Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Farlig situasjon med CC på vått føre.

Startet av Teslanewbie, mandag 02. mai 2016, klokken 23:14

« forrige - neste »

Teslanewbie

Har nå to ganger opplevt at bilen aksellerer uten kontroll når jeg kjør med CC aktivert og det er vått føre . Spesiell hvor det er spor i veibanen og dekket med vann. Sist hold jeg på å få skrens . Har noen annen opplevt lignende ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

N00b


Thor2014


Sjøhyene

Hadde en ekkel opplevelse en gang på våt veibane, så nå skrur jeg den aldri på med mindre det er tørt føre.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Man bør ikke bruke cc når det er vekslende/ujevnt føre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Toonster

Dette problemet vil jeg si er felles for de fleste biler med adaptiv cruise. Særlig i svinger med et visst fall og akselerasjon ved stigning er det fort gjort at det blir ubehagelig når det er veldig vått i veibanen. Da er det best å bruke den "manuelle" metoden (kjøre selv).
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Skjøteledning

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 02. mai 2016, klokken 23:14
Har nå to ganger opplevt at bilen aksellerer uten kontroll når jeg kjør med CC aktivert og det er vått føre . Spesiell hvor det er spor i veibanen og dekket med vann. Sist hold jeg på å få skrens . Har noen annen opplevt lignende ?


Muffinman

Nei, dette er ikke bilens feil. Kjører du inn i vann og bilen opplever at hastigheten reduseres vil den kompensere med pådrag så lenge cc er på. Det bør være åpenbart uten å måtte lese brukerhåndboka.

Toonster

Moralen: Les bruksanvisningen og lær bilen å kjenne :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Teslanewbie

ok ..  flame me.. men ibland skifter det rask og dette skjedde i går,  kjørte på tørr vei og kjørte inn undere en bro der det sto en del vann, CC ga full akselerasjon og bilen begynte å få skrens, når jeg kom på tørt føre så skrenset den litt før ESP korrigerte... skremmende..

Har nye dekk ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Toonster

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 03. mai 2016, klokken 11:19
ok ..  flame me.. men ibland skifter det rask og dette skjedde i går,  kjørte på tørr vei og kjørte inn undere en bro der det sto en del vann, CC ga full akselerasjon og bilen begynte å få skrens, når jeg kom på tørt føre så skrenset den litt før ESP korrigerte... skremmende..

Har nye dekk ..

Da vet du hva du gjør neste gang :)

Men det er jo litt forunderlig at CC ikke kobler seg ut når bilen mister traction
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Muffinman

Kan vel være et tveegget sverd det også om den går over på full regen. Men den burde ihvertfall justert momentet til noenlunde nøytralt.

N00b

Det er jo idiotisk at Tesla ikke har programmert seg bort fra spikes i pådrag som skjer her. Det er skikkelig uggent når man opplever det. Du blir virkelig en passasjer

inverter

Jeg har opplevd det samme med bilen min. CC dro på noe voldsomt og forårsaket en liten skrens før CC ble slått av og ESP rettet opp.

Jeg har hatt tilsvarende problematikk på diesel bilen min, men der ble CC slått av lenge før det gikk så langt at bilen ble ustabil.

Her må Tesla justere programvaren sin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA