Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"reneste recondisjonering" - med tenningen og lys på helt på slutten

Startet av jornheim, onsdag 22. september 2010, klokken 21:41

« forrige - neste »

jornheim

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. januar 2010, klokken 10:52
Du kan jo la den stå med tenningen og lys på helt på slutten. Da vil DC-DC dra ut siste rest på en skånsom måte.

Det blir reneste recondisjoneringen.

Faren med det er at idet DC-DC kutter ut grunnet lav traksjonspenning vil du dra 12V batteriet ned, og kan trigge airbag lyset.
Citatet kommer fra en tidligere tråd. Også andre har foreslået at tømme batterierne på denne måde. Man har jo ikke alltid mulighed for at køre bilen forsigtig tomt.

Men er det farligt at lade DC-DC gå indtil den "kutter ut", og ved hvilken spænding (på hovedbatteriet) sker det? Bli'r det et problem at lade bilen derefter?

Man kunne evtl. tilslutte/montere en 12V-batteribeskytter ved cigarettænderstikket og bruge strøm herfra, i stedet for tænding og nærlys. Fx. en køleboks med 48W, 150W-kupevarmer el.lign.
Så vil batteribeskytteren afbryde når DC-DC holder op med at lade 12V-batteriet og spændingen derved kommer under fx. 12V.

Har tænkt på denne, som kan indstilles fra 10.4 til 13.3 V: 
http://www.kemo-electronic.de/en/Car/Modules/M148A-Battery-guard-accu-saver-12-V-DC.php
Max. switching capacity: 20 A (10 A without cooling, 20 A with additional cooling) 
Interrupting voltage: adjustable approx. 10.4..13.3 V 
Resetting voltage: approx. 0.8 V (± 0.3 V) higher than the adjusted interrupting voltage 
Cutoff element: power MOS transistor in the negative line 
Own current consumption: < 0.7 mA in OFF condition, < 1.6 mA in ON condition (LED lights) 


Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Obs. Obs. Jeg glemte å nevne at Airbag modulen kan gi feilmelding dersom den senser at spenningen med tenning på synker under 10,5V.

Sett derfor lyset på med tenning av enten på slutten eller under hele "recondisjoneringen"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

Ok, uden tenning altså.

Hvor dybt tømmer DC-DC batteripakken, indtil den kutter ut? Og kan det blive et problem at oplade pakken bagefter?

Noget andet: Må 12V-batteriet være tilsluttet, mens man oplader det med ekstern lader?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Vet ikke hvor langt ned PSA DC-DC trekker traksjonsbatteriet, men det vil raskt ta seg opp igjen til 120V, og derfor ikke medføre ladeproblemer.

12V kan godt lades mens det står tilsluttet bilens DC-DC.

Metoden ble med stort hell benyttet på en 2008 batteripakke på en Saxo jeg solgte. Etter "behandlingen" økte rekkevidden etter kjøpers påstander med opp til 30 km fra 60-90 km, og Robometeret gir ikke lenger alarm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

Nu skal det jo afprøves lidt. Jeg har Robometer og Tep92 til at følge med.

Efter ca. 1 1/2 timer med 48W-køleboks (jeg ville ikke tænde lys, da naboerne ellers banker på:"du har glemt at slukke lyset") - er 12V batteriet nede på 11,3V.
Men - stor forundring - DC-DC går ikke i gang!

Det viser sig at den lader kun, når man
- enten drejer nøglen og sætter tændingen på
- eller forbinder 230V-kablet

Tep92/Elit viser hvad DC-DC gør, der står: OMFORM. 12V OFF eller ON. Så snart der er 230V til stede, går DC-DC-laderen på "on"  (vel at mærke uden at pakken oplades, altså med åben ladeklap!)

Jeg troede ellers at DC-DC lader 12V-batteriet efter behov, også når alt er slukket?

PS. Har lige læst på tysk elbilforum, at DC-DC på Saxo/P106 yngre en 2000 kun lader, hvis tændingen er på. Kan nogen bekræfte det?
http://forum.mysnip.de/read.php?10510,284368,284568#msg-284568
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

moso

Jeg tenker også prøve denne "rekond" metoden og forstår det slik at bilen kjøres så tom en tør først for deretter å la den stå med lysene på men tenningen av. Men når må man avbryte, og hvor lang tid vil dette omtrent ta? 12v batteriet tåler vel å bli helt flatt, og formålet er å lade alle traksjonsbatteriene helt ut, men tar dc-dc skade? Noe annet?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

elektrolux

Dersom DC-DC metoden ikke fungerer kan en på PSA enkelt koble på en varmeovn på hurtigladekontaktene i SAGEM boksen og dra ut siste rest på den måten. ;)

Enda bedre er å gjøre det samme på hver enkelt batterikasse via sikringskontaktene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

Jeg har brugt metoden med succes, men tror, at man ikke skal bruge den helt uden batteriovervågning.
På Robometer kunne jeg følge med hele tiden. Det lykkedes at drage yderligere 10 Ah ud af batterierne, før Robometret viste lidt ubalance, og så kunne jeg afbryde afladningen straks.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. oktober 2010, klokken 20:12
Dersom DC-DC metoden ikke fungerer kan en på PSA enkelt koble på en varmeovn på hurtigladekontaktene i SAGEM boksen og dra ut siste rest på den måten. ;)

Enda bedre er å gjøre det samme på hver enkelt batterikasse via sikringskontaktene.

God idé. Men DC-DC fungerer tilsyneladende også på yngre biler, uden at slå tændingen til. Man må bare tilslutte ladekablet og la' ladeklappen stå åben! Så går DC-DC i gang.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA