Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs. leiebil - og kostnader knyttet til dette...

Startet av Svenn78, lørdag 04. juni 2016, klokken 20:24

« forrige - neste »

Robert Sund

De burde dekke merutgiftene til drivstoff, da det er en ekstra kostnad du blir påført. Du bør dokumentere på en god måte dine normale utgifter til strøm og eventuelt hurtiglading for elbilkjøringen.

Er det aktuelt å benytte nabobil i perioden (en eller flere biler etter hverandre)? Er det aktuelt å leie en elektrisk demobil fra en annen forhandler? Det kan jo være interresant å prøve forskjellige biler når du uansett ikke kan kjøre din egen.

Håper det går bra.

Ingeniøren

Sitat fra: Robert Sund på søndag 12. juni 2016, klokken 08:53
De burde dekke merutgiftene til drivstoff, da det er en ekstra kostnad du blir påført. Du bør dokumentere på en god måte dine normale utgifter til strøm og eventuelt hurtiglading for elbilkjøringen.

Er det aktuelt å benytte nabobil i perioden (en eller flere biler etter hverandre)? Er det aktuelt å leie en elektrisk demobil fra en annen forhandler? Det kan jo være interresant å prøve forskjellige biler når du uansett ikke kan kjøre din egen.

Håper det går bra.

Enig at han burde fått dekket alle merkostnader, men da burde det og vært tatt opp når han fikk bilen og ikke i etterkant/midt i. Nå dekker forhandleren bom så jeg synes dette er å møtets på halvveien - en grei deal.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Det er loven, Forbrukerkjøpsloven, som regulerer forholdet mht at man er berettiget til kompensasjon for merutgifter, og tidspunktet for når den skadelidde tar opp spørsmålet endrer ikke lovens innhold eller formål. Ingen grunn til å inngå noe kompromiss i det hele tatt for du har kjøpt og betalt for denne rettigheten ved kjøpet av bilen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svenn78

Og i DAG slo Ford kontra og ville ikke betale bompengene som e først sa...

Nå har bilen vært på verksted i snart to måneder og jeg lurer på om ikke heving av kjøpet blir neste!!!

Litt forbannet!!
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Ingeniøren

Sitat fra: Svenn78 på fredag 24. juni 2016, klokken 21:48
Og i DAG slo Ford kontra og ville ikke betale bompengene som e først sa...

Nå har bilen vært på verksted i snart to måneder og jeg lurer på om ikke heving av kjøpet blir neste!!!

Litt forbannet!!
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sjekk med forsikringsselskapet for bilen, der kan sikkert du få juridisk hjelp. Det er forhandlaren som skal kjenna reglane og ikkje du. 2 månadar utan avklaring er heilt klart lenge.  Du kan jo og dokumentere at avklaring er uviss. Du har kjøpt ein elbil med spesielle rettar. Derfor burde det vera utgangspunktet for dine bilkostnadar i venteperioden.

Ingeniøren

Ja loven er jo rimelig klar her: at man ikke skal ha noen ekstra utgifter ifm at bilen må repareres.

Problemet er jo at Ford skal kunne loven men prøver seg. I verste fall må man anmelde de og kan ende i en rettstvist. Etter å ha vert vitne i et par saker har jeg mistet litt troen på rettssystemet i Norge. Ford har muskel til å stille med en rådyr og god advokat mens det har ikke en bilkjøper normalt og da er utfallet nesten gitt....

Støtter Øystein16 at det er lurt å snakke med forsikringsselskapet. Et skarp brev eller telefon fra en advokat har det med å hjelpe. Hørte om en som fikk en stor reparasjon da registerreima røk. Verkstedet sa at han skulle bedt de bytte den til tross for at han hadde fulgt alle servicer. Han kom ingen vei før han kontakten en advokat som ringte verkstedet - da snudde de med en gang og refunderte 40'
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Det har gått mer enn to måneder og ingenting har skjedd i forhold til reparasjon? Jeg ville ha tatt kontakt med forsikringsselskapet først og også Forbrukerrådet og bedt om hjelp. Vil tro at det beste her vil være å kreve omlevering av bilen samt å få dekket alle (mer)utgifter du har hatt og sørget for god dokumentasjon på dette. Jeg tror at ved krav om omlevering og at selger nekter så vil du få dekket det meste av dine utgifter til advokat. Alt må gjøres skriftlig og jeg ville IKKE ha ventet lenger!
Du vil trolig måtte akseptere et bruksfradrag for den tiden du har benyttet deres bil.

Min tålmodighet her hadde tatt slutt for leeenge siden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svenn78

Kontakter forsikringsselskapet i morgen. Det står fem Ford Focus Electric utenfor hos forhandleren med samme feil.

Det er ikke spesielt god reklame for Ford som har ligget med brukket rygg mtp. elbilsatsningen fra starten av.
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Ingeniøren

#24
Sitat fra: Svenn78 på søndag 26. juni 2016, klokken 17:32
Kontakter forsikringsselskapet i morgen. Det står fem Ford Focus Electric utenfor hos forhandleren med samme feil.

Det er ikke spesielt god reklame for Ford som har ligget med brukket rygg mtp. elbilsatsningen fra starten av.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA