Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan frarår lading over vanlig stikkontakt som fast ladeløsnin! Hva er dette?

Startet av Gpouzera, torsdag 16. juni 2016, klokken 21:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 14:19
Sitat fra: inverter på søndag 19. juni 2016, klokken 22:03
Selv om temperaturen i selve kontakten er overvåket kan det bli varmgang i koblingsbokser etc på kursen, dersom alt ikke er nytt og i orden.

Bruker schuko når jeg må.

Og slik varmgang i bokser etc blir det ikke med dedikert kurs og ladeboks som gjerne trekker 2 -4 ggr så mye effekt?

Dedikert kurs til lading er gjerne relativt ny (veldimensjonert, nytt utstyr). Og en ny dedikert kurs til elbil skal da ikke gå gjennom flere bokser? Den bør gå ubrutt fra sikring til ladeboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 14:27
Sitat fra: werner på fredag 24. juni 2016, klokken 13:50
Det er ikke bare stikkontakten som kan bli varm. Jeg får  varm lysbryter i gangen når jeg lader på 10 A.
Har kontaktet elektriker for å få satt opp egen kurs og blå kontakt i garasjen. Håper det er lov å sette opp 32 A kurs. Da får jeg fult utbytte av 6.6 kW lademuligheten i Leafen min.
Wow, en lysbryter er nok ikke beregenet på fast 8-10A last nei.
Vil si du lever spennende :)
Dersom stikkontakten er koblet til en lysbryter er stikkontakten ment for en lampe, ikke for lading av elbil eller annen tung last.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Hva er kursen sikret med? Minst 10 ampere antar jeg, ettersom du kan lade med det. Men den er altså ment for en lampe og ikke for høyere last?  :o ::) Hvorfor i huleste h****ete lages slike løsninger? Ville det ikke vært en fordel å sikre noe mer i nærheten av hva kursen tåler? En lysbryter jeg hadde i ei leilighet tok nesten fyr da jeg kjørte ei byggtørke noen timer. Det var ikke veldig innlysende at kabelen gikk via bryteren, som var i et annet rom. Menigmann har ikke nubbsjangs til å vite om slike problemstillinger.

Rav4_EV

Og da er vel konklusjonen at man får lagt opp en dedikert kurs til elbillading fagmessig utført av en elektriker fremfor å ta imot livsfarlige råd fra ukyndige elbilbrukere som mener det er en menneskerett å stappe den inn overalt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Hvordan hindrer en at ladeuttaket på "offentlig sted" tappes for strøm mens en selv ikke står der? Bryter inne?

Denne http://proff.elko.no/rs16-brytere-pavegg/rs16-2-p-bryter-ph-article1703-829.html

synes godkjent for 16A. Da må vi anta at den ikke klarer 16,13,10,8 eller ?A? for 16A brytere er bare beregnet på en 6W LED?

E_S

Skulle jeg satt opp en bryter til en ladekurs for el-bil hadde det blitt noe sånt, med større kapasitet enn kursen var på:

http://www.elektroimportoren.no/sikkerhetsbryter-3-pol-32-amp/1430852/Product.html

Slike finnes fra 16A og oppover og er dimensjonert for å tåle en slik belastning. Hadde likevel brukt minst 25A på 16A-kurs, minst 32A på 25A-kurs og 50A på 32A-kurs. Prisforskjellen er uansett minimal.

De vanlige veggbryterne er som Schuko-kontakten - de tåler 16A over kort tid, men over flere timer blir det varmgang om ikke alt er 100%. Slike brytere blir slitt etter hvert, og om det er varmgang blir de fort så dårlige at det smelter/tar fyr.

:)

Rav4_EV

Skal du sikre ladepunktet mot uautorisert bruk finnes det utgaver med nøkkelbryter eller rfid kort.

Å slå av/på en kurs mot stikkontakt er en steinaldertilnærmning til problemet.

Har ikke ladepunktet mulighet for ekstern bryter kan det monteres bryter som utkobler pilotsignalet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

PNR1A

Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Sele

Er det noen som har statistikk over branner som er startet under lading av elbil? Hva er den hyppigste brannårsaken i norske hjem?

sylwester

Sitat fra: Valdemar på fredag 24. juni 2016, klokken 22:17
Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?

7,5t er et estimat for 3,3kW (16A), men kladden lader ikke mer enn 10A og vil trenge 12 timer..  7,5*16/10=12.

Jeg tror ikke det er riktig siden du nesten har 3/4 fullt batteri allerede. Mulig det var riktig før du lada. Du lader 2kW per time så hvis det er 24kWh-batteri gjetter jeg 2,5t til full.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

KjellG

"De vanlige veggbryterne er som Schuko-kontakten - de tåler 16A over kort tid, men over flere timer blir det varmgang om ikke alt er 100%. Slike brytere blir slitt etter hvert."

Hvor står det at de bare tåler 16A over kort tid?
Forekommer meg at en ved NTNU hadde 16A Schuko stående med kontinuerlig 16A i månedsvis uten varmgang? Kanskje det samme gjelder for brytere metket med 16A?

sylwester

Her muligens:
http://www.tu.no/artikler/industri-danske-myndigheter-advarer-mot-a-lade-elbilen-fra-stikkontakt-hjemme/223845

"
Hun sier problemet er at elinstallasjoner i bolig kun er dimensjonert til å være maksimalt belastet i maks tre timer, og at risikoen for brann øker dersom stikkontaktene belastes mer enn dette.
"

Uthevelsen er min. Både Norge og Danmark følger de samme europeiske regelverket. I praksis betyr det at selv om du har 16A sikring ut til garasjen betyr ikke den tåler det over tid og at du uansett bør ha en elektriker til å se over før du kan bruke den og sove i rommet ved siden av. Når du først har en elektriker kan du like så godt installere en CEE-kontakt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PNR1A

Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 22:49
Sitat fra: Valdemar på fredag 24. juni 2016, klokken 22:17
Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?

7,5t er et estimat for 3,3kW (16A), men kladden lader ikke mer enn 10A og vil trenge 12 timer..  7,5*16/10=12.

Jeg tror ikke det er riktig siden du nesten har 3/4 fullt batteri allerede. Mulig det var riktig før du lada. Du lader 2kW per time så hvis det er 24kWh-batteri gjetter jeg 2,5t til full.

Har 30kWh utgave, derfor går det enda saktere regner jeg med. Natt til søndag ladet jeg fra rundt midnatt (SOC 47%) og da fikk jeg melding fra EV appen om 100% kl. 09.30. Da var alle 3 lamper på dashbordet slått av. 9 timer for ca 14kW, dvs. jeg får 1.6 kW/t i snittet.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

sylwester

Sitat fra: Valdemar på mandag 27. juni 2016, klokken 08:41
Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 22:49
Sitat fra: Valdemar på fredag 24. juni 2016, klokken 22:17
Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?

7,5t er et estimat for 3,3kW (16A), men kladden lader ikke mer enn 10A og vil trenge 12 timer..  7,5*16/10=12.

Jeg tror ikke det er riktig siden du nesten har 3/4 fullt batteri allerede. Mulig det var riktig før du lada. Du lader 2kW per time så hvis det er 24kWh-batteri gjetter jeg 2,5t til full.

Har 30kWh utgave, derfor går det enda saktere regner jeg med. Natt til søndag ladet jeg fra rundt midnatt (SOC 47%) og da fikk jeg melding fra EV appen om 100% kl. 09.30. Da var alle 3 lamper på dashbordet slått av. 9 timer for ca 14kW, dvs. jeg får 1.6 kW/t i snittet.
Mye tyder da på at du er en av de som har fått 8A-kladd. Det er en egen tråd om dette og jeg tror det er feil fra Nissan og at du kan få byttet den til 10A.

Sent fra min A0001 via Tapatalk

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PNR1A

Sitat fra: sylwester på mandag 27. juni 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Valdemar på mandag 27. juni 2016, klokken 08:41
Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 22:49
Sitat fra: Valdemar på fredag 24. juni 2016, klokken 22:17
Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?

7,5t er et estimat for 3,3kW (16A), men kladden lader ikke mer enn 10A og vil trenge 12 timer..  7,5*16/10=12.

Jeg tror ikke det er riktig siden du nesten har 3/4 fullt batteri allerede. Mulig det var riktig før du lada. Du lader 2kW per time så hvis det er 24kWh-batteri gjetter jeg 2,5t til full.

Har 30kWh utgave, derfor går det enda saktere regner jeg med. Natt til søndag ladet jeg fra rundt midnatt (SOC 47%) og da fikk jeg melding fra EV appen om 100% kl. 09.30. Da var alle 3 lamper på dashbordet slått av. 9 timer for ca 14kW, dvs. jeg får 1.6 kW/t i snittet.
Mye tyder da på at du er en av de som har fått 8A-kladd. Det er en egen tråd om dette og jeg tror det er feil fra Nissan og at du kan få byttet den til 10A.

Sent fra min A0001 via Tapatalk

Fikk 10A kladd, det var det første jeg sjekka da jeg fikk bilen :) Har eget kurs dratt ut fra felles sikringskap med jordfeilvern (burde været type B). Vi kjører lite og jeg lader ikke hver dag det er 50% på batteri etter 3 dager.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA