Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brannfarlig varmtvannsbereder fra Oso

Startet av bosonic, søndag 22. mai 2016, klokken 11:54

« forrige - neste »

bosonic

Hva synes dere om denne saken?

I følge OSO Hotwater så er det solgt 32000 beredere med en kontakt som er en potensiell brannstifter.
Kun halvparten av disse er utbedret. Feilen har vart kjent siden 2009.
Liv har gått tapt og utallige branner har startet.

Googler man "brann i varmtvannsbereder" får man 147000 treff.

Føler at Oso Hotwater har gamblet med folks liv i denne saken.
Det er også betenkelig at de går ut og sier at folk selv kan skifte ut gammel kontakt med ny ledning.

Ofte er varmtvannstanken plassert i kjeller og langt fra nærmeste røkvarsler. En brann kan derfor få katastrofale følger.

Hvor er forsikringsbransjen og DSB?

Da NEK2010 kom ble grensen satt til 2000W for fast tilkobling.
Berederprodusentene svarte da med å levere varmeelementer på 1950W for å fortsatt unngå behov for fast tilkobling.
Man kan spørre seg hvorfor OSO har valgt å benytte en fordyrende komponent (som nå også har vist seg å være brannfarlig), i stedet for å levere Berederen med fast tilkoplet ledning.





Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#1
Jeg er glad jeg har den gode gamle 3600W 3000W versjonen. Har egen kurs med dedikert Schuko, og egen røykvarsler+ at jeg stadig sjekker tilstanden, men null tegn til varmgang, bortsett fra vannet da. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stig-Arne

Det er egentlig flere ting jeg reagerer på i denne saken.

Nr 1: Det er jo hvor er DSB i denne saken. OSO sier de har hatt kontakt med DSB siden denne konstruksjonsfeilen ble oppdaget, da vil jeg påstå at det er både OSO og DSB sin feil dette.

Nr 2: Hvorfor går de ut å sier at de har forsøkt å innfomere bredt om dette? Jeg har aldri hørt noe, og flere med meg sier det samme. Det måtte altså gå ett menneskeliv for at alle skulle få informasjon. Etter ett søk på google så finner jeg artikler fra Aftenposten, Adressa,  og Follo brannvesen på 1.siden. Dette var artikler ifra 2013 og 2014. Jeg vil iallefall ikke anse dette som god informasjon.

Nr 3: Hvordan i huleste er det mulig å godkjenne en varmtvannsbereder på 3 kW med kontakt inn på berederen ? Ser jo ut som en vanlig kontakt vi bruker på strømforsyninger til PC. Sier seg jo selv at noe slikt kan skape brannfare over tid :(

Nr 3: For meg, som ikke er utdannen innen elektro, så ser det litt rart ut at en menigmann skal ha lovt til å bytte ut denne kabelen. Trodde det var regler mot slikt. Men en varmtvannsbereder er vel kanskje ikke å regne som fast installasjon når den har kontakt?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA