Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fabrikkny eller 1 år gammel E-Up?

Startet av Eni, onsdag 25. mai 2016, klokken 20:30

« forrige - neste »

Eni

Hei. Nykomling på forumet her.
Har lest, og funnet mye god info. Flott forum. :)
Er altså i prosessen med å bytte ut den ene fossilbilen med elbil. Skal brukes til og fra jobb, butikk, og småturer på ettermiddagen. Bor i en liten by, så rekkevidde er ikke et stort problem.
Hadde egentlig sirkla inn en trilling, men har altså falt pladask for E-Up'en. (og det at servicekostnadene er mye lavere på VW gjør den veldig attraktiv)
Spørsmålet til dere mer erfarne: Fabrikkny bil, eller en 1 år gammel bil som har gått 20.000 km? I tilbudene vi har fått skiller ca 20.000 kr, men her er rom for litt pruting. (Fabrikkny bil er uten soltak, mens bruktbilen har. Ellers samme utstyrsnivå såvidt jeg kan se)
Lurer på denne app-styringen av bil. Funker den på 2015-modeller også, eller er det kun på 2016-biler og nyere? Og hva må jeg/vi evt gjøre?
Og kan man fjernstarte oppvarming av bil uten at den står på lading. (har ikke lademulighet på jobb, men ønsker gjerne å kunne komme ut til isfri bil på vintern... Er bortskjemt med dieselvarmer i bilen jeg har nå...;) )

Takknemlig for alle tips og råd, da dette med elbil er helt nytt for oss.

-Eni

Elmo

Husk på å sjekke at bilen har DAB+ radio. 
Det ble standard på biler levert i Norge fra ca 1/1-2015, men importbilene det er mange av på Finn.no har det som regel ikke fordi det fremdeles er ekstrautstyr i utlandet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

torlie

Hei.

Panoramasoltak koster kr 6700,- ifølge prislisten, så da vil differansen være lavere, men som du sier er det nok større prutningsmonn på den 1 år gamle bilen.

Ser billigste 15 mod E-UP på Finn koster kr 167000,- inkl omreg. Om man i tillegg kan prute får man nok mye for pengene.

Om du har litt is i magen vil en facelift av E-UP komme snart og da som 2017mod uten økning i pris har jeg lest. Batteripakken er lik, men kosmetisk er en del :) detaljer penere.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

elektrolux

Brukte e-Up holder forbausende høyt prisnivå, mye grunnet at de er suverene biler.

Det betyr at det nok er lurest å investere litt ekstra i en ny bil og få med oppgraderinger som DAB og regnsensor.

Vi ønsket soltaket, men endte opp med bil uten. Savner ikke soltaket
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Eni

Det ble en 1 år gammel e-Up :) , og bilen fikk jeg i går. STRÅLENDE fornøyd!
DAB-radio er det, ryggesensor og cruisekontroll. Regnsensor er jeg faktisk ikke sikker på da jeg ikke har fått testet den i regnvær enda. (selgeren var ikke helt oppdatert på VW, da bilen var en innbyttebil hos en Volvo-forhandler)

Prøver å finne ut av dette med "rekuperasjon" (?), og tror jeg har forstått greia. (må bare venne meg til det, har aldri hatt elbil før) Har lest meg til mye info om bilen her på forumet, og lærer stadig nye ting. :)
CarNet er oppe og går, og app'en funker (foreløpig) som den skal. Men hjelpes for en stiv pris!! :o

Elmo

Sitat fra: Eni på lørdag 28. mai 2016, klokken 19:54
CarNet er oppe og går, og app'en funker (foreløpig) som den skal. Men hjelpes for en stiv pris!! :o

NB NB. Ikke betal !  Jeg har 1,5 år gammel bil og har ikke betalt.
Les denne http://elbil.no/nyheter/elbiler/3776-vw-kompenserer-app-svikt-i-sine-elbiler
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Eni

For sent...
Var klar over at VW hadde gjort forlengingen gratis, men jeg fikk ikke registrert uten å betale...
Måtte ut med 850,-kr for et år  :o

Tenkte det var fordi jeg er ny eier på en brukt bil? (Fabrikkny bil gir vel et års gratis CarNet?)

Reidy

Heisann, henger meg på her jeg. Jeg lurer på å kjøpe bil (første bilen min), og vil helst ha noe som er miljøsnillt - så elbil virker opplagt, men er temmelig dyre for meg, siden jeg nettopp er ferdig med studiene, og ikke akkurat har store inntektene enda. Så jeg lurte litt på om tips til kjøp av billig bruktbil? Det virker litt som om de fleste er ganske dyre, fordi det fortsatt er såpass mye utvikling på markedet, og de som er billige krever da en del investeringer i reparasjon?

Elmo

Hvis du ikke vil ha er mekke-object så er det billigste du kan satse på en av de tidligste "trillingene".
Dvs 2011 modell av enten Mitsubishi iMiEV, Peugeot iOn eller Citroen Czero (http://elbilforum.no/forum/index.php/board,45.0.html)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Eni

Vi vurderte Trilling først vi òg, men fikk en aha-opplevelse når det kom til servicekostnader. Så det kan være lurt å sjekke før man kjøper.

Reidy

Hvor mye skulle dere betale i serviceomkostnigner da? En annen grunn til å ta elbil er jo også at den er billigere i kostnad etter kjøp. Man kan jo altids kjøpe billig gammel bil, men det er jo pengene til daglig drift man må tenke på.

Er litt det samme jeg er redd for med mekkeobjekt - kommer jeg til å bruke såpas mye tid og penger på nye eller at det heller lønner seg å kjøpe litt dyrere fra starten?

Kanskej ikke helt rette forum, men har dere noen gode råd angående billån? Jeg er freelancer akkurat nå, med god løn men ikke garantert jobb, så jeg er litt usikker på hvor jeg kan få låne.

Elmo

Sitat fra: Reidy på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:46
Hvor mye skulle dere betale i serviceomkostnigner da?
Hvis du går inn på hvert enkelt underforum for biltype så er det en "sticky" tråd øverst på hver ang servicekostnader. Eksemple eUp og  Trilling

Ang. billån. Sjekk Skandiabanken "Grønt billån" (elbil)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Reidy

Super, takk for det! Jeg sjekker ut tråden og skandiabankens lån. Har et forbrukslån https://moneybanker.no/wiki/baatlaan-88/ jeg driver å betaler ned, så jeg er litt bekymra for om banken vil låne meg penger, men trenger bil til jobben - jeg kjører ganske mye rundt til kunder. Ja, ja, en får vel betale for ungdommens idioti..

Eni

Anbefaler å sjekke tråder som Elmo skriver, men også ta en telefonrunde til forhandlere i nærheten for å sjekke. Syns jeg så litt forskjeller i priser rundt i landet.
Her skulle både Citroën og Mitsubishi ha service hver 10.000 km, første kostet ca 3300, neste ca 4600, så 3300 osv (annenhver service)
VW har service på 30.000 km, 45.000, 60.000 osv... Og der skulle de to første servicene koste ca 4800 til sammen. Så en god del å spare!

TB

Sitat fra: Eni på tirsdag 31. mai 2016, klokken 18:08
Her skulle både Citroën og Mitsubishi ha service hver 10.000 km, første kostet ca 3300, neste ca 4600, så 3300 osv (annenhver service)
VW har service på 30.000 km, 45.000, 60.000 osv... Og der skulle de to første servicene koste ca 4800 til sammen. Så en god del å spare!
Til info, sist eg var inne med min C-Zero, hausten 2015 hadde Citroën endra intervall til 20' / 1 år. Før var det 10' / 0,5 år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA