Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"install relay box to enable 32 singel phase charging" (på type2 m enkeltlader)

Startet av Bjørn, lørdag 25. juni 2016, klokken 15:39

« forrige - neste »

Bjørn

Har nettopp fått installert denne "bulletinen" og opplever nå at bilen lader max 7,5kW.. På 400v/rødkontakt/3fas.. Kan stille A på 16A men den nekter å gå høyere enn 10A.. Altså 7.5kW..
Dem har altså nedgradert laderen min med 4kW.. Rett før ferie til Nordnorge..

Noen andre med denne erfaringen..?!

Muffinman

Har fått installert denne på P85`en og har ladet på 32A enfase med type2 mange ganger og det funker. Har også ladet på 16A 400v med type 2. Jeg har imidlertid IKKE ladet med UMC og rødklumpen siden installasjon av laskeboksen. Det må jeg teste. Fikk du installert i Trondheim?

EDIT: Høres jo nesten ut som en av delladerene ikke er med. 10-11A stemmer godt med to.

Bjørn

Hei igjen Muffinmannen..  :)
Har du ladet på 16A 3fas type2 så funker det sans for deg, også m umc..
Jeg har testet 2 umc og en type2.. Samme greia.. Max 10A på 3fas åkke som..
Du sier noe der.. Men hva er sjansen for at en av del-laderene skulle gi seg *akkurat * samtidig som denne fixen ble gjort..
Har en viss erfaring fra før m feil og rot når jeg har vært på storsevice.. (i Trondheim ja)

Virker som dem gjør så godt dem kan, men faller gjennom på kvalitetssikring på arbeidet..

Ringte "Tesla tecnical suport" og ble der fortalt at jeg ikke ladet på 400V.. Fordi han kunne lese av 235V på bilen..
Måtte forklare han at bilen leser spenningen mellom nøytral og fase..
Dette skjønte han ingenting av, og mente det måtte være noe feil på el anl i huset..
Takk og farvel til den eksperten..!

Muffinman

Er det mulig.... :o

Kan jo tenkes at det er feil på releboksen, eller at de har glemt en kobling. Dette burde de uansett se på øyeblikkelig all den tid de har påført feilen der. Ikke for det, jeg fikk klar beskjed om å stille meg bakerst i køen og vente i månedsvis på å få rettet alt som gikk galt hos dem. Byttet senter, og da satt'n på første forsøk

Bjørn

 ??? Hva skal man si..
Fant ut nå at bilen trekker 16A på L1 L2 og N.. L3 trekker nesten ingenting.. 
Kan man da konkludere m at dem har koblet feil..?
N skal vel være tilnærmet 0A trekk på selv om en av del-laderene dør..?!

El-boy

Hei,
Jeg har fått gjort oppgraderingen med enkeltlader og den lader 16A 400V (eller riktigere 16A 3x230V) med UMC og rødklumpen uten problemer etter oppgraderingen. Helt sikkert en feil med kobling av L3 leder på din lader etter modifikasjonen.

Bjørn

jah.. det må være det..!  >:(
Merkelig at man alltid skal finne ut slike ting på en fredag... ettermiddag.  ???
Blir vel en tlf på mandag..

Griffel

Sitat fra: Bjørn på lørdag 25. juni 2016, klokken 18:11
N skal vel være tilnærmet 0A trekk på selv om en av del-laderene dør..?!
Nei. ikke ved enfaslading. Om begge er ok. N=32A om en dør N=16A.

Ved trefaslading (400V) om alt er ok. N=0A, om en lader er dør N=16A (7,2kW). om to ladere dør stadig N=16A (3,6kW).
(Rettet blannet 400V lading med 230V og 2fas løsningen første gang dette ble skrevet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 11:31
Sitat fra: Bjørn på lørdag 25. juni 2016, klokken 18:11
N skal vel være tilnærmet 0A trekk på selv om en av del-laderene dør..?!
Nei. ikke ved enfaslading. Om begge er ok. N=32A om en dør N=16A.

Ved trefaslading (400V) om alt er ok. N=0A, om en lader er dør N=27-28A. om to ladere dør N=16A.
Nei, med enfaslading skjønner jeg N må i bruk..
Men her var det bare snakk om 400V..
Hm.. Kan man da konkludere m at noe må være feilkoblet, om jeg i mitt tilfelle nå trekker 16A fra to linjer, 0A fra den siste, og 16A gjennom N-leder.. Og dette ender opp m å gi meg 7,5kw..
Legger også merke til, at om jeg stiller A ned til (3)10A.. så trekkes det bare (3) 6A..
Virker som trekket holder seg 3-6A under satt verdi.

Griffel

Sitat fra: Bjørn på søndag 26. juni 2016, klokken 12:27
Men her var det bare snakk om 400V..
Hm.. Kan man da konkludere m at noe må være feilkoblet, om jeg i mitt tilfelle nå trekker 16A fra to linjer, 0A fra den siste, og 16A gjennom N-leder.. Og dette ender opp m å gi meg 7,5kw
Ja, det kan du konkludere med dersom du måler riktig.

3x400V og N: Rettelse målingene dine stemmer med at L3 har brudd.
(Jeg blandet betraktningen med 32A fra enfas eller 230V trefas uten N)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Bjørn på søndag 26. juni 2016, klokken 12:27
Men her var det bare snakk om 400V..
Hm.. Kan man da konkludere m at noe må være feilkoblet, om jeg i mitt tilfelle nå trekker 16A fra to linjer, 0A fra den siste, og 16A gjennom N-leder.. Og dette ender opp m å gi meg 7,5kw
Ja, det kan du konkludere med dersom du måler riktig.
Takk for svar Griffel.
Ja.. Målt m tangamp. Ut fra sikring på dedikert kurs i garasjen.

Konkluderer med at jeg ikke er overrasket..

Bjørn

Da har Tesla tatt en fjærndiagnose.. Og kan bekrefte at én av del-laderene ikke lader..
Hvorfor kunne dem ikke se.. Men det var helt uaktuelt at det kunne være feilkoblet i forbindelse men oppgraderingen..

Bjørn

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 13:29

3x400V og N: Rettelse målingene dine stemmer med at L3 har brudd.
(Jeg blandet betraktningen med 32A fra enfas eller 230V trefas uten N)

(Rettet blannet 400V lading med 230V og 2fas løsningen første gang dette ble skrevet)

Ah.. Ja da stemte det mer i mitt hode også.. Skjønte ikke helt det der m 27-28A trekk på N..
Men men har opplevd det før.. Å ikke skjønne noe altså.   :P

Bjørn

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 28. juni 2016, klokken 11:41
Da har Tesla tatt en fjærndiagnose.. Og kan bekrefte at én av del-laderene ikke lader..
Hvorfor kunne dem ikke se.. Men det var helt uaktuelt at det kunne være feilkoblet i forbindelse men oppgraderingen..
Oppdattering.
Fikk time til undersøkelse 22 juli.. Så bestemte meg for å dra til Lofoten (80mil) med 7,5kw ladekapasitet.. litt hemmet, men ikke verre enn at dette burde gå helt greit.
Kom meg 24 mil.. til første ladestopp i Mosjøen. Superlader virket ikke på min bil.. bare min bil!
Pussig.. sikkert fordi en av del-laderene var død.. (ironi)
Etter 2t med diskutering og feilsøking på både s.c. og bilen min fant dem ut at bilen min ikke tok lading på s.c....
For å gjøre en lang og irriterende historie kort og irriterende.. så ende bilen min på flatberger tilbake til Lade, og vi lastet om og kjørte en Volvo D2 (1,6L Diesel) de neste 10 dagene, og 200 milene..
Dette er utskriften fra mekanikeren på Tesla Lade:

"Åpnet fordelingsboks for strøm mellom laderene (vel, jeg har bare en) og funnet at det er montert feil når det ble montert releboks for 32A lading på 1-fas"....

??! Dette skulle jo ifølge deres representant være helt fysisk umulig å få til..
Vel gratulerer! Dere får altså til det umulige, bare så synd det ikke består av å gi meg en feilfri bil tilbake..

Griffel

Sitat fra: Bjørn på søndag 10. juli 2016, klokken 22:30
??! Dette skulle jo ifølge deres representant være helt fysisk umulig å få til..
Vel gratulerer! Dere får altså til det umulige, bare så synd det ikke består av å gi meg en feilfri bil tilbake..
Men egentlig er vi vel ikke veldig overasket over at det var slikt det var? Er vi vel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA