Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statisk elektrisitet mye plinging og snodig oppførsel

Startet av Ampéreson, fredag 24. juni 2016, klokken 14:20

« forrige - neste »

Ampéreson

Snodig oppførsel som jeg erfarte i dag. Tok frem min nyvaskede, tykke microfiber klut av denne typen http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/mikrofiberkluter/mikrofiberklut-629393/. Tørket støv at dashbord, skjerm, ratt og alt i området. Hørte det knitret i kluten og det begynte å plinge i bilen (lyd). Så at alle knappene ble trykket på uten at jeg var borti, lading startet uten at ladekabel var i. Viften gikk av og på, setevarme slo seg på på begge sider. Rett og slett alle knapper som umiddelbart tilgjenglig på skjermbildet jeg var på slo seg på. Jeg trykket de av, låste bilen, hørte det plinget og plonget inni bilen fortsatt og skjermen var på. Måtte gå og forlot bilen, kom tilbake, skjermene fortsatt på mye plinging. Etter en reset var alt tilbake til normalen. Skal ikke bruke den kluten i nærheten av dashbord igjen :)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

petersv

Vanlig, statisk elektrisitet påvirker kapasativ touch. Tror du kan bruke "clean mode" i menyen neste gang, så slipper du det samme ;)


Tuxedo

Finnes en egen "clean mode" under Controls -> Displays.  Da unngår du dette.  Å brette fiberkluter dobbelt hjeper også godt på statisk elektrisitet.

cra

Har opplevd det samme med tørr microfiberklut, ja. Tørker aldri skjermen med den (har egen myk klut til det formålet), men å tørke oppå dashbaordet er alt som skal til for å slippe løs alskens demoner i skjermen.  :o

Tenker å prøve med lett fuktig klut neste gang.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA