Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk på forskjellig underlag (vått, tørt, snø etc)

Startet av PokerFjes, fredag 06. mai 2016, klokken 20:38

« forrige - neste »

PokerFjes

Det er skummelt med dette forumet som ligger så langt nede i listen... jeg glemmer at det er her....

Men til temaet - forbruk på forskjellig underlag og hvorfor utslaget tilsynelatende er så mye større på elbiler sammenlignet med fossile biler.

Jeg har selv merket at våt asfalt og snø drar mye mer strøm enn tørr asfalt. Temperaturen spiller selvfølgelig en rolle i denne ligningen, men hvis vi kan se bort fra dette et øyeblikk - er det noen som vet hvor stor forskjell vi snakker om? Noen fysikere her med stålkontroll på rullemotstand? :)

Jeg har søkt på forumet og søkt på nett, men klarer ikke finne noe skikkelig teknisk informasjon på dette temaet. Begrepet rolling resistance dukker nesten alltid opp i forbindelse med veigrep relatert til bremselengder, men ikke i forbindelse med drivstofføkonomi.

Jeg fant vedlagte tabell på en side om rolling resistance og tire friction - fra Automotive Handbook av Bosch. Er dette tall som kan omformes til påvirkningen vått føre har på energiforbruket i en elbil eller er det helt skivebom?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

nr1rayner

#1
Nei, veggrep og rullemotstand blir 2 forskjellige ting..
F.eks. friskjonskoefisient på asfalt, 0,9+ og våt is 0,1 eller lavere, men forskjellen i rullefriksjonen er ikke så stor.

Jeg tok en hastighetstest, og ble temmelig overrasket over at forbruk var LAVERE i regn og våt veg..
Nå kjørte jeg ikke i hjulspor fulle av vann, det kjenner man jo bremser bilen.
Konklusjonen fra en som kan litt mer om dette er at lufta er tynnere ved høy luftfuktighet, og dermed mindre luftmotstand.
Det jeg dog merket var at det dugget noe besett, kjørte med samme innstillinger i bilen som ved tørr veg og sol. Derfor kan nok høyere forbruk komme av mer bruk av varme / AC..

Husker ikke hvor dette havnet, men mest sannsynlig under "Optimal cruise speed" i Leaf-delen av forumet
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA