Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Winter ( Model 3 ) is coming.. Ny spekulasjonstråd for evt verdifall.

Startet av OleI, onsdag 22. juni 2016, klokken 14:18

« forrige - neste »

OleI

Noen som har gode argumenter / meninger om potensielt verdifall på Model S?
Vurderer det hittil sånn at når Model 3 en gang kommer hit ( par år ) så er det mange som kommer til å revurdere om de trenger plassen i Model S.
De som absolutt trenger plass velger X og sånn sett burde den være tryggere mot at folk evt skulle gå mot 3.
Eneste som jeg tenker drar litt opp er evt enten trinn eller full inføring av mva i 2018 samt at en stadig større andel av de som kjører bil vil måtte velge elektrisk i fremtiden.

Sitter med en 14 mod S og sliter med Tesla syken, dvs har lyst på nyere ( evt splitter ny ) bil.
For min egen del begynner jeg å revurdere min Model 3 reservasjon og plass på små barn.
Skulle jeg bestille splitter ny frister det med faktisk med en 60D pga jeg stort sett ikke kjører altfor langt og nå har jeg snart SC i alle retninger ( bor på Lørenskog ).

Kjør debatt!

Bjoris

Dette er vanskelig å spå om, det er jo åpenbart at mange som kjøper S i dag heller ville valgt M3 om den var tilgjengelig nå, spesielt siden den skal få mulighet for hengefeste.

Jeg er en av disse. Nå velger vi å ta ut S vi har hatt i bestilling lenge, men jeg dropper ikke reservasjonen på 3, men tenker som så at er det ett ekstremt verditap på Sen når tiden kommer der vi kunne tatt ut 3 så får vi heller selge bilnr 2 eller selge 3en...

Jeg tror nok at det blir ett relativt ok marked for S også, det vil antakelig være store leveringsutfordringer på elbiler i lang tid og trangt i døra når forbud for diesel og bensinbiler kommer nærmere og nærmere...

jensjacob

Jeg tror ikke du behøver at være bange for at S bliver fravalgt til fordel for X. Ihvertfald ikke i stor stil. Når jeg siger det så er det fordi at man nok lige skal se tiden an mht. match (eller mismatch) mellem falconwingdørene og det norske klima samt behov for tagboks.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Cookie Monster

Får nok innvirking på prisen på Model S. Mest sannsynlig får man Model 3 når den blir lansert med mer moderne utstyr og bedre Autopilot hw en dagens modeller. Blir nok da vanskeligere å selge spes en eldre model S til høyere pris en model 3 helt uten moderne utstyr som adaptive cruise, filholder osv når selv model 3 har dette som standard.


Selv synes jeg Model 3 ikke er noe pen sammenlignet med Model S spes bakfra. Litt vanskelig å forklare, men synes kupeen er for stor/høy i forhold til resten av bilen og nebbe i fronten hjelper ikke på. Er vel litt funksjon som takhøyde osv som går foran design her.
Er jo uansett et smykke sammenlignet med Leaf, golf osv ;) Samt designet er vell ikke helt ferdig. Blir nok uansett sikkert bestilt da dama har lyst på den.


https://www.youtube.com/watch?v=NQ_g1gg8uUs

http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2016/05/2017-Tesla-Model-3-rear-end.jpg
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

kodalse

Jeg ville ikke vært veldig redd for restverdien av modell S. Dette er en hel annen bil enn det Modell 3 vil bli.
Så lenge det fortsatt er biler med lengre rekkevidde enn de nyere bilene vil det alene telle ganske mye.

Når det er sagt vil jeg ikke forvente at en brukt 2013 modell S i 2019, med 2 års garanti skal ha noen høyere verdi enn en 2019 modell 3.

Generelt regner man jo 15% verditap for de fleste biler pr år (untatt modell S :) )

Når det er sagt ville jeg selv ikke vurdert en modell S med bare 2-4 år igjen på garantien.
Til det er "kjente feil og mangler" tråden for lang. Å risiker DU bytte på egen regning ser jeg ikke for meg som særlig attraktivt.

Så har vi faktoren vil jeg ha en splitter ny bil (JA) til overkommelig pris, eller en brukt bil til omtrent det samme (NEI)?
Jeg har for vane å beholde bilene jeg har til de er "oppbrukt".
Leafen går nok i arv til barna når jeg får modell 3 i hus.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Bjoris

Jeg er jo av de som mente at første generasjon S hastet litt å bytte pga alt som manglet, men spørsmålet er vel om det i kroner og øre er verdt det, si en kjøper en 1. gen s til 550 vs en ny til 850... er nok flere kjøpere på en 3 år eldre S til 100 enn en til 400!!

MEN, jeg mener fortsatt det var gunstig å bytte i fjor før prisene gikk i taket... Da var det for liten forskjell mellom 1. og 2. generasjon...

Jeg er ikke helt overbevist om at 3 blir en perfekt familiebil heller, tror nok S vil slite mer om A6 eller Passat kom som full elektrisk, men så har du SC igjen da...

OleI

Ikke redd for de som velger X, de velger den av behov for noe større enn det S er.
Du gjorde nok lurt i å bytte når du gjorde, savner AP, nextgen seter, bedre isolasjon mm.
Sånn sett frister det å gå for splitter ny vs å kjøpe en som er brukt for å få med facelift og ellers alt annet som er rettet / forbedret underveis. Spesiellt de nye lyktene.
Nå om dagen får en -43 000 ved kjøp av ny S og!
Model 3 ser rett og slett for liten ut, ihvertfall for meg som har inntil tre barn som sitter baki fordelt på både puter og seter.

Ett alternativ er selvfølgelig takboks på 3, men ser ikke helt for meg at det skal bli ett alternativ?
Hvis ryktene stemmer er det mer effektiv drivlinje, men mindre batteripakke. Men, er det som med S så vil den da bruke prosentvis enda mer guffe - ref pakken.

MeTesla

Sitat fra: OleI på onsdag 22. juni 2016, klokken 15:49
...
Nå om dagen får en -43 000 ved kjøp av ny S og!
...


Er dette referral link + rabatt som Tesla gir hvis du spør?

OleI

Stemmer, 8000 i referral + 35000 i rabatt hos selger.
Tar jeg ikke helt feil så tror jeg Tesla kan gi bra rente på lån nå om dagen og siden DNB kjører kampanje på 2.95.

Amoss

Sitat fra: OleI på onsdag 22. juni 2016, klokken 14:18
Vurderer det hittil sånn at når Model 3 en gang kommer hit ( par år ) så er det mange som kommer til å revurdere om de trenger plassen i Model S.

En ting man heller ikke må glemme å ta med i regnestykket er hvor lang tid det tar å få levert en Model 3. Når reservasjonene startet 31. mars var 2 års ventetid til leveranse det absolutt minste man kunne regne med (og egentlig vel optimistisk basert på hva man viste da). Hvor lenge må man vente dersom man legger inn ny ordre/reservasjon når bilen begynner å komme på norske veier? (Det var når de første Model S kom på veiene at det virkelig tok av med bestillinger her i Norge). At man da fortsatt må se for seg en ventetid på ett par år anser jeg slett ikke som usannsynlig.

Så det skjer ikke fra dag en til den neste at hele effekten av Model 3 blir synlig på bruktprisene til Model S. At bruktprisene vil gå noe mer ned i løpet av det året/de første årene) med Model 3 på veiene enn ellers er ikke utenkelig, men ikke se for deg ett "ras". Og som nevnt av andre - her skjer det flere ting som lett kan trekke i begge retninger: MVA? Bompenger? Kjøreforbud for diesel? Stadig flere som vil over på eldrift? Ladeinfrastruktur? Konkurranse fra andre på langtrekkende elbiler? Model X? ...
Model S 85D

Cowboystrekk

Jeg tror de 2 trumfkortene til TMS er sjuseter og større bagasjeplass. For de med store plassbehov og flere barn vil ikke m8del 3 være et alternativ. Model x sin idiotiske dørløsning og stive pris gjør den uaktuell for mange og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

lunitiks

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. juni 2016, klokken 15:59
... her skjer det flere ting som lett kan trekke i begge retninger: MVA? Bompenger? Kjøreforbud for diesel? Stadig flere som vil over på eldrift? Ladeinfrastruktur? Konkurranse fra andre på langtrekkende elbiler? Model X? ...

Uhyre viktig poeng fra @Amoss. Landskapet for elbiler kan være veldig forskjellig fra dagens når 3 begynner å rulle ut på norske veier. Kan jo også spørre seg om S/X (for)blir eneste biler med gratis SC?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tkjoerlaug

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 22. juni 2016, klokken 16:57
Jeg tror de 2 trumfkortene til TMS er sjuseter og større bagasjeplass. For de med store plassbehov og flere barn vil ikke m8del 3 være et alternativ. Model x sin idiotiske dørløsning og stive pris gjør den uaktuell for mange og.

Det tredje trumfkortet er åpning av bagasjerommet. Ser for meg at det er knot å putte inn en barnevogn inn i den lille spalten på model 3.

Elbil fundamentalist

Personlig synes jeg Model S er en penere og mer vel dimensjonert bil. Den er mer aerodynamisk enn X, så den har lenger rekkevidde ved høy motorveihastighet. Uten falconwing dørene er den mer praktisk til vinterbruk, takstativ etc. Tror Model S kommer styrket ut av "konkurransen" med Model X når nyhetens verdi løyer av.

På nybilsalget vil Model S tape mye mot X og Model 3 helt sikkert, men på brukmarkedet vil den fortsette å være svært populær. Derfor tror jeg prisene på Model S vil holde seg oppe. Ikke minst fordi langtur elbil-markedet på langt nær er mettet enda samt SC gjør Tesla enestående. 

Med kraftig økning i bompriser rundt Oslo og de store byene, vil det aldri bygge seg opp ett overskudd av Model S. Blir prisene det minste svekket i Norge, vil etterspørsel fra Europa jafse seg inn på det norsk Model S brukmarkedet, ikke minst svak NOK vs €. I Europa er fortsatt Model S en ettertraktet premium statusbil. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Bjoris

Enig i at formen er en ulempe, det er jo forsvinnende lite sedaner som selges i Norge, jeg syns det er en stor ulempe og det var helt klart det som skuffet mest, men bakluka er ikke verd 100vis av tusner heller.

Det er jo ikke sikkert at M3 kommer til å fremstå som en mini S i opplevd kvalitet og handling. De skal tross alt lage bilen for halvparten av den summen de kan bruke på S og bilen er bare 20% mindre... Med introduseringen av 60 så er heller ikke 35.000 dollars halv pris lengre, 66.000 koster S i US og da er det inkludert SC... Det kan fort vekk bli en del andre ting også som er standard på S som du må betale ekstra for i M3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA