Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vegdirektoratet anbefaler sikre biler

Startet av Griffel, mandag 18. juli 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

Griffel

NRK:
«Du bør gå etter 5 stjerner når du står i butikken og skal velge et nytt kjøretøy, sier Henning Franseplass, fungerende avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.»

NRK. Har listet de 100 mest solgte bilmodellene i 2015.
Blant de 50 mest solgte har 47 fem stjerner. Så det ser nesten ut til at folket følger rådet fra vegdirektoratet.

Av de 3 med fire stjerner er 2 elbiler.
Uten elbiler ville de 30 mest solgte ha 5 stjerner.

På 15 plass finner vi de første med 4 stjerner:
BMW i3 og på 43 plass Kia Soul.

På listen over de 100 mest solgte bilene er det bare 11 med 4 stjerner av disse er 5 elbiler. Altså en klar overrepresentasjon av elbiler på 4 stjerners lista.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg bet meg merke i at VW Golf ble anbefalt framfor BMW i3 grunnet manglende sikkerhet i i3
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:36
Jeg bet meg merke i at VW Golf ble anbefalt framfor BMW i3 grunnet manglende sikkerhet i i3

Bra du følger tett med på BMW i3 :)

BMW i3 blir lett en 5-stjerners bil den også. Det var ett eller annet ekstrautstyr som stod mellom den og 5 stjerner i praksis ift poengsum. Nødbrems/feltskiftvarsler eller noe sånt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

#3
Stemmer det. Kun en bagatell,  og derfor betenkelig at vegvesenet går ut med slike råd.

Ville selv valgt i3 grunnet bedre sittestilling og mer kompakte ytre mål, men e-Golf grunnet delt delelager med millioner av fossilversjoner og autoseiling som jeg anser som et av de viktigste sikkerhetsutstyr som leveres da det påvirker kjørestilen i sikkerhetsmessig positiv retning.

Snakker da av egen erfaring med kjøring av E-Up i begge modus, og en usedvanlig lang rekke andre kjøretøy. Merkelig nok, eller logisk nok påvirker kjøretøyets egenskaper førerens måte å kjøre på.

Har f.eks meget bevisst valgt 2 syl MC for Jr. framfor 4 syl nettopp for å sikre oss mest mulig mot tullball kjøring.

Forsikring selskapene kjenner fenomenet som gjenspeiler seg i forsikrings  prisen på forskjellige kjøretøy, men som ikke kommer fram i form av stjerner på Ncap tester.

I mitt hode er proaktiv sikkerhet undervurdert.  Det aller tryggeste er å ikke krasje i det hele tatt. Statistikken eksisterer,  og vegvesenet burde heller anbefalt å kjøpe biler som ikke krasjer, enn de som har den siste stjernen grunnet en liten ekstra gadget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Robert Sund

Det var en underlig artikkel.

Bilene er rangert etter mest solgt, ikke sikrest. Hvis NRK og direktoratet ønsket å formidle kunnskap om hvilke biler blandt de hundre mest solgte som var sikrest hadde det vært mye lettere for leseren å se det hvis de hadde valgt å sorter listen etter det.

Store deler av artikkelen er reklame for Golf. En golf selger som får si fine ting om bilen, Golf er mest solgt, Golf kjøpere og sikkerhet for barn i baksetet, Golf og sikkerhetsfunksjoner, Golf har 5 stjerner, og så videre ... Til og med forhandler er opplyst, løp og kjøp.

Golf har god poengsum, samme sum som flere andre 5-5-3-5, og lavere enn 5-5-4-5 på 94 plass på lista.


Ikke ett ord om at reduksjon i kjøring til og fra bensinstasjon, reduserer ulykker på vei til og fra bensinstajon. Ikke ett ord om lavere tyngdepunkt. Og hva man må velge for å oppnå dette. Ikke ett ord om den skrekkelige risikoen utenlanske vogntog utgjør og hvor enkelt Norske myndigheter kan gjøre det tryggere å ferdes for alle (også gående, sykkelister, og gamle biler).

Artikkelen er fattig på kunnskap, og virker veldig "massemedia".

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:40
Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:36
Jeg bet meg merke i at VW Golf ble anbefalt framfor BMW i3 grunnet manglende sikkerhet i i3

Bra du følger tett med på BMW i3 :)

BMW i3 blir lett en 5-stjerners bil den også. Det var ett eller annet ekstrautstyr som stod mellom den og 5 stjerner i praksis ift poengsum. Nødbrems/feltskiftvarsler eller noe sånt?

Hmmm.... Er det slike kriterier også, altså? Jeg tenker nå at det som er interessant er hvilken bil som beskytter best når det først smeller. Om det er ekstrautstyr eller egen/andres oppførsel og aktpågivenhet som gjør at det går bra i det daglige er mindre insteressant.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AmocoCadiz

Sitat fra: cra på tirsdag 09. august 2016, klokken 23:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:40
Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:36
Jeg bet meg merke i at VW Golf ble anbefalt framfor BMW i3 grunnet manglende sikkerhet i i3

Bra du følger tett med på BMW i3 :)

BMW i3 blir lett en 5-stjerners bil den også. Det var ett eller annet ekstrautstyr som stod mellom den og 5 stjerner i praksis ift poengsum. Nødbrems/feltskiftvarsler eller noe sånt?

Hmmm.... Er det slike kriterier også, altså? Jeg tenker nå at det som er interessant er hvilken bil som beskytter best når det først smeller. Om det er ekstrautstyr eller egen/andres oppførsel og aktpågivenhet som gjør at det går bra i det daglige er mindre insteressant.
BMW i3 har dårlig fotgjengerbeskyttelse ut i fra panser og karosseriform, noe ingen aktive sikkerhetssystem kan rette opp hvis du først treffer en fotgjenger.
Gjelder dog noen flere elbiler dessverre.
Til bl.a. Soul inngår fotgjengervarsellyd, til i3 må det bestilles ekstra, noe man kan høre(!) at ikke mange gadd å bestille.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA