Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken Elbil bør jeg kjøpe

Startet av KBS, mandag 20. juni 2016, klokken 15:30

« forrige - neste »

vartli

De første Leaf fantes kun i en versjon produsert i Japan. Da er den ny i Norge, og ikke mer å si om det. De ulike utstyrsnivåene kom først da Leaf ble produsert i Europa. Lurer på om dette skjedde rundt sommeren 2013. Da fikk bilene også varmepumpe, helt flatt gulv i bagasjerom, noe bedre rekkevidde prosentvisning av batterikapasitet og en del annet om jeg husker rett.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

KBS

Det er mye usikkerhet rundt langkjøring med leaf, så realistisk sett og for å være på den sikre siden antar jeg at oslo-sarpsborg vil bli svært vanskelig. Særlig på vinteren selv med ladestopp da det kun er en ladestasjon på mcds og da må man vel vente i kø (30min) pluss vente på ladetiden (30min). Kan vel fort bli en ekstra time på veien om det er slik. Heller mer mot en vanlig diesel/bensin bil :/

AmocoCadiz

Sitat fra: KBS på fredag 24. juni 2016, klokken 15:56
Det er mye usikkerhet rundt langkjøring med leaf, så realistisk sett og for å være på den sikre siden antar jeg at oslo-sarpsborg vil bli svært vanskelig. Særlig på vinteren selv med ladestopp da det kun er en ladestasjon på mcds og da må man vel vente i kø (30min) pluss vente på ladetiden (30min). Kan vel fort bli en ekstra time på veien om det er slik. Heller mer mot en vanlig diesel/bensin bil :/
Er to st Chademo på Macern Sarpsborg, pluss en på bilbutikken ved siden av. Og mange langs E6 mot Oslo (stort ladetorg Moss), du vil stort sett alltid nå en uten ventetid i Østfold.
Men må du lade tar det noe tid. ( kan jo bruke ladetiden på å spise middag på Macern de dager du trenger lading om vinteren...!)

tutti

#18
Sitat fra: KBS på fredag 24. juni 2016, klokken 15:56
Det er mye usikkerhet rundt langkjøring med leaf, så realistisk sett og for å være på den sikre siden antar jeg at oslo-sarpsborg vil bli svært vanskelig. Særlig på vinteren selv med ladestopp da det kun er en ladestasjon på mcds og da må man vel vente i kø (30min) pluss vente på ladetiden (30min). Kan vel fort bli en ekstra time på veien om det er slik. Heller mer mot en vanlig diesel/bensin bil :/
Dersom du pendler Oslo-Sarp 220 dager i året og det utgjør 190 km så vil regnstykke kunne se slik ut:

Pent brukt Soul (kun lade hjemme og jobb): 3 kr km x 220 dager x 190 km = 125 400 (verditapet er den største kostnaden her)

Gammel leaf: + hurtiglading 30-60 min x 2,5 kr/min hver dag = +25 000 (merk at du i løpet av et år taper mange timer på å tulle med svindyre hurtigladere med denne kjørestilen)

Billig fossilbil 150 000 kr = + 1 kr km bensin x 190 km x 220 dager + 100-150 kr bom x 220 dager = +70 000

Konklusjon:
På ekstreme pendleruter med bompenger er det fortsatt ingen tvil om at en god elbil lønner seg. Den største forskjellen går mellom fossil og dårlig elbil, men det er også noe å hente på å "oppgradere" til 28 kWh.  Særlig når det gjelder reisetid. 1 t uten hurtiglading og opptil det dobbelt med hurtiglading om vinteren hvis du ikke må stå i kø eller at elektronikken svikter. Da kan det ta MYE lenger tid.

Jeg pleier å si at en time venting/lading annet unødvendig tid koster 250 kr. Må du hurtiglade 1 t x 220 dager så er det 250 x 220 = 55 000 kr i tapt fritid (her må du selv vurdere hva din fritid er verdt).

kVArh

Forstår ikke helt regnestykket på Soul.
Hvis vi regner 2kWh (a kr 1,-) pr mil (vinter og full varme) så får vi:
220 dager x 19 mil * kr 2,- = kr 8360,-.
Normalt bruker man godt under 2 kWh pr mil.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

tutti

#20
Verditap, service, utgifter (som årsavgift, forsikring, utstyr etc) og slitasje (dekk, bremser etc.) utgjør det meste. Å kjøre over 40 k i året er = mye verditap. Se bare på i3. Etter to år har stakkarne tapt 150 000. Tidligere Leaf eiere og trillinger har også hatt enorme tap. Med så store verditap så lønner det seg for mange å kjøre billig fossilbil istedenfor.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på lørdag 25. juni 2016, klokken 00:58
Verditap, service, utgifter (som årsavgift, forsikring, utstyr etc) og slitasje (dekk, bremser etc.) utgjør det meste. Å kjøre over 40 k i året er = mye verditap. Se bare på i3. Etter to år har stakkarne tapt 150 000. Tidligere Leaf eiere og trillinger har også hatt enorme tap. Med så store verditap så lønner det seg for mange å kjøre billig fossilbil istedenfor.

Disse verditapene gjelder bare for de som på død og liv må bytte bil i ett sett. Jeg har Leaf fra 2011 og regner med et verditap på under 25.000,- pr. år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magster

Har folk tapt så mye på i3? Er det ikke nærmere 100.000? Uansett vil ikke ett så høyt verditap fortsette særlig lenge. Det er vel heller ikke uvanlig at en ny bil taper seg 100.000 på to år.

Trond.m

#23
i3 holdt seg veldig godt i pris de første 2 årene. Det var flere som byttet bil hvert år i denne perioden og hadde verditap på under 20.000 pr. år. Det som har skjedd er at ny batteripakke med 50 % lenger rekkevidde tilbys samtidig som prisen har blitt redusert 20-40.000 sammenliknet med introduksjonen i mars 2014. En topputstyrt i3 kostet i mars 2014 ca 400.000. Den vil kunne selges i dag for ca 250.000. Det gir i teorien et tap på inntil 150.000. Men man kan kjøpe 2017 modell med samme utstyr og nytt batteri for 345.000 Det gir et tap på ca 100.000 på 2 1/2 år, men da får man jo en helt annen bil. En normalutstyrt bil vil ha enda lavere verditap, som tilvarer ca 35.000 år. Eiere av nyere trilling eller Leaf har nok kommet betydelig dårligere ut enn i3 eiere.
Nå nye biler stiger i pris slik som tilfellet vært med Tesla, så er det mange som regner seg fram til lave tall for verditap. Men det som betyr noe er jo hva man betaler for å oppgradere til ny bil og der kommer i3 eierne veldig godt ut.

Ebe

Men nå har TS satt en grense på 150.000, så det er uaktuelt å snakke om avskrivninger på nye biler. Jeg vil tro at avskrivningen på en brukt bensin/diesel til 150.000 og en brukt elbil til 150.000 kr brukt ikke vil være så veldig forskjellig.

Skulle jeg vurdert hva jeg skulle kjøpe, så hadde jeg nok holdt avksrivninger ute av regnskapet. Det er uansett ingen som sitter på fasiten på avskirvningene i fremtiden. Spesielt ikke i området rundt Oslo, som nå har bestemt en ganske stor økning på bomavgiftene rundt byen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trond.m

Enig det. Fort gjort å glemme hva trådstarter egentlig spurte om. Men samtidig kan det være greit å få fram det faktum at avskrivning på elbiler går litt i rykk og napp. Hvis man skal bruke en 150.000 på en elbil, så mener jeg det viktigste er å vurdere garanti og forventede driftskostnader (service etc). Hvis jeg hadde mulighet for å låne 40-50.000 mer, så ville jeg forsøkt å finne en i3 fra 2015 som ikke har hatt 1. gangs service eller allerede har kjøpt serviceavtale. Det er nemlig mulig å tegne serviceavtale i 5 år for ca 5500 kr dersom bilen ennå ikke har hatt service. I3 er ekstremt rimelig i drift, og kan man få kjøpt en nesten ny bil i karbon og aluminium = rustfri !! for under 200.000, så løper man ingen risiko for store uforutsette kostnader. Det har allerede vært i3 på markedt for under 200', og når den nye modellen kommer på markedet i august tror jeg det blir flere.

AppleKnocker

Som sagt vil alle anbefale den bilen de selv har. Innenfor budsjett er det kun pent brukt Leaf er aktuell. Hvis man blåser i hvilke forutsetninger TS legger til grunn for sitt spørsmål og anbefaler Soul, I3 eller Tesla til en høyere pris enn det TS er villig til å betale, bør man i det minste være litt balansert.
I3, eller firlingen som den også er kjent som, er ingen optimal bil for å hamre opp og ned 110 sonen E6 gjennom Follo og Østfold. I3 en en vinglepetter på slike veier.
Soul har samme rekkevidde som Leaf 24kwh på høyhastighetsmotorvei pga klassens dårligste luftmotstand. Den funger bedre på Vestlandet hvor snitthastigheten er halvert i forhold til E6.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. juni 2016, klokken 15:07
Som sagt vil alle anbefale den bilen de selv har. Innenfor budsjett er det kun pent brukt Leaf er aktuell. Hvis man blåser i hvilke forutsetninger TS legger til grunn for sitt spørsmål og anbefaler Soul, I3 eller Tesla til en høyere pris enn det TS er villig til å betale, bør man i det minste være litt balansert.
I3, eller firlingen som den også er kjent som, er ingen optimal bil for å hamre opp og ned 110 sonen E6 gjennom Follo og Østfold. I3 en en vinglepetter på slike veier.
Soul har samme rekkevidde som Leaf 24kwh på høyhastighetsmotorvei pga klassens dårligste luftmotstand. Den funger bedre på Vestlandet hvor snitthastigheten er halvert i forhold til E6.
Det er tull å si at i3 er en vingle petter på motorvei. Det bare føles sånn førte gang du prøver den pga ekstremt presis styring. Kjøre E18 daglig i 110 sone så jeg vet hva jeg snakker om  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AppleKnocker

Det er mange på forumet som har kommentert at I3 ikke er det mest stabile kjøretøyet. Men man kan jo venne seg til det meste.
Det er jo en ærlig sak at bilen ikke er laget primært for kjøring på motorvei. BMW har vel aldri påstått det heller så vidt jeg vet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Strøm Tycoon

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. juni 2016, klokken 15:07
Som sagt vil alle anbefale den bilen de selv har. Innenfor budsjett er det kun pent brukt Leaf er aktuell. Hvis man blåser i hvilke forutsetninger TS legger til grunn for sitt spørsmål og anbefaler Soul, I3 eller Tesla til en høyere pris enn det TS er villig til å betale, bør man i det minste være litt balansert.
I3, eller firlingen som den også er kjent som, er ingen optimal bil for å hamre opp og ned 110 sonen E6 gjennom Follo og Østfold. I3 en en vinglepetter på slike veier.
Soul har samme rekkevidde som Leaf 24kwh på høyhastighetsmotorvei pga klassens dårligste luftmotstand. Den funger bedre på Vestlandet hvor snitthastigheten er halvert i forhold til E6.

Får ikke dette til å stemme, kjører tross allt Sarpsborg-Oslo-Sarpsborg daglig.

Restrekkevidden som jeg hadde med Soul på samme distanse (rett nok til Ryen) var mellom 40km og 70km (vinter og sommer respektivt). Det vil si, 130km og 160km total rekkevidde i motorveihastighet.

i3 ligger på mellom 25km og 55km under samme forhold. Har ingen tro på at Leaf 24kWh klarer like bra som Soul, ikke sjans.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA