Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

A/C virker ikke

Startet av secman, søndag 08. mai 2016, klokken 19:07

« forrige - neste »

secman

Det varme dager nå og jeg har ikke hatt behov for air condition før denne uka. Til min store skuffelse blåser bilen bare varm luft. Jeg fikk levert bilen i august 2015. Noen som kjenner til dette problemet? Jeg fant en forumpost med tilsvarende problem, http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=199.

Falcon64

Regner med at du har satt den på Auto og stilt temperaturen lavt ?

Da skal den selv velge om det står heat eller AC .

Lyser AC lampen som står under heat ?

secman

Ja, jeg kjørte flere kilometer på 15 grader og auto. Vifta blåste på max effekt, men bare varmluft. AC knappen lyser som den skal. Jeg skal sjekke om effektindikatoren endres når jeg trykker inn AC knappen neste tur.

jim_smyth

Vi hadde vår inne siden gassen var borte. Du kunne også høre at det var noe feil siden det kom lyd som når det lekker luft under trykk...

Kåre

Har også oppdaget at vi har dette problemet i dag. Ser at i facebook-gruppa er det omtrent 10 som så langt har meldt om det samme. Høres ut som manglende gass kan være en plausibel forklaring, men dette må vi få en forklaring på.
Betyr dette at det kan være en lekkasje fra AC-systemet så er det jo en omfattende sak potensielt på mange eller alle bilene.
Kia Soul EV. Blå-Hvit. Levering januar ble medio april.

Ssseee

2015 Kia Soul

secman

Jeg ringte Kia Lørenskog i går og fikk verkstedtime 30. mai. Jeg er ikke veldig fornøyd med å kjøre svett bil i tre uker  :'( De var kjent med problemet og at det var mange biler som hadde mistet A/C. Testet også å følge med på effektindikatoren når jeg skrudde av og på A/C. Det var ingen endring som tyder på at den ikke virker..

m0nkey

Opplevde det samme da bilen var inne for OBC skift i fjor sommer. Da jeg fikk bilen tilbake var det for lite gass i A/C anlegget. Det kom i tillegg (relativt) høye ulyder fra under panseret.

Mekanikeren som fikset bilen for A/C feil forklarte at det ofte var minimalt med gass i bilene fra fabrikk.

Om man kjører A/C på manuelt kan man bare trykke av "Heat" knappen og anlegget skal da blåse kald luft etter relativt kort tid uavhengig av hva innstilt temperatur er.
KIA Soul EV Classic (2015)

secman

Jeg testet å kjøre manuell vifte med A/C knappen inne. Da kom det såvidt litt kaldt luft. Jeg er ikke veldig imponert over Kia forhandlerne i Norge så langt.   

secman

Da har bilen endelig vært på verkstedet. AC radiator er lekk og må byttes. Delen er ikke å oppdrive i Norge og må bestilles fra Sverige. Leveringstid er tre uker!   >:( >:( Da blir det svett kjøring neste ukene. De var visstnok mange biler som hadde fått denne feilen.

engel

Samme problem på min Soul fra oktober 2015. Jeg var innom KIA Lørenskog i dag og de konstaterte at A/C ikke virker som den skal. Det er dessverre lang ventetid på deler, så de kunne ikke gi noen eksakt dato for når det kan fikses.

HenryJac

Velkommen til klubben, er MANGE som har dette problemet, men vet ikke om det enda.
Min lekker, faren min sin lekker, men begge får fortsatt enda litt kald luft. Er bare tid om hvor lenge, før gassen tar slutt og AC-anlegget stopper pga det.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

birkeland

Jeg har samme problem. Min kjøler nesten ingenting. Har en 13 år gammel Toyota med aircondition som aldri har vært gjort noe med, og den kjøler som bare rakkeren.

Jeg vet ikke om varmepumpa og aircondition er samme enhet, at varmepumpa blir kjørt i revers for å kjøle. Men varmepumpa har iallefall levert godt med varme i vinter. Hvis det er samme enhet, blir det spennende å se om effekten på varmen om vinteren også endrer seg når de får fikset airconditionen.

HenryJac

Det er lekkasje i radiator og kondensator
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA