Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Powerwall - tilgjengelighet og priser i Norge

Startet av georglu, tirsdag 14. juni 2016, klokken 12:02

« forrige - neste »

georglu

Hei.

Noen som vet når vi kan forvente Powerwall her i landet og hva de kommer til å koste? Jeg lurer litt på å kjøpe en 7kWh til huset.

Georg
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

petersv


pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Øyvind.h

Spennende med slike side-produkter som kommer fra en bilprodusent, men som i utgangspunktet ikke har noe som helst med lading å gjøre :)

Lurer på om Powerwall kommer til å selge bra i Norge?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21119.msg356695.html#msg356695
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

georglu

Ok. Var jo ikke så fryktelig mye snakk om Powerwall her på forumet tydeligvis. Ikke det helt store interessen for dette produktet i Norge ennå kanskje?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

E_S

Per i dag har jo 99% av norske husstander nøyaktig samme strømpris døgnet rundt, og private solcelleanlegg er ikke særlig utbredt. Derfor er det vel ikke et produkt som treffer helt blink akkurat nå. Etter hvert som differensiert strømpris gjennom døgnet blir vanligere slik at man betaler en brøkdel på natten av det man gjør f.eks. på ettermiddagen vil nok interessen for denne typen produkter øke kraftig.
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på fredag 24. juni 2016, klokken 19:40
Per i dag har jo 99% av norske husstander nøyaktig samme strømpris døgnet rundt, og private solcelleanlegg er ikke særlig utbredt. Derfor er det vel ikke et produkt som treffer helt blink akkurat nå. Etter hvert som differensiert strømpris gjennom døgnet blir vanligere slik at man betaler en brøkdel på natten av det man gjør f.eks. på ettermiddagen vil nok interessen for denne typen produkter øke kraftig.

Med differensiert strømpris er ikke batterier noe særlig lønnsomt sammen med solceller, nærmere tvert imot.

- Hvis strømmen er billig på natten kan man jo bare trekke fra nettet, koster ikke noe alikevel.
- På dagtid trenger man ikke batteriet da solcellene leverer forbruksstrømmen.

Batterier er best egnet sammen med solceller der strømprisen er høy og ikke differensiert (som i Danmark, kan spare over 2,- pr. kWh forbrukt på natten om de kommer fra solstrøm lagret i batteri) eller der strømprisen er sterkt differensiert og man ikke har solcelleanlegg (kan lade opp batteriene billig på natten og bruke på dagtid).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nesquik

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juni 2016, klokken 19:53
Med differensiert strømpris er ikke batterier noe særlig lønnsomt sammen med solceller, nærmere tvert imot.

- Hvis strømmen er billig på natten kan man jo bare trekke fra nettet, koster ikke noe alikevel.
- På dagtid trenger man ikke batteriet da solcellene leverer forbruksstrømmen.

Batterier er best egnet sammen med solceller der strømprisen er høy og ikke differensiert (som i Danmark, kan spare over 2,- pr. kWh forbrukt på natten om de kommer fra solstrøm lagret i batteri) eller der strømprisen er sterkt differensiert og man ikke har solcelleanlegg (kan lade opp batteriene billig på natten og bruke på dagtid).

I Norge er det av større betydning om man klarer å få brukt all sol-strømmen selv eller ikke.

Dersom man ikke er hjemme og kan bruke sol-strøm på dagtid så kan et batteri lønne seg, selv i Norge. Man får betalt om lag 20 øre/kWh for overskuddsstrøm som mates inn på nettet, og denne må man kjøpe tilbake for ca. 80 øre på kvelden (inkl. nettleie og avgifter). Det vil altså kunne være lønnsomt å betale opptil 60 øre/kWh for å lagre egenprodusert strøm i et batteri.
Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

jkirkebo

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 09. august 2016, klokken 08:57
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juni 2016, klokken 19:53
Med differensiert strømpris er ikke batterier noe særlig lønnsomt sammen med solceller, nærmere tvert imot.

- Hvis strømmen er billig på natten kan man jo bare trekke fra nettet, koster ikke noe alikevel.
- På dagtid trenger man ikke batteriet da solcellene leverer forbruksstrømmen.

Batterier er best egnet sammen med solceller der strømprisen er høy og ikke differensiert (som i Danmark, kan spare over 2,- pr. kWh forbrukt på natten om de kommer fra solstrøm lagret i batteri) eller der strømprisen er sterkt differensiert og man ikke har solcelleanlegg (kan lade opp batteriene billig på natten og bruke på dagtid).

I Norge er det av større betydning om man klarer å få brukt all sol-strømmen selv eller ikke.

Dersom man ikke er hjemme og kan bruke sol-strøm på dagtid så kan et batteri lønne seg, selv i Norge. Man får betalt om lag 20 øre/kWh for overskuddsstrøm som mates inn på nettet, og denne må man kjøpe tilbake for ca. 80 øre på kvelden (inkl. nettleie og avgifter). Det vil altså kunne være lønnsomt å betale opptil 60 øre/kWh for å lagre egenprodusert strøm i et batteri.

Batteri vil neppe lønne seg uansett. For det første har jeg i snitt fått 30 øre/kWh for eksport og betalt mindre enn 80 øre for import. Men regnestykket går ikke opp med 20/80 øre theller.

Har man f.eks 3 Tesla PowerWalls kan man maks flytte 21kWh pr. dag til kvelden. Man får neppe utnyttet dette potensialet mer enn 2/3 av dagene i året. Det blir ca. 5000kWh i året. Gitt 50 øre forskjell er det 2500 kroner. På 15 år har man da tjent inn 37.500,-. Jeg har på følelsen at 3 PowerWalls og passende inverter koster ganske mye mer enn det, og etter 15 år med daglig hard bruk er de antageligvis utslitte.

For å få noen økonomi i det er man ihvertfall helt avhengig av at man har én inverter som kan brukes til både å vekselrette strøm fra paneler, vekselrette strøm fra batterier og lade batteriene. Denne må ikke være mye dyrere enn en standard-inverter. I tillegg er man avhengig av å bygge batteripakke selv, så billig som mulig fra brukte elbilbatterier. Man er også avhengig av at det er innført effekttariff i området og at inverteren har logikk innebygget for å minimalisere denne. Da kan man muligens, kanskje klare å gå i null i løpet av en 10-15 års periode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

Strømmen vil bli mye dyrere fremover. Kan lønne seg om noen år

Kristian

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Hodetelefoner

Ikke? Merkelig... Vi legger kabler som aldri før til utlandet, mer og mer transport blir elektrisk. Offshore virksomheten skal få landstrøm. Tror ekspertene regnet med 3x om noen "få" år.  I tillegg så må en del av det gamle utstyret byttes ut.
Hvorfor skal ikke strømmen bli dyrere? :)

Øyvind.h

Tja. Vi har vel pt bygget ut rundt 60% av vannkraftkapasiteten. Kraftproduksjonen vil ikke stå stille, og med kommende fornying og effektivisering av eksisterende anlegg vil vi ha godt overskudd.

Vi blir flere mennesker i Norge, men med stadig større fokus på energieffektivisering (nullhus, solceller, varmepumper, etterisolering) ser jeg ikke for meg at forbruket vil stige kraftig. Selv full elektrifisering av personbilene vil bare dra opp forbruket med 5-7%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. september 2016, klokken 13:27
Tja. Vi har vel pt bygget ut rundt 60% av vannkraftkapasiteten. Kraftproduksjonen vil ikke stå stille, og med kommende fornying og effektivisering av eksisterende anlegg vil vi ha godt overskudd.

Vi blir flere mennesker i Norge, men med stadig større fokus på energieffektivisering (nullhus, solceller, varmepumper, etterisolering) ser jeg ikke for meg at forbruket vil stige kraftig. Selv full elektrifisering av personbilene vil bare dra opp forbruket med 5-7%.

På toppen av det har vi i lang tid bygget ned kraftkrevende industri slik at forbruket har falt. Vind- og solkraft øker også sterkt i produksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gaja

Interessant hvor gode Tesla har vært på å selge en innpakning. Batterier i seg selv er ikke noe nytt, det eneste Tesla har gjort er å lage noe som tar litt mindre plass og ser bra ut. De fleste med eneboliger har plass til en liten rekke med båtbatterier i garasjen eller på loftet, hvis det virkelig er pga lønnsomheten de ønsker seg en batteribank.

Jeg ser ikke bort fra at man kan nærme seg lønnsomhet, hvis man klarer å få såpass med egenproduksjon fra solceller e.l. at man kan koble seg off-grid og slippe nettavgiften.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA