Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid batteri for de ulike ELbilene.

Startet av TrondT, onsdag 18. mai 2016, klokken 11:39

« forrige - neste »

TrondT

Så en meget interessant artikkel, dessverre 2-3 år gammel, men dog.
Her påstås det at batteriet til Tesla vil vare max 8 år, mens batteriet til BMW vil i 20 år.
Renault noe i mellom. Pga ulik batteri-teknologi.

http://de.slideshare.net/DavidQuarles/bmw-i3-vs-tesla-battery.

Har prøvd å finne mer om dette i forumet, og på nettet, men finner lite.
Dette kan være noe av grunnen til at leverandørene gir max 8 år garanti på batteri.
Da gir vel dette BMW i3 en stor fordel med rustfritt karosseri og 20 års batteri.
??
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

elektrolux

Dersom dette stemmer bør vi i nær framtid se Tesla Roadster med defekt batteri.

Batterilevetid har mye med bruk å gjøre, og en Tesla bruker gjerne bare en liten del av batteriet mot en BMW som trenger mye mer av kapasiteten til vanlig bruk.

Et større batteri bør derfor ha lengre levetid enn et mindre batteri, men i tillegg til bruk, kan jo batteriet eldes selv uten bruk.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Pavel Kolotilov

Sitat fra: TrondT på onsdag 18. mai 2016, klokken 11:39
Så en meget interessant artikkel, dessverre 2-3 år gammel, men dog.
Her påstås det at batteriet til Tesla vil vare max 8 år, mens batteriet til BMW vil i 20 år.

Det ser ut prognosen av denne Sven Bauer fyr fra artikkel er ikke oppfylt. Han kanskje har feil eller ikke oppdatert informasjon om Tesla batteripakke. Jeg har ikke hørt at Roadster batterier som trenger erstatning (men det er mange personer som vil oppgradere dem). Også, det ser ut at Tesla batterier eldes bedre en tenkt før.

Jeg er ikke sikker om Tesla, med Mercedes Benz ED (som bruker Tesla batterier), har max lader nivå 89% av batteripakke med «range plus» (32 kWh fra max 36), og bare 78% i daglig bruk. Også, Norge er et veldig bra sted for batterier på grunn av lave temperaturer. Alle disse tiltak sparer batteriet liv ifølge informasjon fra Tesla.
På andre side, Sven Bauer sier at levetid av Tesla batteri er 8 år «tops», men han også sier at det betyr at batteriet har 80% av kapasitet ennå. Det er ikke så dårlig.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Hideyowife

Jeg tror batteriene holder lenger enn 12år på de fleste av dagens elbiler. Si de holder 16år da, 20år om man har flaks, men so what? Er det noen her som regner med å ha sin elbil i 12-20år? Om man ser på bilparken idag er det faktisk mange biler som ikke engang blir 12år gamle. De kjøres helt ned, og skrotes. Passater som er 8-10år gamle får man idag brukt for 20-40k avhengig av KM og tilstand. Bilene lages ikke for å bli veteraner lenger. Det er biler som entusiastene kjøper nå som opplever å bli pensjonister :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

tomrh

Sitat fra: TrondT på onsdag 18. mai 2016, klokken 11:39
Her påstås det at batteriet til Tesla vil vare max 8 år, mens batteriet til BMW vil i 20 år.
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/
"Tesla battery data shows path to over 500,000 miles on a single pack"

Tror faktisk det er akkurat motsatt. På en liten batteripakke betyr bl.a. hurtiglading en ladehastighet på 2C som viser seg å slite på batteriet (mens 0,8C er optimalt), samt at et lite batteri oftere brukes i yttergrensene enn et stort (kjøres nesten tomt, lader fullt). Tror Tesla sin pakke varer 20 år mens BMW sin er ganske kjørt etter 8 år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kaspar

Vedr levetid... batteri i Nissan Leaf
Har nylig kjøpt en 1,5 år gammel Leaf. Når den er full-ladet er estimert kjørelengde (angitt i display) 14 mil.
Leaf oppgis til 19 mil max kjørelengde. (er klar over at praktisk kjørelengde er ca halvparten av oppgitt).
Betyr dette at batteriet allerede er svekket, eller blir angivelsen også gitt ut i fra forutgående kjørestil/ utetemperatur mm. (utetemperatur (i garasje) er ca 10 grader.
Noen som vet??

Electrix

Den estimerte rekkevidden er ikke mye å stole på, den er estimert på bakgrunn av den siste kjøringen din. Til hytta vår er det motorvei ca 4 mil, så er det 90-80-70  ca 2 mil og så +- 50 i ytterligere 2 mil. Når motorveien er ferdig estimerer bilen gjerne 40 km rekkevidde igjen pga høyt forbruk, når vi svinger av E18 og begynner med 50kmt kjøring har den vent seg til lavere forbruk og estimerer ca 4 mil rekkevidde igjen. Når vi så kommer frem etter et stykke med rolig kjøring har vi ca 4 mil rekkevidde igjen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

#7
Sitat fra: Kaspar på mandag 21. november 2016, klokken 11:01
Leaf oppgis til 19 mil max kjørelengde.
Og det er max, og under helt ideelle forhold (25 grader?) og sakte fart (60km/t ?)

Sitat fra: Electrix på mandag 21. november 2016, klokken 11:57
Den estimerte rekkevidden er ikke mye å stole på, den er estimert på bakgrunn av den siste kjøringen din.

Det er korrekt. Men utetemperatur trekker også ned. Hvis du venter med  å sette på kupevarme og setter den i eco modus så vil du kanskje se litt mere enn 14mil.

Ser at det er ditt første innlegg Kaspar.  Søk på Leafspy eller Leaf-spy. Det er en OBDII + Bluetooth/Wifi "dings" du kan montere i bilen og lese ut virkelig batteristatus med mobilen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

e-curious

Er det mulig å begrense hastigheten på hurtiglader,  slik at Lade hastigheten begrenses til 1c?

kjekk

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:54
Jeg tror batteriene holder lenger enn 12år på de fleste av dagens elbiler. Si de holder 16år da, 20år om man har flaks, men so what? Er det noen her som regner med å ha sin elbil i 12-20år?
Faktisk, har nå hatt leaf i snart 6 år, har kjørt 146.000 (kjører mye!) og har fortsatt 11 av 12 "barer" igjen.  Når denne om ett år eller to går til kona regner jeg med at den vil holde i 10 år til da hun neppe kjører mer enn 15000 i året.  Er vel bare rust som er trusselen her, men det er det foreløpig lite av i motsetning til den snart istykkerrustede VAG'en som står i garasjen.
   

tomrh

Sitat fra: e-curious på søndag 01. januar 2017, klokken 11:12
Er det mulig å begrense hastigheten på hurtiglader,  slik at Lade hastigheten begrenses til 1c?
Hurtiglad bare i den kalde årstida ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

#11
Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:54
1:Er det noen her som regner med å ha sin elbil i 12-20år?
2:Om man ser på bilparken idag er det faktisk mange biler som ikke engang blir 12år gamle.
3:Passater som er 8-10år gamle får man idag brukt for 20-40k avhengig av KM og tilstand.
4:Bilene lages ikke for å bli veteraner lenger. Det er biler som entusiastene kjøper nå som opplever å bli pensjonister :)

1: Jeg er kanskje litt "unik", kjøpte min første bil i det herrens år 2000. Nå snart 17 år etter har jeg eid litt over 30 biler totalt. Den jeg hadde lengst var i mitt eie i ca 8 år, men normalen ligger nok på rundt 2 år.
Har allerede hatt Leafen i 2 år, så statistisk sett burde den vel byttes ut snart. Med min historie er det temmelig utenkelig at jeg skal ha den i 10 år til.
MEN, når jeg skal selge den vil jeg gjerne ha en kjøper. Og en kjøper vil mest sannsynlig like lite ta kostnaden av å bytte driftsbatteri som det jeg vil.
Alder på mine kjøretøy har i all hovedsak vært ca 8-14 år ved innkjøp.
Så nei, jeg har ikke tenkt å beholde elbilen i 12-20 år, men det er absolutt behov for at de skal vare så lenge.

2: Absolutt, mange biler får et kort liv. Mange blir vraket etter kollisjon, innbrudd osv. Men også motorhavari, girkassehavari, rust osv osv, kort og godt, skadene overstiger bilverdien.

3: 8-10 år gamle skulle bli 2007-2009-modeller. Den billigste Passaten på finn.no i det årsområdet ligger til 30.000, og den er ikke pen. Jeg vil si de starter på 40-50', mange som ligger i området 80-90'+
Kjøpte selv nylig en -04 Mondeo (altså 13 år gammel) til 32'. God bil som fortsatt burde ha mange år levetid.
Det selges utrolig mye bruktbiler i prisområdet 30-70'. Ikke alle som har råd til å bruke 100'+ på bil.

4: Har de noen gang gjort det...? Klart, man sparer inn på vekt og kostnader i dag, men dagens biler har ingen problem med å bli veteraner. Det handler bare om at folk tar godt vare på sine biler. Og aller helst unngår saltete veier, noe som jo er rimelig vanskelig i dag.
Men i dag har vi havnet i et bruk og kast samfunn. Det er så enkelt å skaffe deler og/eller ny bil, og ikke minst, å kvitte seg med den gamle. Før i tiden var det ikke bare å plukke opp mobilen og surfe ivei, så man måtte nok ta bedre vare på sine eiendeler.
Vrakpanten er da ikke så gammel heller..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

#12
Jeg tviler sterkt at 1g Tesla er 8år og 2. gen BMW er 20år. Det blir for enkelt. Hvis det var så enkelt så skulle de første bilene sluttet å virke og BMW burde gi 20 års batterigaranti! De kan syns og gjette og gi garantier, men hvor lenge batteriene virkelig varer ser vi ikke før det har gått så lang tid.

Sitat fra: Kaspar på mandag 21. november 2016, klokken 11:01
Vedr levetid... batteri i Nissan Leaf
Har nylig kjøpt en 1,5 år gammel Leaf. Når den er full-ladet er estimert kjørelengde (angitt i display) 14 mil.
Leaf oppgis til 19 mil max kjørelengde. (er klar over at praktisk kjørelengde er ca halvparten av oppgitt).
Betyr dette at batteriet allerede er svekket, eller blir angivelsen også gitt ut i fra forutgående kjørestil/ utetemperatur mm. (utetemperatur (i garasje) er ca 10 grader.
Noen som vet??

TL;DR: GOM/Guessometeret/Komiske Ali forutser restkapasitet på basis av nåværende forbruk og er ekstremt optimistisk når bilen står stille fulladet og noe pessimistisk når den er under under 30km!

Guessometert i en Leaf er ikke som i en i3 eller Zoe der snittforbruket taes til etteretning. Nei, det tar hensyn til forbruket akkurat nå. Dvs. jeg kjører slakk nedoverbakke fra jobben til Alna og deretter en bratt oppoverbakke hjem. Ali starter på 140km og rett før jeg er i bunn sier den jeg har 200km og når jeg er kommet hjem har jeg 90km. Den er alt annet enn tilregnelig.

20mil NEDC er en syklus hvor snitthastigheten er ca. 36km/t. Dvs. etter å ha kjørt i 36km/t i vindstille flat vei i 20 grader så vil du etter 5 og en halv time ha tomt batteri. Når du ser på snittforbruket på skjermen og den sier du gjør 0,10. Da er du i området til å klare 20mil.

En fulladet Leaf uten kapasitetstap har 21.500Wh. Ved 3773Wh får du Low battery warning (LBW) og ved  1848Wh får du Very low battery warning (VLBW) og ved 539Wh reduseres effekt og du får skilpadde.

Da jeg kjørte ringveien i 30km i 60km/t t/r uten varme og hadde brukt 110Wh/km, dvs. en rekkevidde på 195km, men du vil få LBW ved 160km og VLBW ved 178km. Veldig få som vil kjøre batteriet helt tomt.

På motorveien så bruker jeg 180Wh/km uten varme så da 98km til LBW, 109km til VLBW og 119km til bilen stopper.

Turen til/fra jobb på vinteren bruker jeg 250Wh/km. 70km til LBW, 78km til VLBW og 86km til bilen stopper.

Kø på vinteren opplever jeg 350Wh/km. (Jeg har førstegenerasjon) 50km til LBW, 56km til VLBW og 61km til bilen stopper.

Jeg har noe batteritap. Dvs. når jeg har ladet min bil helt opp har jeg nærmere 20.000Wh. Dvs. 1500Wh er tapt som tilsvarer et sted mellom 4km-14km av 61-200km rekkevidde.

Mye av disse dataene har jeg lest ut av LeafSpy. Har du ikke det kan du se på snittforbruket på skjermen og % SOC.  Min erfaring er at skjermens snittforbruk er noe lavere enn reelt forbruk. Mulig fordi den regner energien den bruker, mens LeafSpy ser på differansen av energien som er igjen. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Simen1

Jeg så for en måneds tid siden en Tesla model S 85 annonsert til salgs. Den hadde gått 286 000 km og det ble påstått at den ikke hadde nevneverdig tapt batterikapasitet. Husker ikke helt ordlyden. Akkurat nå ligger det ute en Leaf som har gått 187 000 km og en Tesla som har gått 173 000 km. Jeg lurer mest på hvordan han har klart p kjøre 173 000 km på bare 2,5 år.

Har dere hørt om noen som har gått veldig langt og evt batteritilstanden på de?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Elmo

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:54
1:Er det noen her som regner med å ha sin elbil i 12-20år?
Ja hvorfor ikke ?? Jeg har to elbiler fra 2000 i daglig bruk. Ser ingen grunn til at ikke bilene med betydelig bedre batterier og BMS skal holde noe kortere.
OK, de får kanskje noen prosent dårligere batterikapasitet etter hvert men det er vel sjelden noen krise. 95% av turene er uansett betydelig kortere enn rekkevidden.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA