Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demping av ulyder fra musikkanlegget ("dirring", vibrasjoner etc.)

Startet av lunitiks, tirsdag 31. mai 2016, klokken 19:29

« forrige - neste »

lunitiks

Please! Del tips og erfaringer om demping av ulyder fra musikkanlegget i TMS ("dirring", vibrasjoner etc.).

NB: Det finnes kjempegode tråder om generell støydemping (vegstøy, motorlyder, "knirk" etc.) her, her og her. Denne tråden dedikeres til demping av ulyder som oppstår ved avspilling fra musikkanlegget, og kun dette.

Første bud: Diagnostisér! Kjør bilen til et stille område, sett bilen i P, slå av AC og finn frem Spotify/TuneIn/DAB på 17"ern. Bruk ørene og finn ut om du har et ulydsproblem. Jeg har funnet 3 låter som 100% av gangene lager en helt vanvittig dirring/vibrasjonslyd fra flere steder i bilen:

       
  • Portishead - Roads
  • Childish Gambino - Heartbeat
  • Tricky - Bonnie & Clyde
Kjør disse på volum 6-7 eller høyere, med bass +3 eller høyere. Selv liker jeg å ha bassen på +7,5, noe som rett og slett ødelegger musikkopplevelsen på disse låtene. "BRR! BRR! BRR! BRR!"

Umiddelbart identifiserbart fra området rundt høyttalerne i frontdørene. (Kanskje grillen av metall?)

Ved nærmere etterhørsel(?) hører jeg imidlertid også at ulyden ikke bare kommer fra høyttalergrillen, men også fra området ved dørhåndtaket - dvs. "gropa" eller "V'en" i dørtrekket som man bruker til å lukke døra fra innsiden. Kliper jeg til, forsvinner/reduseres vibrasjonslyden fra dette området.

What to do?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Hyperstress

Tesla har en fix for dirring i høyttalergrillen - de putter en pakning eller noe imellom. Det funket på gamlebilen, men med den nye nå så ble det faktisk verre  :-\

Ellers så finnes det "lydsjekklåter" på Spotify med forskjellige frekvenser, gradvis fra høy til lav bass osv. som avslører lett slike ulyder, og som gjør det enklere å lokalisere og fikse.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Quintilian

Sitat fra: snd på tirsdag 31. mai 2016, klokken 19:40
For min del fungerte følgende fix


Kan du forklare hva han faktisk gjør her? Han sier "im not sure what to do, maybe some dynamat" i den første videoen, og i den andre sier han "there I fixed it!"... uten å si hva som faktisk ble gjort... Og... Hva slags komponent er dette egentlig? :-)

Cookie Monster

#4
Den boksen styrer bla håndtak og strøm til lys osv. i døra.

Hadde samme feil på min at den boksen lagde lyd. Når jeg koblet den ut slukket alle lysene i døra og regner med håndtak ikke fungerte lengre uten at jeg prøvde det.

Den sorte boksen lager skranglelyd der kontakene går inn. Det fordi den plastramma rundt kontaktene er "klipset" ned i resten av boksen men de passformen er ikke helt 100 så den har litt mellomrom å bevege seg på.
På min stappet jeg dempematte skum mellom slik at det ikke er noe bevegelse der lengre.

Når boksen var fikset tok det bort det verste av skranglelyd i døra mi. Men var enda litt vibrasjoner i samme område som lunitiks nevner.
Det fikset jeg med å etterstramme torx skruene på baksiden litt. Men hver forsiktig og kun stram litt til siden dette er bare plastikkgjenger. 
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

lunitiks

Prøvde å ta ut høyttalergrill passasjerside for en nærmere sjekk.

Oppdaget at noen av de flate klipsene som grillen er festet med, har noen "armer"/"vinger" som syntes litt vel klemte (ikke de vanlige, runde karosseriklipsene, men de "robuste" som finnes rundtom i bilen). Noe som fikk meg til å tenke at klipsene kanskje ikke satt skikkelig. At dirringen kanskje kom fra møtet mellom metallet i klipsen og metallet i døra som klipsen er festet gjennom.

Med et lite flatjern vippet jeg ut "armene"/"vingene" littegrann. I tillegg prøvde jeg å proppe noe lyddempingsstoff fra Biltema (polyuretan "wave") rundt høyttaleren. La godt med stoff i slik at noe stakk ut for berøring mot grillen.

Det virket! Vet ikke om det var klips-bøyingen eller Biltema-stoffet som gjorde det, men nå er den forferdelige dirringen fra høyttalergrillen borte! Jeg skal følge med på dette og høre etter om det kommer tilbake igjen.

Oppskrift (obs: utføres på eget ansvar!):

       
  • Demontering av hele dørtrekket er ikke nødvendig. Grillen er mulig å ta av "as is".
  • Grillen er festet med 4 flatklips. Klipsene er logisk plassert i "hjørnene" av grillen.
  • Med et bredt demonteringsjern av plast fra Biltema, løsne 1 eller 2 klips. Resten kan man bruke hendene til.
  • Stikk et lite flatjern inn i "hullet" under den største "vingen" på hver klips og bøy utover, helt til den øverste biten står nesten vannrett. (NB: Jeg bøyde det litt mer ut enn bildet nedenfor viser. Prøvde nemlig 2 ganger.)
  • Klippet til brede strimler med tidligere nevnte "wave"-stoff, proppet ned i døra og rundt høyttaleren.
  • Klips på plass grillen.
Dette går veldig raskt når man først har prøvd 1 gang.

NB: Operasjonen fjerner ikke "dirringen" fra resten av dørtrekket! (Jf. bildet i trådstarterinnlegget.) Det er litt som Muffinman og flere har vært inne på i andre tråder: Oppnår man først stillhet i ett område blir man umiddelbart oppmerksom på støy fra andre områder
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

To oppfølningsspørsmål:

1. Kan det være en idé å dynke eller smøre disse flatklipsene i en slags "gugge"/stoff, som en dobbel sikring mot dirring mot karosseri? I så fall hva kan man bruke (må være noe som demper vibrasjon, samtidig som det ikke oppstår risiko for lekkasje/smelting ved oppvarming).

2. Var det en dårlig idé, rent lydteknisk/akustisk, å proppe lyddempingsstoff rundt høyttaleren? Er jo et ganske stort hulrom rundt ht., som kanskje har en funksjon mtp lyd/bass?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Det hjelper å vippe ut klemmene i klipsen. Jeg legger vanligvis kun en 5mm tykk stripe rett ved der klipsene går i dørtrekket. Det er nok til at grillen ikke ligger helt inntil, og fungerer greit nok er min erfaring
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Sitat fra: F_P på lørdag 04. juni 2016, klokken 18:27
Jeg legger vanligvis kun en 5mm tykk stripe rett ved der klipsene går i dørtrekket.

Med skumgummi, altså? Takk det skal jeg prøve. Dirringen er tilbake på den ene grillen. I tillegg plages jeg med samme ulyd fra A-stolpe/dash/vindu passasjerside. Sikkert noen klips som kan dempes der også
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Legg gjerne til denne som testlåt for å få frem skrangling:
https://www.youtube.com/watch?v=YCEytsZZSHg

Dempet dørene på D`en i helga og god forbedring på støynivå i bilen - men mye større forbedring på lyden fra anlegget! La butyl på innsiden av plata hvor høyttalerene skrus fast og et stykke rundt, samt inne i selve funnelen til høytaleren. Samtidig fikset jeg skranglingen i kontrollboksen til dørene. Men; jammen begynte det å skramle fra en grill ved litt pådrag, og noe så inni hampen. Dermed ble denne tråden relevant for meg også. Prøver F_P sin metode først da den virker enklest.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. juni 2016, klokken 22:31
I tillegg plages jeg med samme ulyd fra A-stolpe/dash/vindu passasjerside. Sikkert noen klips som kan dempes der også

Hm... Denne ulyden er visst ikke bare relatert til avspilling, men hvilke som helst vibrasjoner i bilen. Hører den vitterlig når jeg kjører på ujevn asfalt.

Satt for øvrig på en XC70 i dag. Akkurat samme ulyden fra eksakt samme område på presist samme føre.

Er det noen som har prøvd å åpne opp og sjekke der fremme? Klipsproblematikk der også? Noen som i tilfelle har oppskrift på eliminasjon, eller best av alt; bilder?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Mener å ha lest at det sitter en skrue under airbag-lokkene på A-stolpene, ellers er det bare klips. Det andre kan jeg ikke hjelpe med ☺

djlarsen

Sitat fra: lunitiks på mandag 06. juni 2016, klokken 08:17
Hm... Denne ulyden er visst ikke bare relatert til avspilling, men hvilke som helst vibrasjoner i bilen. Hører den vitterlig når jeg kjører på ujevn asfalt.

Satt for øvrig på en XC70 i dag. Akkurat samme ulyden fra eksakt samme område på presist samme føre.
..
Prøvd med Q-tips?  :P

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA