Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fatal autopilot krasj

Startet av bobakka, torsdag 30. juni 2016, klokken 23:20

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: smaug01 på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:37
Jeg sliter litt med å forstå hva Teslas AP egentlig har for noe hensikt? Hvorfor vil Tesla i det hele tatt gi kundene sine dette valget når den åpenbart ikke har noen særlig nytte hverken komfortmessig eller sikkerhetsmessig? I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon så hvorfor gjør Tesla dette mot seg selv?
Man må jo begynne et sted, det vil ikke plutselig dukke opp autonome biler ut av det blå. Systemet må bygges opp gradvis, og hvert steg må testes over milliarder av km i forskjellige forhold av forskjellige brukere. Det er ikke mulig å få til uten å gi forbrukere muligheten til å bruke systemet.

Komfortmessig er jeg helt uenig, kjører i snitt 10 mil hver dag med AP. Definitivt mye mer behagelig enn å kjøre uten.

Kvark

Jeg bruker AP hver dag, milevis.
S85D

lunitiks

Her har du mer ammunisjon til din argumentasjonsrekke @smaug01
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Dette var vel ikke autopilot, men collision avoidance system.  Denne er såvidt jeg har forstått det aktivert uansett om man har autopilot påslått eller ikke.  Mange moderne biler har et slikt system (evt som tilleggsopsjon).

lunitiks

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:30
Dette var vel ikke autopilot

Nei, Elon Musk har ikke begrepsapparatet sitt i orden  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

SurSnasen

Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:36
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:30
Dette var vel ikke autopilot

Nei, Elon Musk har ikke begrepsapparatet sitt i orden  :)

New York Avenue i DC har jeg kjørt. Fullt av trafikklys. Det er vel ikke akkurat der man skal bruke autopilot? Har fyren kjørt på rødt lys og da nesten torpedert en fotgjenger?

Ariel

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:30
Dette var vel ikke autopilot, men collision avoidance system.  Denne er såvidt jeg har forstått det aktivert uansett om man har autopilot påslått eller ikke.  Mange moderne biler har et slikt system (evt som tilleggsopsjon).

Det er vel i grunn collision avoidance system som skulle ha hindret dødsulykken i Florida også. Tesla anser vel uansett dette som en del av Autopilot Safety Features. Mens Autosteer osv. er en del av Convenience Features. Ref Musk sin tweet ang autopilot på Model 3. Så jeg tror ikke det nødvendigvis er noe feil med begrepsapperatet til Musk.

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

stefse

Bare CC er stor hjelp ved køkjøring i treg norsk sommertrafikk. Den blir aldri lei av å bedømme avstanden til bilen foran 100 ganger i minuttet og reagerer på millisekunder. Forbedrer sikkerhet for påkjørsel bakfra vesentlig imo.
Eneste problem er hvis bilen foran bedriver kengurukjøring som forplanter seg til min bil :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Muffinman

Sitat fra: stefse på fredag 22. juli 2016, klokken 11:31
Forbedrer sikkerhet for påkjørsel bakfra vesentlig imo.
Jepp. Kunne de bare gjort den forbaska ulogiske hastighetsreduksjonen i svinger og på rettstrekker den ikke har på kartet mulig å velge bort ville det redusert risikoen for å bli påkjørt bakfra også.

lunitiks

Sitat fra: Ariel på fredag 22. juli 2016, klokken 09:50
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:30
Dette var vel ikke autopilot, men collision avoidance system.  Denne er såvidt jeg har forstått det aktivert uansett om man har autopilot påslått eller ikke.  Mange moderne biler har et slikt system (evt som tilleggsopsjon).

Det er vel i grunn collision avoidance system som skulle ha hindret dødsulykken i Florida også. Tesla anser vel uansett dette som en del av Autopilot Safety Features. Mens Autosteer osv. er en del av Convenience Features. Ref Musk sin tweet ang autopilot på Model 3. Så jeg tror ikke det nødvendigvis er noe feil med begrepsapperatet til Musk.

Det var høyst ironisk ment
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

#131
Sitat fra: Ariel på fredag 22. juli 2016, klokken 09:50
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:30
Dette var vel ikke autopilot, men collision avoidance system.  Denne er såvidt jeg har forstått det aktivert uansett om man har autopilot påslått eller ikke.  Mange moderne biler har et slikt system (evt som tilleggsopsjon).

Det er vel i grunn collision avoidance system som skulle ha hindret dødsulykken i Florida også. Tesla anser vel uansett dette som en del av Autopilot Safety Features. Mens Autosteer osv. er en del av Convenience Features. Ref Musk sin tweet ang autopilot på Model 3. Så jeg tror ikke det nødvendigvis er noe feil med begrepsapperatet til Musk.
Med så mange biler (av forskjellige merker) på veiene med tilsvarende systemer, antar jeg at systemene griper inn og avverger uhell mange, mange ganger hver dag, uten at det blir gjort noe stort nummer av det.  Det bidrar utvilsomt til økt sikkerhet i trafikken.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 26. juli 2016, klokken 22:00
Offisiell rapport!

http://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Pages/HWY16FH018-preliminary.aspx
Denne var da veldig foreløpig.  Bortsett fra at hastigheten er fastslått logget av bilen til 120 km/t, ser det ikke ut som det er noe nytt her.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Sbr på torsdag 21. juli 2016, klokken 13:52
Sitat fra: smaug01 på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:37
Jeg sliter litt med å forstå hva Teslas AP egentlig har for noe hensikt? Hvorfor vil Tesla i det hele tatt gi kundene sine dette valget når den åpenbart ikke har noen særlig nytte hverken komfortmessig eller sikkerhetsmessig? I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon så hvorfor gjør Tesla dette mot seg selv?
Man må jo begynne et sted, det vil ikke plutselig dukke opp autonome biler ut av det blå. Systemet må bygges opp gradvis, og hvert steg må testes over milliarder av km i forskjellige forhold av forskjellige brukere. Det er ikke mulig å få til uten å gi forbrukere muligheten til å bruke systemet.

Komfortmessig er jeg helt uenig, kjører i snitt 10 mil hver dag med AP. Definitivt mye mer behagelig enn å kjøre uten.
Joda, den kan jeg se. Jeg er hverken i mot Tesla, elbiler eller Musk så det er ikke ment som et argument mot Tesla. Selv kjører jeg fort 50mil i løpet av en dag pga lange strekninger her i nord hvor CC er flittig brukt. Det er en komfortfunksjon og så kan man selvsagt argumentere med at høyere komfort gir større sikkerhet siden man er litt mindre anspent osv like fullt er det ikke ment som en sikkerhetsfunksjon. Radaren i VW emblemet er en sikkerhetsfunksjon og så kan man argumentere med at det gir bedre komfort å tenke på at man har en barrière ekstra før en evt kollisjon, like fullt er det ikke ment å gi bedre komfort. Så langt har den alltid tolket situasjonen feil slik at den har gitt meg mer bry enn hjelp og derfor totalt sett gitt mindre komfort.
Hva er AP ment å tilføre fra Teslas side? Trygghet eller sikkerhet?
Funksjoner som ACC gir ikke meg mer komfort, jeg klarer ikke å stole på den og mener personlig at jeg heller ikke skal gjøre det.
Tesla sier at du skal holde hendene på rattet, du er ansvarlig, du må ikke overlate bilen til AP osv osv. Veitrafikkloven gir deg ingen frikort mtp AP så igjen hva er det man egentlig har igjen? Hvorfor sette kundene sine i en kinkig situasjon?
Autonome kjøretøy uten kommunikasjon seg i mellom i sanntid har jeg ikke trua på. Alle sanser basert på det som allerede har skjedd er en dårlig ide tror jeg. Man kan samle inn data til krampa tar deg men er man alltid den siste som mottar informasjonen, vil det alltid bli brannslukking.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA