Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dør batteriet fortere ved aktiv kjøring?

Startet av Zohir10, torsdag 14. juli 2016, klokken 15:40

« forrige - neste »

Zohir10

Heisann. Fikk meg B electric igår, og elsker akselerasjonen. Er ikke noe familieperson, kjøpte bilen istedet for golf rett og slett pga akselerasjonen. Greit utseende og herlig interiør er pluss.
Vet det er dumt å kjøpe elbil dersom man er glad i fart, men jeg er så drittlei bompenger at jeg blir kvalm hver gang heg kjører gjennom ransportalene.

Lurte på om noen hadde peiling på om battericellene falmer om fortere ved ufin kjøring (mye gass og høy fart)

Lurte også på om det er dumt å lade bilen rett etter endt kjøretur. Hørt at batteriene burde kjøle seg litt ned først

Alle svar mottas med stor takk

mrjic

Er du glad i fart og mye gass så er ikke elbil for deg.

Du bruker mye mer strøm ved rask akselerasjon, og jo høyere hastighet jo fortere faller strømmen. Du får finne balansen mellom begge tingene.

Jo varmere batteri jo bedre, så ikke dumt å lade når batteri er varm

Adrian Stachnik

Har 1års erfaring med denne bilen.

Indikatoren for E-cell, altså lille måleren helt til høyre i instrumentpanelet.
Den vil forandre seg ved ulike forhold.

eksempler kan være:
- Du starter bilen i minusgrader eller kaldt vær, uten å benytte forvarming av batteri.
- Du kjører hardt. (batteriet blir varmt)
- Bilen har stått i solsteken lenge.
- Du har lav batteriprosent, type under 20%

Hva er konsekvensen at denne indikatoren ikke viser toppen?
Min erfaring er at den viser selve kvaliteten på cellene i batteriene.

Typisk kjørelengde med fulladet batteri i grei temperatur kan være ca. 14mil for min del.
Dersom E-cell står på halv, forteller dette meg at jeg kun kan komme 7mil.

Men det hender vi gjør litt hard kjøring selv, ved forbikjøringer osv, men har ikke merket at e-cellene faller veldig av den grunn. Og hvis det faller, vil det komme tilbake på topp hvis du gjør tiltak.

Med tanke på kulde benytter vi derfor alltid forvarming av batteri om vinteren før kjøring, det varmer kupeen også, så da slipper vi å skrape is også :)

Men når det er sagt. Kjører du på bane med klampen i bånn hele veien fra fullt batteri, tror jeg kjørelengden blir begrenset til 4mil. At denne bilen kan gå fort er nok mest ment for temporær bruk, akselerering inn på motorvei, forbikjøring, ut av veikryss etc.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Zohir10


Rav4_EV

Gratulerer med ny bil. Ingen problem med rask akselerasjon. Strømmen blir høyere men tiden blir kortere slik at forbruket blir det samme. Med batterikjøling og oppvarming har du en batteripakke som tåler det meste og kan levere bra effekt. Lading kan du gjerne gjøre rett etter kjøring.
Da er også bilen raskt klar til bruk igjen.

Alle biler bruker mere energi i høye hastigheter. Luftmotstanden øker kvadratisk med hastigheten. Skal du ha lengst rekkevidde bør du holde deg under 70 km/t.

Derimot er det ingen grunn til å kjøre som en gammel gubbe dersom du har nok kapasitet til å rekke frem. Batteriovervåkingssystemet passer på at kjøringen din ikke skader batteriene.

Tut og kjør ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Adrian Stachnik

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. juli 2016, klokken 23:11
Ingen problem med rask akselerasjon. Strømmen blir høyere men tiden blir kortere slik at forbruket blir det samme.

Alle biler bruker mere energi i høye hastigheter. Luftmotstanden øker kvadratisk med hastigheten. Skal du ha lengst rekkevidde bør du holde deg under 70 km/t.


Jeg må rette deg her. Når du snakker om rask akselerasjon, tar du feil. Også dette med fart. Den mest økonomiske måten å komme opp i fart, er rolig, og over tid. Ikke hardt på gasspedalen. På langkjøring har jeg prøvd begge deler med den aktuelle bilen. Ved rolig akselerasjon, kan jeg komme ca.15mil. Med hard kjøring, og masse forbikjøringer, er kjørelengden 11-12mil. Og nei, jeg bruker ikke bremsen etterpå, så energien jeg gav ved forbikjøringen er ikke tapt i nedbremsing.

En annen ting er dette med fart. Du trenger ikke ligge i 70 for å komme langt. Jeg har gjort et forsøk på å kjøre samme strekning i snitt 110, og i snitt 90. Forskjellen er liten, men 90 er mer akseptert i høyre feltet på motorveien enn 70.

Etter litt testing har jeg kommet frem til at følgende gir deg lang rekkevidde:
IKKE bruk criuse-kontroll. Den gasser og bremser uansett om det er oppover eller nedover, den SKAL holde den angitte farten. Det er mye bedre å styre dette selv. Hvis man ser at her kommer det en nedoverbakke, og så en oppoverbakke rett etterpå, er det ingen grunn til å bremse nedover, da kan man heller rulle fort ned, og utnytte rullingen opp også.
Og tenk på følgende: hver gang du bruker bremsen, har du sløst energi. Selv om disse bilene re-genererer strømmen ved bremsing, klarer de ikke gi tilbake like alt, så en god del går tapt. Så les trafikkbildet, jevn kjøring, sammen med rett lufttrykk i dekkene er mitt beste tips.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Rav4_EV

Trenger ikke rette meg, Adrian. ;D

Har 20 års erfaring med elbiler.

Motorene har faktisk best effektivitet ved høy belastning. Dermed vil en rask akselerasjon bruke mindre energi enn somling opp i hastighet. Dagens batterier har ingen vesentlige tap ved store strømuttak slik blybatterier har.

Samme faktum er det for økonomisk kjøring med lastebiler og buss. Raskt opp i hastighet er det mest økonomiske.

De fysiske lovene bestemmer hva som er riktig hastighet for økonomisk kjøring. Rullemotstanden er høy ved veldig lave hastigheter og etterhvert slår luftmotstanden inn. B-klasse er ikke særlig aerodynamisk og høye hastigheter koster rekkevidde.
Problemet er større  ved lave temperaturer. Kald luft er tyngre å flytte enn varm.

Uansett er 70 km/t helt uansvarlig på motorvei.

Å følge trafikken og bruke bilen normalt er nok det viktigste. Ingen grunn å kjøre som en raring fordi man har elbil. Ladeplasser finnes det snart overalt.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

breitling

Ang. regenerering: diverse tester har visst at du får tilbake ca. 30% av brukt energi oppover en bakke når du kjører nedover i motsatt retning. Enig med at reg er overvurdert. Andres erfaring er at du bruker minst energi ved å seile nedover en bakke og bruker hastighet og kinetisk energi til å løfte bilen i neste bakke. Er også enig at det går mindre energi ved å akselere rask enn å kjøre rolig til å oppnå ønsket hastighet. Det gjelder selvfølgelig ikke ved å bruke boost (kick down). 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

krl

Sitat fra: mrjic på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:03
Er du glad i fart og mye gass så er ikke elbil for deg.

Du bruker mye mer strøm ved rask akselerasjon, og jo høyere hastighet jo fortere faller strømmen. Du får finne balansen mellom begge tingene.

Jo varmere batteri jo bedre, så ikke dumt å lade når batteri er varm
Jeg vil si du tar helt feil. Elbil og akselerasjon er på mange måter to sider av samme sak. Det er få som vil tilbake til trege bensin- og dieselbiler etter å ha kjørt elbil.

Det er rett at du tapper batteriet raskere ved aktiv kjøring, og spesielt kjøring i høg hastighet, men dette gjelder også bensin- og dieselbiler. Følger du fartsgrensene, så er det uansett ikke noe stress i Norge. Med Teslaen har vi også et helt ålreit forbruk i 130 i Sverige. Over dette, så tappes batteriet ganske raskt. Men ikke kjøp en elbil som krever at du kjører i 70 i 100-sonen for å rekke frem! Det er bare plagsomt for andre, og ikke minst deg selv.

Når det gjelder batteriet, så er "jo varmere jo bedre" helt feil. Batteriet bør være passelig varmt. Høg temperatur er batteriets verste fiende. Det er derfor gode elbiler har væskekjøling av batteriet. Men med temperaturene vi har i Norge, så er nok ikke for varmt batteri et problem de fleste kommer borti. Det må i så fall være ved aktiv banekjøring.

tomrh

Man bruker faktisk mer strøm på å aksellerere rolig. Vi hadde en tråd om dette på Leaf-forumet tror jeg, orker ikke lete, men tapet i elmotoren er endel større ved lavt effektuttak enn ved middels til høye effekter. Og høy fart stjeler mye strøm, for luftmotstanden øker kvadratisk med fart og står typisk for 70% ++ av totalt energiforbruk fra ca. 90 km/t og opp (litt avhengig av bilens aerodynamikk).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Jeg har testet jevn kjøring vs trille opp i hastighet, resultatet finnes her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27412.msg467429.html#msg467429

Flere Leaf eiere har testet forbruk i forskjellige hastigheter. Alle viser at 10 km/t høyere hastighet øker forbruket med 10-20% fra ca 50km/t og oppover, så finner det svært merkelig at du ikke ser forskjell på 90 og 110.

Regen er overhodet ikke bare tull!
Ca 20-25% av mitt totale forbruk kommer fra regen, og da kjører jeg pent..
En (høyst uoffisiell) test jeg tok gav en bremsing fra 60-0 km/t nok regenerert strøm til å akselerere rolig opp til ca 40 km/t. Hadde jeg seilet istedet hadde vel hastigheten på samme punkt vært +/- 50.
Nå skal det jo sies at jeg aldri har prøvd Benz, men fysikkens lover gjelder like mye for den som Leaf.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Til trådstarters spørsmål, vi er vel kjent med at fossiler slites mer ved aktiv kjøring.. Slitedeler vil du jo normalt sett måtte bytte før en som kjører pent, bremser, foringer, kuler osv.
Husker ikke om det var snakk om lading eller forbruk, men slitasjen på batteri økte visstnok hvis man kom over 1c. Benz har vel 28kwh batteri? 1C er da 28kw. Dog, under aks er det jo kun snakk om noen få sekunder.
Men hvem gidder å, til enhver tid, holde seg under det?
Har det vært enorm forskjell hadde de nok ikke levert bilen med så mye power  ;)
Uansett har du da garanti i lang tid fremover. Bil er en bruksgjenstand!

Jeg sier kjør som du vil, nyt den sømløse aksen, smil og vær glad ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#12
Som sagt er regen absolutt ikke overvurdert, klikk her for å se resultatet av min test.
Hvor mange % man får tilbake avhenger av hvor bratt bakken her, er det såvidt oppover får du 0 tilbake.
I testen min fikk jeg tilbake ca 40%.
Men så har man da heller ikke 0 i forbruk på flat veg heller, ergo kommer man aldri opp i 80+%.
Derfor må opp/ned sammenlignes med flat veg.
Da trenger ikke forbruket til trådstarter å være så himla høyt heller.

Testen tyder på at regen er ca 90% effektiv, og derfor er det uten tvil bedre å utnytte nedoverbakker til regen enn å bygge opp fart.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

PaulusA

En liten kommentar basert på min erfaring, som heldig eier av en Electric Art utgave.
Har kjørt 3000km i løpet av under 5 uker, og vil bekrefte at noenlunde forsiktig akselerasjon gir lavere gjennomsnittlig forbruk, hele 10%, enn ved å dra på litt hver gang.
Forsiktig betyr ca 25% av power, mens å dra på litt betyr 50% eller mere. Ved 100% er det selvfølgelig enda dårligere.
Midt opp i alt fungerer det selvfølgelig veldig fint og ikke spare, blir kun litt kortere kjørelengde, hvilket ikke betyr noe for meg i daglig bruk.
Bortsett fra dette vil jeg slå et slag for Harman Kardon anlegget, det låter helt nydelig og kan anbefales alle lydfriker og alle som liker musikkelskere, men avslører DAB signalene som veldig komprimert og dårlig lyd. Sørg for god lydkilde
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA