om problemet forsvinner helt da. Forsterkeren ligger heldigvis relativt enkelt til slik at jeg kan ta den ut og koble i fra uten å måtte skru ut noe.

Jeg snakket med BRS angående jording, og de hadde testet at den var i orden før jeg fikk bilen. Jordingen var målt til 0 ohm. BRS sa at jeg kunne prøve å stille ned low pass/ high pass å se om det ble bedre da, men jeg tviler på at det fjerner lyden siden den er så kraftig.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Trustno1

Når jeg tenker meg om, så vil jeg tro at de kun har koblet forsterker til ny sub?
Isåfall så er det lite sansynelig at pipelyden kommer i fra forsterker/sub.
Eller har de også koblet den til frontsett/høytalere?

En annen mulig feilkilde kan være høy/lavnivå adapter. Sansynligvis har de brukt ett slikt når de har koblet opp forsterkeren, og det kan tenkes at dette gir en feed tilbake ut til høyttalerne. Det kan være verdt å prøve å koble fra denne i såfall.

Goku

De installerte forsterker som dekker både sub og sidehøyttalerne http://www.crutchfield.com/S-7ssvCUkOBZn/p_500PDXV9/Alpine-PDX-V9.html

Jeg koblet ifra ledningene til denne og da gav pipelyden seg, så det er tydeligvis noe gale med forsterkeren/oppkoblingen av nye anlegget.

Trustno1; ser du hvor jeg kan deaktivere høy/lavnivået på denne?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Goku

Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Tuxedo

Sitat fra: Goku på fredag 22. juli 2016, klokken 20:07
Jeg koblet ifra ledningene til denne og da gav pipelyden seg, så det er tydeligvis noe gale med forsterkeren/oppkoblingen av nye anlegget.
Bra du fikk isolert årsaken til problemet.  Her er det vel bare å overlate all feilretting til Bilradiospesialisten som installerte anlegget så vidt jeg har forstått.

Trustno1

Sitat fra: Goku på fredag 22. juli 2016, klokken 20:07
De installerte forsterker som dekker både sub og sidehøyttalerne http://www.crutchfield.com/S-7ssvCUkOBZn/p_500PDXV9/Alpine-PDX-V9.html

Jeg koblet ifra ledningene til denne og da gav pipelyden seg, så det er tydeligvis noe gale med forsterkeren/oppkoblingen av nye anlegget.

Trustno1; ser du hvor jeg kan deaktivere høy/lavnivået på denne?

Jeg klarer ikke å se at denne forsterkeren har høynivå inngang. Mest sannsynlig så har de montert en høy/lavnivå adapter ett sted. Regner med du har bil uten orginal lydpakke?

Isåfall er ett mulig sted denne kan være montert inne i dashen under rattet. Fikk du ikke noe dokumentasjon på hva som var gjort i fra BRS?
Henger meg på Tuxedo og anbefaler deg å ta en telefon til BRS siden det er disse som har gjort installasjonen.

Goku

Da har jeg vært hos bilradiospesialisten for feilsøking. De fant til slutt ut at det var defekt forsterker så nå har jeg endelig fått en pipefri bil. Det var sannsynligvis feil på høynivåinngangen som gjorde det slik som trustno1 foreslo☺

Lyden på anlegget er forøvrig utmerket nå. Skikkelig punch og detaljert og høyoppløst lydbilde
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA