Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Sirdal

Startet av aronesen, onsdag 29. juni 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

geear

Han skriver at han ikke har lading på hytta. Uansett må man vite hvor turen starter.

Starter siddisen i Stavanger så er det forholdsvis lite mening i å saktelade på Ålgård så sant man faktisk ikke når opp til GPen, men da tror jeg det skal være kaldt. Mest sannsynlig bare å kjøre til GPen hive på hurtiglading på varmt batteri og gjøre hyttehandlingen. I beste fall har man da nok til å kjøre både til hytta og helt hjem, hvis ikke må man vurdere om det er behov for en liten top-up med kaldt batteri på GPen eller om man klarer seg til Ålgård. Og så varierer det mye om det er -20 eller 0...

pudderjagar

Sitat fra: siddis86 på mandag 16. oktober 2017, klokken 21:34
Tusen takk for svar! Det er ca 105km fra Ålgård til Suleskard. Mye opp og ned (Hunnedalen). Blir vel fort i det drøyeste laget? Funker ikke Chademo på IONIQ? :-[

Har du vurdert ein bil med lengre rekkevidde? Renault Zoe (NEDC 400 km)
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

siddis86

Hei igjen!
Tusen takk for kjempegode og engasjerende svar. Det setter jeg pris på. Tenker å gå ut å se på en leaf i dag.

Jeg starter i Stavanger (Bekkefaret)  og det er ofte kø i retning Ålgård. Hva gjør det for rekkevidden?

Zoe er vel litt liten når vi har to barn? Eller?

Jejl

Jeg har lite erfaring med Zoe og Leaf, men når det gjelder rekkevidden sørover på E39 er jeg nokså sikker på at du i de fleste tilfeller får lengre rekkevidde her når det er kø og rush. Køen her går vel ofte i 10-40km/t, og hvis du klarer og holde en noenlunde jevn fart her så er forbruket til fremdrift litt i overkant av det halve i forhold til å kjøre i 90-100km/t.

pudderjagar

Sitat fra: Jejl på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 15:10
Jeg har lite erfaring med Zoe og Leaf, men når det gjelder rekkevidden sørover på E39 er jeg nokså sikker på at du i de fleste tilfeller får lengre rekkevidde her når det er kø og rush. Køen her går vel ofte i 10-40km/t, og hvis du klarer og holde en noenlunde jevn fart her så er forbruket til fremdrift litt i overkant av det halve i forhold til å kjøre i 90-100km/t.
Køkjøring korter ned rekkevidden. Du får mange stopp og start. Du bruker meir varme pga lengre tid. Regenereringen er nesten fraværende pga lav fart.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: siddis86 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:39
Hei igjen!
Tusen takk for kjempegode og engasjerende svar. Det setter jeg pris på. Tenker å gå ut å se på en leaf i dag.

Jeg starter i Stavanger (Bekkefaret)  og det er ofte kø i retning Ålgård. Hva gjør det for rekkevidden?

Zoe er vel litt liten når vi har to barn? Eller?

Plassen får du ikkje vurdert før du bestiller prøvekjøring og putter familien i bilen. Eg er 204 cm høg men fekk fint inn 3 barneseter i baksetet samt 1 voksen i passasjersetet. Kjører med Thule sin største takboks og da merkes ikkje på rekkevidden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Kårepåsporet

Sitat fra: siddis86 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:39
Hei igjen!
Tusen takk for kjempegode og engasjerende svar. Det setter jeg pris på. Tenker å gå ut å se på en leaf i dag.

Jeg starter i Stavanger (Bekkefaret)  og det er ofte kø i retning Ålgård. Hva gjør det for rekkevidden?

Zoe er vel litt liten når vi har to barn? Eller?

Hvis du skulle finne på å vurdere Zoe MÅ du sette deg inn i ladeutfordringene denne bilen har.
1: Den har ikke mulighet for hurtiglading, bare 22 kW, mens fels Ioniq er forberedt for inntil 70 kW, dagens hurtigladere er i praksis 50 kW.
2: Zoe takler ikke IT/TT fordelingsnett, og det vet en ikke før en har prøvd på ukjente steder. En risikerer mao at en ikke kan plugge i og lade i en vanlig stikkontakt.

Dette i sum gjør at Zoe kan bli utfordrende å kjøre lenger enn bilens rekkevidde, kjedelig å lade langs veien uansett, men når en i tillegg må doble ladetiden blir det ekstra ille.

Når det gjelder Ioniq så benytter den CCS hurtiglader, ikke Chademo.
Og jeg tror ikke Byemrkjedal har Chademo, dessuten tar jo Lyse 100 lappen for en lading hvis en ikke har avtale.
Skal du kjøre fredag til søndag blir det fort fare for ladekø. Det er enklere hvis målet er rundt GP, da er det både kortere og en kan ta en ladetur på feks lørdagen.
Tenk deg om hvilken bil du velger, og om en kortrekkevide elbil er noe for deg.

Hva med Tesla X når det er rentekampanje, var nettopp 100% finansiering 10 år til 0,25% rente, da er rekkevidde og plassproblem ukjente begrep.

geear

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:22
Og jeg tror ikke Byemrkjedal har Chademo, dessuten tar jo Lyse 100 lappen for en lading hvis en ikke har avtale.
Det er nettopp chademo de har der, og ingenting annet dessverre. 100-lappen er håpløst, men samtidig helt innafor om det er krise.

Kavorka

Sitat fra: siddis86 på mandag 16. oktober 2017, klokken 15:17
Hei!
Holder på å kjøpe min første el-bil i disse dager. Har prøvekjørt ioniq og denne virker bra for mitt daglige bruk. Ankepunktet mitt er disse sirdalsturene på vinteren. Hvordan vil rekkevidden være med to barn i baksetet vinterstid med oppakking? Sånn ca. Lading på Ålgård? Byrkjedal? Sinnes? Hytta er i Suleskard uten mulighet for lading der. Er det ofte kø på ladestasjonene?
Ja, jeg er kjempeamatør på dette området så jeg må bare spørre. Kjører ikke aggressivt, men har jo lyst å komme fram (og tilbake).

Takk for svar hvis de kommer:)
Det skulle vel gå fint å komme seg frem til Sinnes og lade der, så og si uansett føre! Hvis det er ekstremt dårlig vær, legg inn turen på http://jurassictest.ch/GR/ og ta en utskrift til turen. Ser du at forbruket er mye høyere legger du inn ekstra stopp på Byrkjedalstunet (tror ikke det kommer til å bli aktuelt).

Når jeg la inn bekkefaret-sinnes estimerer nettsiden med ca 40-48% rest, avhengig av kjørestil. Dvs du har mye å gå på mht snø, slaps, vind og last, før du trenger et ekstra ladestopp før Sinnes.

Lykke til i valg av bil!

zbk

Igjen: Husk at Byrkjedalstuned bare har hurtiglader for Chademo.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:22
Sitat fra: siddis86 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:39
Hei igjen!
Tusen takk for kjempegode og engasjerende svar. Det setter jeg pris på. Tenker å gå ut å se på en leaf i dag.

Jeg starter i Stavanger (Bekkefaret)  og det er ofte kø i retning Ålgård. Hva gjør det for rekkevidden?

Zoe er vel litt liten når vi har to barn? Eller?

Hvis du skulle finne på å vurdere Zoe MÅ du sette deg inn i ladeutfordringene denne bilen har.
1: Den har ikke mulighet for hurtiglading, bare 22 kW, mens fels Ioniq er forberedt for inntil 70 kW, dagens hurtigladere er i praksis 50 kW.
2: Zoe takler ikke IT/TT fordelingsnett, og det vet en ikke før en har prøvd på ukjente steder. En risikerer mao at en ikke kan plugge i og lade i en vanlig stikkontakt.

Dette i sum gjør at Zoe kan bli utfordrende å kjøre lenger enn bilens rekkevidde, kjedelig å lade langs veien uansett, men når en i tillegg må doble ladetiden blir det ekstra ille.

Når det gjelder Ioniq så benytter den CCS hurtiglader, ikke Chademo.
Og jeg tror ikke Byemrkjedal har Chademo, dessuten tar jo Lyse 100 lappen for en lading hvis en ikke har avtale.
Skal du kjøre fredag til søndag blir det fort fare for ladekø. Det er enklere hvis målet er rundt GP, da er det både kortere og en kan ta en ladetur på feks lørdagen.
Tenk deg om hvilken bil du velger, og om en kortrekkevide elbil er noe for deg.

Hva med Tesla X når det er rentekampanje, var nettopp 100% finansiering 10 år til 0,25% rente, da er rekkevidde og plassproblem ukjente begrep.

Kvifor seie du at Zoe ikkje takler IT/TT nett. Dette er heilt feil. Problemet er løyst og den takler alle nett no.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:02
Kvifor seie du at Zoe ikkje takler IT/TT nett. Dette er heilt feil. Problemet er løyst og den takler alle nett no.
Sier du at det ikke lenger er behov for fastmontert skilletrafo, bøtte på 13kg eller Zapcharger til 20 lapper? ;) Mye av prisforskjellen til de som takler alle nett og faktisk også har hurtiglading forsvinner fort..

Kavorka

@gr og pj
For den kjøringen siddis86 planlegger kan ikke Zoe anbefales uten å fortelle om manglende dc hurtiglading, samt at den trenger en kostbar kabel for å lade på mange stikkontakter.

Nå skal det sies at man gjerne skal kjenne til bedre begrensninger hos andre biler også: manglende batterivarme (som leaf) gir fx lav ladehastighet på kalde dager.

@zbk
Ja det er viktig å ta med i betraktningen :)

geear

Sitat fra: Kavorka på lørdag 21. oktober 2017, klokken 23:18
@gr og pj
For den kjøringen siddis86 planlegger kan ikke Zoe anbefales uten å fortelle om manglende dc hurtiglading, samt at den trenger en kostbar kabel for å lade på mange stikkontakter.
Jeg har IKKE anbefalt ZOE. ZOE er uaktuell for oss av mange grunner, deriblant mangel på hurtiglading og at man må ha med seg en dyr bøtte eller en ladekladd til 20 lapper for å være sikker på å kunne lade på schuko rundt forbi.

Ellers er ikke manglende batterivarme så stort tema om en har mulighet til å planlegge litt, for når man har kjørt ti mil opp til Sinnes så er det lunk i batteriet, men da må man passe på å lade på vei opp i stedet for å starte kald bil med lavt batterinivå og rett på hurtiglader.

Jærbuen

Kjørte knappe 60 mil med Zoe i går, kun lada med AC-lading, fleste med 43 kW, då trenger man ikke mye over 15 minutt for å lade respektabelt nivå. Og fordel er at det ikke er så ofte kø på AC-ladere som DC-ladere.
Med 22 Kw måtte jeg gjerne stå 30 min ++

Så på tur med Zoe er helt ok om man benytter type 2 ladere rundt om.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA