Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kvaler (X60D, X75D eller X90D)

Startet av LarryF, tirsdag 19. juli 2016, klokken 15:59

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: yolo på tirsdag 26. juli 2016, klokken 16:36
Det er 11kwh mellom 75 og 90 batteriet.
Det kan godt hende, jeg presenterte bare noen regneeksempel for rekkevidde for 'turfsurf'  (som sikket bare hadde glemt 'es' i miles)  :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Bjoris

#46
En må ikke se seg blind på at det er SC mange steder, det kommer til å bli mer vanlig både med kø og det at en må dele og dermed saktere lading. Veldig i tvil selv da 60 fremstår som ett kupp siden en kan bruke 100% som en vil i motsetning til 75

Bjoris

Sitat fra: yolo på tirsdag 26. juli 2016, klokken 16:36
Det er 11kwh mellom 75 og 90 batteriet.

Spørs om det er noe mer mellom 60 og 75 også, jeg tror nok Tesla har vært rause med 60ene, lite poeng å være kjiip når kapasiteten er der, foruten at det kan gå utover salget av 75/90

sigurdi

Slik det ser ut nå er det 14kWh mellom 60 og 75.
60 får 60kWh til bruk mellom 100% til stopp
75 får 74kWh mellom 100% til stopp.
90 har 85kWh mellom 100% til stopp.

Men den store fordelen til 60 er lading med 35kW helt opp til 100% mens vi alle vet hvor tregt det går fra 80% til 100% (som 75 brukerene må lade for å få mer energi en 60kWh)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rico

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:02
Men den store fordelen til 60 er lading med 35kW helt opp til 100% mens vi alle vet hvor tregt det går fra 80% til 100% (som 75 brukerene må lade for å få mer energi en 60kWh)

sigurdi

Det er et godt poeng. Dog mest gjeldene på Supercharger. Jeg har valgt 75, rett og slett fordi jeg trenger trolig den ekstra rekkevidden på vinterstid til fjells. Da topper jeg hjemme, og det er likegyldig hvor lang tid det tar.

mvh
Rico

turfsurf

Sitat fra: hma på tirsdag 26. juli 2016, klokken 17:23
Det kan godt hende, jeg presenterte bare noen regneeksempel for rekkevidde for 'turfsurf'  (som sikket bare hadde glemt 'es' i miles)  :)
Niks, det er ca 20 miles som er i overkant av 32km so er ca 3 mil. Derfor kun 3 mil forskjell i oppgitt rekkevidde på 75D og 90D i USA. Noe som er lite selv med 11kW forskjell (men man betaler jo for 15kW).

Når forskjellen mellom 60, 75 og 90 rekkevidde er så ulik i USA og Norge, så er det vanskelig å vite hva man skal basere en verdivurdering på. EPA er jo kjent for å være nærmere virkeligheten, men 32km på 11kW gir ett forbruk på over 340Wh/km, og det er drøyt selv for X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:02
Slik det ser ut nå er det 14kWh mellom 60 og 75.
60 får 60kWh til bruk mellom 100% til stopp
75 får 74kWh mellom 100% til stopp.
90 har 85kWh mellom 100% til stopp.

Men den store fordelen til 60 er lading med 35kW helt opp til 100% mens vi alle vet hvor tregt det går fra 80% til 100% (som 75 brukerene må lade for å få mer energi en 60kWh)

sigurdi

Jeg trodde ikke det var målt noe 60(75) enda? Om det er 14 kWh mellom 60 og 75 så er ikke oppgitt rekkevidde på hhv 355 og 417 riktig, men det var uansett ikke så overraskande!

Ble ikke mindre i tvil nå, tenkte at Tesla kanskje hadde gitt 60en noe over 60 kWh til disp når en ser på oppgitt rekkevidde...

turfsurf

Det ser ut som om 75D har oppgitt for lav rekkevidde i Europa. Hvis man tar 74/85*489 så ender man på 426km. Det er da med samme forbruk på 75D som 90D. Tilsvarende for 60D gir 345km. Dette er da med hhv 60, 74 og 85kWh tilgjengelig. 60D virker da mere korrekt i.f.h.t 90D. Oppgitte tall i USA er helt motsatt med tanke på 75D.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hma

#53
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juli 2016, klokken 20:28
Niks, det er ca 20 miles som er i overkant av 32km so er ca 3 mil. Derfor kun 3 mil forskjell i oppgitt rekkevidde på 75D og 90D i USA. Noe som er lite selv med 11kW forskjell (men man betaler jo for 15kW).
30km forskjell på rekkevidde mellom 75D og 90D er åpenbart helt feil. Om vi er enige om at differansen mellom batterikapasitet er 11kWh, så betyr det et forbruk på 367Wh/km.

For de av oss som har kjørt gammel Th!nk som hadde 11kWh batteri, vet vi at det relativt enkelt rekker til 60-70km, på det beste 90-100km. ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

turfsurf

Ja, i utgangspunktet ville jeg ventet ca 7 mil forskjell mellom 75D og 90D. Når vi "vet" at det er 11kW forskjell, så burde det vært ca 5 mil. Idiotisk å ikke kunne bruke opgitte data til sammenligning en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hma

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:02
Slik det ser ut nå er det 14kWh mellom 60 og 75.
60 får 60kWh til bruk mellom 100% til stopp
75 får 74kWh mellom 100% til stopp.
90 har 85kWh mellom 100% til stopp.

Men den store fordelen til 60 er lading med 35kW helt opp til 100% mens vi alle vet hvor tregt det går fra 80% til 100% (som 75 brukerene må lade for å få mer energi en 60kWh)
Enig!
60-batteriet er et smart valg fordi:
- Ladehastighet på superladere er optimalt i hele bruksområdet
- What you see is what you get. Du får faktisk det du betaler for.
- Pris. Bilen er blitt temmelig dyr og utenfor rekkevidde for de fleste med "normal" økonomi. Er det noe poeng i å betale for ekstra kapasitet som man omtrent aldri bruker? Skal man dimensjonere etter ekstrem-tilfellene, eller etter daglig bruk?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Øyvind.h

#56
Sitat fra: Rico på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:30
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:02
Men den store fordelen til 60 er lading med 35kW helt opp til 100% mens vi alle vet hvor tregt det går fra 80% til 100% (som 75 brukerene må lade for å få mer energi en 60kWh)

sigurdi

Det er et godt poeng. Dog mest gjeldene på Supercharger. Jeg har valgt 75, rett og slett fordi jeg trenger trolig den ekstra rekkevidden på vinterstid til fjells. Da topper jeg hjemme, og det er likegyldig hvor lang tid det tar.

mvh
Rico

Ja mer energi med hjemmefra og fra stedene jeg besøker (hytter, slekt osv) er definitivt viktig for meg. Det er nettopp den som først gir meg muligheten til å kjøre dit jeg vil uten å lade, og å ta pause når pausebehov oppstår istedenfor pause når ladebehov oppstår.

På Superchager lader jeg sjeldent mer enn 20-40kWh uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Så vi kan generalisere med at de som ofte kjører hjemmefra en distanse lengre enn 60kWh rekkevidde uten stopp, så vil større batteri være en nytte. Kjører man til hytta hver eller annenhver uke på det viset, så kan man jo forsvare det. 90D har jo andre fordelere i tillegg da, så det blir en litt annerledes vurdering.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Virker som ett veldig fornuftig valg! Hadde vært morro å sett Model X i "Warm Silver" live. Prøvekjørte i dag, minnet meg veldig om Model S, bare med bedre oversikt. Ikke så rart kanskje  ;D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

#59
Hvilken prøvekjørte du? Den nye i Oslo eller disse Amerika versjonene?

Skulle svært gjerne prøvd en ny europeisk. Noen som har hørt noe om når det kommer ny demobil i Bergen?

Går mot en forsiktig utstyrt 60X for oss om vi får solgt 70Den til grei pris, er såpass i tvil at jeg lar ikke 70Den gå veldig rimelig, men langt under dagens 75D selvsagt, da beholder jeg heller den noen år og ser hva det blir til med model 3. Er jo redd takhøyde bak blir dårlig på den også med måten Telsa lager bil på (design prioriteres) selv om denne skal komme med hengerfeste!

Mange fordeler med 60 vs 75, men du kommer ikke bort fra at 60 er lite på en så stor bil, jeg hadde aldri tatt sjansen på en 60 om ikke en hadde nødløsningen i å oppgradere, ok, det blir dyrere å gjøre i ettertid, men en får en fullverdig 75 om 60 blir en bom!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA