Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektroniske parkeringsur - stiller seg frem ved parkering

Startet av E_S, onsdag 25. mai 2016, klokken 15:16

« forrige - neste »

E_S

Har sett at de fleste elektroniske parkeringsur stiller ankomsttid 15 eller 30 minutter frem når man parkerer.

Hvordan blir dette i forhold til bot? Om man kommer til et sted kl. 15.05 og uret derfor viser 15.30, så kommer parkeringsvakten 15.15 og skriver ut bot? Det er vel ikke akkurat helt gunstig..

Et alternativ er jo å stille klokken på uret 15/30 minutter tidligere enn faktisk tid, men likevel..
:)

TB

Sitat fra: E_S på onsdag 25. mai 2016, klokken 15:16
Har sett at de fleste elektroniske parkeringsur stiller ankomsttid 15 eller 30 minutter frem når man parkerer.

Hvordan blir dette i forhold til bot? Om man kommer til et sted kl. 15.05 og uret derfor viser 15.30, så kommer parkeringsvakten 15.15 og skriver ut bot? Det er vel ikke akkurat helt gunstig..

Et alternativ er jo å stille klokken på uret 15/30 minutter tidligere enn faktisk tid, men likevel..
Har eit slikt ur, og reglane seier at det skal stille seg til nærmeste 15 minutter. Dvs, ved parkering 1505 skal det stille seg på 15.15. Årsaken er reglane som tar hensyn til manuell urskive. Der kan du ikkje skille på mindre enn 15 minutter.

Merk: Det er i all hovedsak berre kommunal parkering som godtar elektronisk ur. Private parkeringsplasser / firma med gratis parkering mot lapp godtar ikkje slike ur, du må ha lapp frå automat, sjølv om parkering er gratis for alle (med lapp..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goggo

Det er visst forskjellige regler for dette i forskjellige land.

Dette uret kan stilles inn for hvilket land du er i, setter du det til Norge så setter den tiden i det du parkerer, altså ikke 15 minutter fram.
Jeg har dette uret selv, og det fungerer bra.
http://www.nofuel.no/Produkt/parkeringsur

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

E_S

Det betyr jo i praksis at alle elektroniske ur jeg har sett er ubrukelige i Norge. Ingen jeg har sett stopper på minuttet..
:)

Olee

Er heller ikke veldig lett å stille de manuelle skivene på minuttet heller! Skal man skrive lapp da eller?  :P

goggo

Sitat fra: E_S på lørdag 28. mai 2016, klokken 13:46
Det betyr jo i praksis at alle elektroniske ur jeg har sett er ubrukelige i Norge. Ingen jeg har sett stopper på minuttet..
Les mitt innlegg litt lenger opp i tråden her.
NOFUEL.NO har ur som er godkjent i Norge, og som "stopper på minuttet". 

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TB

Ved bruk av tradisjonell skive er det uråd å stille denne meir nøyaktig enn 15 min. Har ikkje høyrt om nokon som har blitt bøtlagt for å "jukse" med å stille 14 min fram, som svært mange av elektroniske ur gjer, etter Danske reglar.

I følge denne webside kan enkelte modellar bli justert til å støtte ulike reglar:

http://kgk.no/tilleggsprodukter/autopark/
SitatBegge modellene bytter automatisk mellom sommer- og vintertid. Den norske versjonen av APT4 vil komme ferdig justert inn fra fabrikk til å vise "sanntid" ved parkering, mens APT3 kommer fra produsent med svensk innstilling (viser nærmeste følgende hel eller halvtime) og kan enkelt programmeres til å vise "sanntid" av bruker/installatør. Et batteri holder i 2-3 år og det følger med reservebatteri.

Eg kjøpte her: http://www.parkeringsur.no - der står det ikkje noko om det er mulig å justere til "sanntid" for digitale ur.

Om det er slik at digitalt ur må bli justert på nøyaktig tid - kva då med elektroniske ur som ser ut som
tradisjonell skive?

Desse kan ikkje vise meir nøyaktig enn 15 minutt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Sitat fra: TB på lørdag 28. mai 2016, klokken 23:30
Ved bruk av tradisjonell skive er det uråd å stille denne meir nøyaktig enn 15 min. Har ikkje høyrt om nokon som har blitt bøtlagt for å "jukse" med å stille 14 min fram, som svært mange av elektroniske ur gjer, etter Danske reglar.


Jeg vil gjette på, ut fra magefølelsen, at de fleste kommunale plasser vil akseptere et ur som stiller seg 15 minutter frem, men å tro at de private parkeringshaiene ikke vil bruke enhver mulighet til å skrive parkeringsbot er nok litt for naivt.

Så ikke posten lenger oppe her, men da er det jo bra at det finnes elektroniske ur som stiller nøyaktig tid. Har helt angst for parkeringsbot, maken til bortkastede penger er vanskelig å finne.. :P
:)

TB

Etter det eg kjenner til blir ikkje manuell eller elektronisk p-skrive akseptert av private p selskap i Norge. Eksempel der slikt ur kunne ha ein funksjon er plasser som har t.d. 3 timer gratis mot billett. Men, her gjeld reglane som p selskap har satt opp, og berre billett frå automat er gyldig.

Ein variant av "trekk gratis lapp" er brukt på Linderud Senter. Her blir bli automatisk registrert når du kjem, og når du reiser. Ref: http://www.linderudsenter.no/Parkering
Tenker systemet er forholdsvis kostbart, men det er meir kundevennlig enn gule lapper.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Sitat fra: TB på søndag 29. mai 2016, klokken 15:38
Etter det eg kjenner til blir ikkje manuell eller elektronisk p-skrive akseptert av private p selskap i Norge. Eksempel der slikt ur kunne ha ein funksjon er plasser som har t.d. 3 timer gratis mot billett. Men, her gjeld reglane som p selskap har satt opp, og berre billett frå automat er gyldig.


Det kan brukes når det står spesifikt nevnt. Jeg vet at noen plasser som administreres av Europark med gratis tidsbegrenset parkering har underskilt med "Her kan også P-skive brukes i stedet for gratisbillett" eller lignende. Har sett det blant annet i Elverum, hvor det er skiveparkering på alle kommunale plasser i sentrum og Europark styrer de fleste private.
:)

TB

Sitat fra: E_S på søndag 29. mai 2016, klokken 19:44
Sitat fra: TB på søndag 29. mai 2016, klokken 15:38
Etter det eg kjenner til blir ikkje manuell eller elektronisk p-skrive akseptert av private p selskap i Norge. Eksempel der slikt ur kunne ha ein funksjon er plasser som har t.d. 3 timer gratis mot billett. Men, her gjeld reglane som p selskap har satt opp, og berre billett frå automat er gyldig.
Det kan brukes når det står spesifikt nevnt. Jeg vet at noen plasser som administreres av Europark med gratis tidsbegrenset parkering har underskilt med "Her kan også P-skive brukes i stedet for gratisbillett" eller lignende. Har sett det blant annet i Elverum, hvor det er skiveparkering på alle kommunale plasser i sentrum og Europark styrer de fleste private.
Det var fornuftig av Europark. Har ikkje sett dette, tydeligvis lokale forskjellar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: E_S på onsdag 25. mai 2016, klokken 15:16
Har sett at de fleste elektroniske parkeringsur stiller ankomsttid 15 eller 30 minutter frem når man parkerer.
Hvordan blir dette i forhold til bot? Om man kommer til et sted kl. 15.05 og uret derfor viser 15.30, så kommer parkeringsvakten 15.15 og skriver ut bot? Det er vel ikke akkurat helt gunstig..

Når det ikke har vært noen stor oppstand omkring disse urene på 3år så er de nok godtatt overalt.
Legger ved et par gamle innlegg:

Sitat fra: parkeringsur.no på søndag 11. august 2013, klokken 12:50
Uret er presentert for Bymiljøetaten, og de akpsepterer bruk av uret til å dokumentere ankomsttidspunkt. Hvis man ser på inndelingen av en "manuell folieskive" så er det ikke så lett å treffe noe nærmere enn på hele kvarter med den heller. Det skulle derfor ikke være noen grunn til å frykte at en parkeringsvakt vil bøtelegge deg for å tuske til deg inntil 14 minutters parkeringstid.
Mvh
Benedicte
www.parkeringsur.no
Sitat fra: Sbr på mandag 26. august 2013, klokken 12:45
Jeg var innom Bymiljøetaten i Oslo og hentet nøkkel til ladestasjoner i dag, og de bekreftet at digitale / elektroniske parkeringsur er godkjente, også det at de stiller seg til nærmeste kvarter. Parkeringsvaktene skal også vite dette, uansett sa de at deres juridiske avdeling har godkjent urene, og skulle du få bot vil du vinne frem med en klage.
Hvorvidt dette også gjelder etater i andre kommuner vet jeg ikke, men skulle tro det er det samme.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

Sitat fra: Elmo på søndag 29. mai 2016, klokken 20:46
Når det ikke har vært noen stor oppstand omkring disse urene på 3år så er de nok godtatt overalt.

Stemmer dessverre ikke!
Teksten nedenfor er sakset fra en lukket diskusjonsgruppe som jeg ikke kan linke til her. Denne saken er fra i år, altså 2016.

Et av våre medlemmer har kjøpt Elbilforeningens medlemstilbud - en automatisk parkeringsurskive. Hun parkerte i god tro slik alle medlemmer over hele landet gjør med denne skiven. Men Tromsø Parkering (TP) er ikke like vennlig innstilt for elbil som resten av landet er, og ga henne parkeringsbot fordi urskiven stiller seg automatisk fram til nærmeste kvarter ved parkering. Boten er anket, og både lokalforeningen og sentralt har tilskrevet TP i sakens anledning, men nå er klagen endelig forkastet. I sin begrunnelse skriver TP bl.a.: "At urskivene er konstruert på en slik måte at de automatisk stiller seg fram i tid, vil ikke overstyre Parkeringsforskriftens ordlyd om umiddelbarhet. Bilen vil være ulovlig parkert inntil det tidspunktet urskiven er stilt på. I og med at du hadde parkert på en plass med parkometer, kunne dette enkelt vært avhjulpet ved å betale på parkometer frem til den tiden urskiven var stilt på."



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Elmo

Ops  >:( ??? :(

Den syns jeg faktisk vedkommende burde ta med Benedicte på www.parkeringsur.no  (forum nick parkeringsur.no)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Eg har spurt Benedicte direkte. Har kjøpt Park Lite - greit å vite om det berre er i Tromsø det er viktig å stille nøyaktig. Kjem nok ikkje til å kjøyre C-Zero til Tromsø, 1700 km...  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA