Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sperret bruker på grunn av IP-adresse utenfor Europa

Startet av eisa01, torsdag 21. juli 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

eisa01

Hei, jeg har prøvd å bruke min bruker på ferie i utlandet fra USA og får nå følgende beskjed når jeg går inn på forumet:

SitatBeklager eisa01, Din IP adresse er utestengt fra dette forumet! Forumet er stengt for brukere i Asia, Øst-Europa, Afrika og Sør-Amerika grunnet liten interesse for elbiler og stor interesse for å spamme forumet fra disse områdene. Har du blitt sperret ute, må du ofte slette cookies og cache i nettleseren, før du igjen får tilgang. Av og til blir man sperret ute, etter å ha prøvd å komme inn på forumet fra ferger, fly og andre internettilbydere som bruker asiatiske adresser. Send en e-post til lars@elbil.no hvis du får problemer, så skal vi prøve å gi deg tilgang.
69.162.111.50
Send en e-post til lars@elbil.no så skal vi prøve å gi deg tilgang

Merkelig nok fungerer det hvis jeg slår på Privat nettlesing på iPaden (det er slik jeg poster nå)

Kan noen sjekke hva som skjer?

Hvorfor blir utenlandske IPer blokkert og ikke gitt kun-les tilgang? Virker litt overkill

Robert Sund

Registrering av nye brukere fra disse områdene er nok like greit å unngå. Men innlogging fra kjente gode brukere med https hadde vært fint.

(og redusert frustrasjoner, og redusert andelen spam (fordi "ham" ville øke)).


Men jeg får feilmelding med https, også i Norge.
SitatSecure Connection Failed

An error occurred during a connection to elbilforum.no. SSL received a record that exceeded the maximum permissible length. Error code: SSL_ERROR_RX_RECORD_TOO_LONG

    The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
    Please contact the website owners to inform them of this problem.

Learn more...

Report errors like this to help Mozilla identify and block malicious sites

goggo

Dette irriterer meg til de grader også. Det verste er at de ser ut til å legge igjen en cookie eller noe på maskinen, for selv etter at jeg kommer hjem til Norge igjen eller starter opp en VPN klient mot Norge så går det dagesvis før jeg slipper inn i forumet igjen. Har klagd til administrator på dette for flere år siden, men ingenting ser ut til å hjelpe.

Det er dessuten ikke bare utenfor Europa. Jeg har også blitt sperret fra Spania ved enkelte anledninger, og fra Malta.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

eisa01

Sitat fra: goggo på torsdag 21. juli 2016, klokken 13:00
Det verste er at de ser ut til å legge igjen en cookie eller noe på maskinen
Ja, må være noe slikt. Nå som jeg har tilgang til Macen kommer jeg inn helt fint, mens iPaden er avhengig av privatmodus hvor cookies og sånt blir ignorert

eisa01

Hadde vært fint om dette ble sett på nå som sommeren er over, iPaden min er fortsatt utestengt :)

Carl Anton Stenling

Hadde samme problem. Når jeg slettet cookies så løste det seg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

moderator 2

#6
Its not a bug, its a feature!

Blir du sperret ute, grunnet pålogging fra IP-adresser utenfor Vest-Europa, Australia og Nord-Amerika, må du slette cache og cokies for å komme inn igjen.

IP adressene blir oppdatert en gang i måneden fra https://www.maxmind.com/en/home

Så er spørsmålet hvorfor vi gjør dette?

Elbilforumet er et norsk forum, på norsk, for norske brukere. Så har vi noen utelandske brukere som også er genuint interessert i elbil, som også er hjertelig velkommen.

Uten denne IP-sperren øker uønsket trafikk på forumet dramatisk. Når IP sperren har vært avslått har trafikken til forumet  bestått av 90-95 % utenlandske maskiner som er lite interessert i å diskutere elbil. Det igjen fører til større belastning på serveren og tregere lasting av sider for virkelige brukere på forumet.

Vi har også tidligere vært sterkt plaget med spam både fra roboter og personer som sitter og registrerer seg for så å spamme forumet. Ved å sperre trafikken fra landene disse stort sett opererer fra, sammen med å vaske registreringer for kjente spammere hos https://stopforumspam.com/, har vi greid å få dette under kontroll, slik at det som nå kommer er håndterbart, med kun 2-3 suspekte registreringer hver dag.

Så er spørsmålet om en slik hard IP-sperring er nødvendig i forhold til ulempene man møter når man går inn på forumet fra blokkerte IP-områder.

Når man blir blokkert, får man en feilmelding:
SitatBeklager Gjest, Din IP adresse er utestengt fra dette forumet! Forumet er stengt for brukere i Asia, Øst-Europa, Afrika og Sør-Amerika grunnet liten interesse for elbiler og stor interesse for å spamme forumet fra disse områdene. Har du blitt sperret ute, må du ofte slette cookies og cache i nettleseren, før du igjen får tilgang. Av og til blir man sperret ute, etter å ha prøvd å komme inn på forumet fra ferger, fly og andre internettilbydere som bruker asiatiske adresser. Send en e-post til lars@elbil.no hvis du får problemer, så skal vi prøve å gi deg tilgang.

De aller fleste greier dermed å finne ut hvordan de kommer seg inn igjen, etter å ha blitt blokkert ute.

Ønsker man tilgang til elbilforumet fra sperrede områder, går det også ann å bruke en VPN tjeneste. På mobil/nettbrett bruker jeg Freedome fra F-secure, som er lett å bruke, og gir tilgang til både NRK, TV2, CanalDigitals Go og norsk netflix når man er utenlands.

Lars

I vedleggene er oversikt over land med IP-adresser som er sperret.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Robert Sund

Registrering av nye brukere og gjestepostinger fra utlandet er det nok lurt å ha kontroll på.

Men jeg ser ikke helt hva det har med posting fra kjente brukere som allerede har konto? Det burde være enkelt å få til begge tingene på en gang (uten at jeg kjenner systemene deres).

Av det jeg har sett av spam på e-post virker det som om den sendes maskinelt ut til ett betydelig antall mottakere, ikke ved at noen skriver en og en e-post for hånd og sender den. Det ville forundre meg om det var vesentlig annerledes for annen spam. Da vil cokies i en manuelt brukt nettleser være lite effektivt i å stoppe spesiallaget spammeprogramvare.

Jeg håper noen som kjenner systemene deres kan hjelpe til med oppsettet for å løse problemene uten å introdusere ulemper.

saftsuse

#8
Fy flate så utrolig irriterende at jeg i følge forumet mister interessen for elbiler og får lyst til å spamme i stedet, hver eneste gang jeg er på ferie.....

Så i 2016 så klarer man ikke å ha ett system hvor brukere som er registrert kan logge seg på i utlandet? Utrolig...
Regner med at leverandøren av forumet ikke tilbyr en slik løsning.
Men prøv å få til en slik løsning da vel? Sikkert flere forum som kunne tenke seg en slik løsning.

Løsningen er jo enkel. Koster bare 100 kroner og skaffe seg en VPN.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

goggo

@saftsuse, du må da ikke miste lysten på elbiler på grunn av at Lars insisterer på å terge oss med dette her i år etter år.  Du får deg nok en IMIEV snart, skal du se...
Tror det må være fire-fem år nå siden første gang jeg klagde til Forum Admin om dette, men han lar seg ikke rikke :)

Så jeg har bestemt meg for å ikke irritere meg over det lengre. Nå har jeg sluttet å bruke disse ustabile gratis VPN klientene, og har anskaffet meg Freedome https://www.f-secure.com/en/web/home_global/freedome  slik som Lars foreslår.
Det er faktisk en veldig bra VPN klient til en billig penge :)

Hilsen fra Ecuador (med Freedome på PCen)

Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA