Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zapteckabel levering

Startet av eoz, onsdag 22. juni 2016, klokken 20:59

« forrige - neste »

eoz

Hei,
Jeg har hørt at Zaptec ladekabler har begynt å bli levert til kunder, men har ikke sett noe til min ennå. Jeg bestilte bil med Zaptec ladekabel i august 2015. Noen som har fått kabel - og når ble de da bestilt?

asgeirn

Jeg fikk kabelen i forrige uke, bilen ble bestilt mars 2015.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Aquacomet

Fikk min Zoe levert først i Juli i fjor og har fått 17. Juli som leveringsdato for Zapteckabel.....

torlie

Dere som venter på Zaptec, bruker dere ladebøtte nå? Gul/sort og fungerer den ålreit?

Jeg får sort ladebøtte fra Nofuel inntil Zaptec kan leveres. Den virket helt okey og håndterlig, men er vel kun 10A.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Goggen123

Er det 16A Zaptec kabel som blir levert nå?

asgeirn

Nei, 10A. Ser ut til at den lille kontrollkladden og pluggen må byttes for å få 16A.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Goggen123

Akkurat, dvs. ca 10 timers ladetid  på vanlig kontakt fortsatt da. (Med mindre man har installert hjemmeladeboks).
Har ikke fulgt med på Zoe på en stund, trodde dette var  noe "nytt". Hva er årsaken til at det ikke kommer kraftigere kabel enn 10a? Finnes det noe kraftigere tredjepartsløsninger?

Kenneth Sørum

Hvis jeg ikke husker feil, så er det EU regler som gjør at man ikke kan lade på større styrke enn 10A på vanlig kontakt. Ryktene sier at det kommer en overgang til blå industrikontakt som gjør at man kan lade på 16A.
Hvit leaf 2012 som pendlerbil
Hvit Volvo v60 r-design 2012 som konebil

jkirkebo

Sitat fra: Kenneth Sørum på torsdag 23. juni 2016, klokken 21:32
Hvis jeg ikke husker feil, så er det EU regler som gjør at man ikke kan lade på større styrke enn 10A på vanlig kontakt. Ryktene sier at det kommer en overgang til blå industrikontakt som gjør at man kan lade på 16A.

Niks, ingen regler om dette. Tesla lader standard på 13A fra schuko.

Den eneste regelen er at det ikke er lov sikre NYE schuko beregnet på lading av el-bil med mer enn 10A. Dermed bør man ikke levere ladekabler med mer enn 10A fra schuko, siden sikringen da vil gå. Tesla er et spesielt case da du der kan stille ned i bilen til 10A (eller hva du nå vil) manuelt. Det går ikke i de fleste andre elbiler, og dermed leverer man med kabler som trekker maks 10A fra schuko. Men det er altså helt lovlig å trekke 16A om du vil fra schukoen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Har sansen for muligheten som Tesla har. Lurer litt på kvifor ikkje andre elbilar har lagt seg på den løysinga.

Alternativet er å invister i ein ladekladd med justerbar ladestyrke frå 6 - 32A.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elmo

Sitat fra: pudderjagar på fredag 24. juni 2016, klokken 12:20
Har sansen for muligheten som Tesla har. Lurer litt på kvifor ikkje andre elbilar har lagt seg på den løysinga.

VW har også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond.m

#11
Sitat fra: Elmo på søndag 26. juni 2016, klokken 19:29
Sitat fra: pudderjagar på fredag 24. juni 2016, klokken 12:20
Har sansen for muligheten som Tesla har. Lurer litt på kvifor ikkje andre elbilar har lagt seg på den løysinga.

VW har også.
Litt OT, men...Og BMW i3. Og ikke bare det. Nye i3 støtter både 1-fas og 3-fas lading...dvs opp til 11 kW på 16A 3-fas ! Men på 3-fas er jo Renault "vinner", men bare så synd at de ikke håndterer 230V IT uten trafo.

THE

Selv om Zoe hadde støttet lading på 230V IT så hadde BMW i3 vært total-vinner. CCS + 7,4/11kW AC lading og 50% lengre rekkevidde enn Zoe. Zoe vinner jo på pris, og den er registrert for 5, men rekkevidde og lademuligheter på "nye" i3 er overlegne.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

i3 blir sannsynligvis min neste bil. Angrer litt på jeg ikke kjøpte med en gang i fjor tross den kortere rekkevidden. Den hadde uansett ikke gått så mye kortere i praksis enn Zoe tror jeg. Den var eneste bil foruten Zoe som fristet meg da jeg bestemte meg. Eneste var den lengre rekkevidden som tiltalte meg på Zoen. Men i3'n synes jeg ser mere spennende ut. Den har jo også en mye sprekere motor som gjør den enda gøyere å kjøre. Samtidig tror jeg den får lang levetid takket være komposittkonstruksjonen. Den vil ikke ruste opp foran øya på en :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

THE

Når det gjelder rust er nok Renault en av de bedre bilene man kan kjøpe. Det finnes mange uavhengige "tester" av rust på biler der Renault kommer veldig godt ut.

Zoe er en av de aller rimeligste elbilene på markedet, og selv med 22kW lader er det en veldig bra bil for bykjøring/småkjøring. Med Zapcharger og type2 adapter skal Zoe kunne lade med 16A på alle offentlige ladestasjoner, og da vil den være enda bedre egnet i bystrøk der det er godt utbygd med ladestasjoner.

Håper bare at RBI/Renault Norge forstår at de må levere med type2 adapter til Zapcharger. Hvis kunder må begynne å kjøpe tilleggsutstyr til (sannsynligvis) tusenvis av kroner for å lade på offentlige ladestasjoner blir det nok enda mer misnøye blant kundene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA