Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av Zapcharger Smart Pro på youtube

Startet av elektrolux, mandag 16. mai 2016, klokken 23:15

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: Elbil-66 på tirsdag 17. mai 2016, klokken 21:08
Den er etter dagen norm L1- sort , L2 - brun, L3 - hvit.
Jeg ser at dette er feil i Keba sin video også (brun sort hvit).

Hvis nye bokser "plutselig" blir koblet opp korrekt ved en eventuell utvidelse, lager det krøll for lastbalanseringen mellom fasene?

elektrolux

Fasefordelingen når en lader elbil er ukritisk. Derfor følges kabelens naturlige fordeling av faseledere framfor nominell fargekoding.

På Zapcharger Smart er det likevel viktig å være konsekvent slik at den dynamiske faseballanseringen får riktige arbeidsvilkår, og PLC blir koblet opp mot felles faseleder.

På KEBA må nok montøren manulet forhåndsdefinere fasene for å skape en jevn fordeling. Da vil ofte hvert 4. punkt være likt fordelt, og derfor må en velge ladepunkt med omhu på et slikt anlegg skal en være sikret skikkelig lade effekt.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#17
Sitat fra: Robert Sund på onsdag 18. mai 2016, klokken 08:00
Sitat fra: Elbil-66 på tirsdag 17. mai 2016, klokken 21:08
Den er etter dagen norm L1- sort , L2 - brun, L3 - hvit.
Jeg ser at dette er feil i Keba sin video også (brun sort hvit).
Denne diskusjonen viser at en elektrikker ikke bare bør pugge regler, men også vite å forstå hva han/hun driver med.

De som monterer Zap-ladestasjonen (jeg nekter å skrive Zapcharger) må absolutt følge normert praksis for ikke å lage problemer.

De som monterer Keba (eller tilsvarende) må derimot ved effektbus-installasjon passe på å rotere tilkoblingen slik at på 1/3 av ladestasjonene kobles brun til ladestasjonens L1, 1/3 kobles sort til L1 og den siste 1/3 hvit til L1.

Hvor mye bedre Zap ladestasjonene vil fordele lasten sammenlignet med konkurenter i et praktisk tilfelle i en fellesgarasje er jeg usikker på. Altså om det er marginalt, litt eller mye, uansett ikke dårligere. Kobler den en ny enfas lader til den minst belastede fasen, eller vil den dynamisk flytte rundt ved en hver endring, eller en mellomting?
(For eksempel når Nils komme hjem og slå på stekeplata som er koblet til L1, vil da Oles Nissan kobles om fra L1, som var den minst belastede fasen til L2 som akkurat nå vill være gunstigere eller vil kun ladestrømmen reduseres til Nils er ferdig med å steke hamburgeren?)

Pris, (antatt)kvalitet/garantier, kobling mot hovedtransformators målesystem, og ikke minst "back-office pakke" ville påvirket mitt valg av en slik løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

thoru

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. mai 2016, klokken 23:15
Har brukt langhelgen til å lage denne snutten.

https://www.youtube.com/watch?v=jJkWyyu83vo&feature=youtu.be

Hva er prisene på en boks?
hvordan er det om man setter opp en boks og vil utvide med en ny boks? Mye arbeid for elektriker å koble opp boks nr2?
Noe mer info om rfid funksjonen? leste også noe om en app.
Noen som har litt info på brukeradministrasjon? hvordan fungerer dette?rfid pr bruker og kilowatt-forbruk knyttes mot bruker? hvor lagres info? skjermbilder?
http://www.rogalandelektro.no/wp-content/uploads/ZapCharger-SMART-Produkt-spesifikasjon-v4.pdf

elektrolux

#19
Her er våre priser på Zapchargeren.

Software gutta jobber på spreng, og i skrivende stund er app og internett portal der en setter opp eget anlegg med bl.a kapasitet på tilkoblet kurs og RFID og PLC på plass.

Har du koblet opp en boks og ønsker en til er det bare å henge den på samme kurs.

Til hjemmebruk vil inntil 3 home versjoner lastfordele og statisk fasefordele, mens Pro har ingen begrensning i antall ladebokser en kan koble opp på samme kurs* 

*Et uendelig antall bokser på en begrenset kurs vil selvfølgelig resultere i uendelig ladetid så de tester nå ut et regneark for å beregne fornuftig antall Pro på en kurs. 

Tipper Zaptec frigir Screen shots og eller demovideo av oppsettet innen kort tid
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thoru

Høres jo ikke dumt ut. men har man gjort seg nok erfaringer om produktet slik at det ikke blir et beta-produkt som monteres? Vet du om det er noe spesiell rfid-brikke som benyttes. vi har allerede rfid brikker for søppelkasse, printer og inngangsdør. hehe en for hver ting. Om det går an å bruke samme rfid som annet utstyr mon tro?

Hva er egentlig forskjellen med home vs pro? kun mengde begrensinga på samme bus? ellers er funksjonaliteten lik?

Antar at styringen og databruken blir lagret på leverandøren sine sider?

thoru

går det an å sette pri på bruker forresten? at en bruker får pri på høyest effekt?

thoru

sjekket med noen andre som fører zapcharger angående home vs pro:
"Det har blitt gjort en endring her, ZC Home vil fremover bli levert som 20A med inntil 2 ladere sammen."

thoru

Fikk du sjekket ut noe om det jeg skrev? stemmer det som den andre leverandøren skrev?

Rav4_EV

Viktige spørsmål er stilt. Hvor er Zaptecselgerne på forumet?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Interreserte i spec på Home versjonen bes henvende seg til Zaptec, eller direkte til oss.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Storebror

Er ikke finessen med  Zapcharger at den transformerer 3x220V til 3x400V og at man kommer rundt IT/TN problematikken for lading av Tesla?

Griffel

Sitat fra: Storebror på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:31
Er ikke finessen med  Zapcharger at den transformerer 3x220V til 3x400V og at man kommer rundt IT/TN problematikken for lading av Tesla?
Ikke Smart Pro, men et annet produkt som ikke finnes (ennå).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA