Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil for familien?

Startet av Altern, søndag 01. mai 2016, klokken 00:37

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: Altern på søndag 01. mai 2016, klokken 17:42
Altså hvilke av disse alternativene ville vært mest økonomisk/miljøvennlig:

Kjempeflott at nokon har miljø som hovudårsak for bilbytte :D .

Det mest miljøvennlege vil nok alltid vere ein bil framfor to. Mest miljøvennleg blir då som foreslått, selje Toyotaen, kjøpe den mest eigna elbilen og leige / byttelåne bil om somaren og om det elles skulle vere påkrevd.

I dette tilfellet vil dessutan det mest miljøvennlege òg vere det mest økonomiske.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

turfsurf

Av de alternativene ville jeg valgt 3. Når det er sagt, så vil jeg tro Mercedes B klasse ED passer dine behov m.t.p plass. Mercedes har og sagt at de skal ha flere elbiler på markedet i 2018, og godt mulig B klasse innen da har fått hurtiglader og større batteri.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

timingbeltkiller

#17
Sitat fra: sven erik på søndag 01. mai 2016, klokken 16:56
jeg ville ikke venta med å kjøpe elbil men ville og  solgt fosil bilen nå mens en ennå får penger for den  da kan en fort ha spart  de pengene en nå gir for en brukt elbil  for om noen år når alle kommer med lenger rekkevidde og bra pris kn en bare hive  fosil bilene
Å selge en 4 år gammel bil hvor den dyre startavskrivingen er gjort unna,
er bare lønnsomt for biler hvor store og dyre reparasjoner står for tur.
Det gjelder definitivt ikke en Avensis.

Rent økonomisk lønner det seg nesten aldri å bytte ut gamlebilen i en ny.
Dette fordi første års verdifall på den nye bilen alene er større enn
de reparasjonene du kan risikere på gamlebilen.
Dessuten må de fleste ha kasko på ny bil,
mens kun ansvar holder på gamlebilen.

Med andre ord kommer du billigst ut som bileier med å kjøre
nåværende bil helt til den når vrakstatus.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

1000kwh

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 01. mai 2016, klokken 19:08
Sitat fra: sven erik på søndag 01. mai 2016, klokken 16:56
jeg ville ikke venta med å kjøpe elbil men ville og  solgt fosil bilen nå mens en ennå får penger for den  da kan en fort ha spart  de pengene en nå gir for en brukt elbil  for om noen år når alle kommer med lenger rekkevidde og bra pris kn en bare hive  fosil bilene
Å selge en 4 år gammel bil hvor den dyre startavskrivingen er gjort unna,
er bare lønnsomt for biler hvor store og dyre reparasjoner står for tur.
Det gjelder definitivt ikke en Avensis.

Rent økonomisk lønner det seg nesten aldri å bytte ut gamlebilen i en ny.
Dette fordi første års verdifall på den nye bilen alene er større enn
de reparasjonene du kan risikere på gamlebilen.
Dessuten må de fleste ha kasko på ny bil,
mens kun ansvar holder på gamlebilen.

Med andre ord kommer du billigst ut som bileier med å kjøre
nåværende bil helt til den når vrakstatus.
Ikke hvis du eier en 2006 VW Passat. Vi måtte kjøpe ny bensinbil nå før vi ble ruinert av kostnader med Passaten. Tanken var å kjøre den til Model 3 kom, men det ble umulig når alt gikk i stykker.. En skikkelig drittbil ingen må finne på å kjøpe..

Eneste elbilen som ligner på en stasjonsvogn i dag er Mercedes B-klasse.

elektrolux

Sitat fra: OlavEmil på søndag 01. mai 2016, klokken 17:48

Kjempeflott at nokon har miljø som hovudårsak for bilbytte :D .

Det mest miljøvennlege vil nok alltid vere ein bil framfor to. Mest miljøvennleg blir då som foreslått, selje Toyotaen, kjøpe den mest eigna elbilen og leige / byttelåne bil om somaren og om det elles skulle vere påkrevd.

I dette tilfellet vil dessutan det mest miljøvennlege òg vere det mest økonomiske.

Her faller jeg helt av.

Hvordan kan en større elbil som er alternativet om han skal selge Toyotaen være mer miljøvennlig enn en liten Elbil som han kan klare seg med om han beholder Toyota?

Selger han Toyotaen vil den sannsynligvis bli brukt mye mer enn om han beholder den, og dermed forurense videre. Står den stille mellom langturene er det minimalt med forurensing.

En liten Elbil vil ofte bruke mindre strøm enn en stor Elbil. Vi har en e-Up og en Berlingo som et godt eksempel på dette. 16 kWt batteri mot 22 kWt batteri og samme rekkevidde betyr for meg at e-Up er 50% mer miljøvennlig en Berlingoen.

Imøteser gjerne forklaring på ditt syn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Taffelman

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. mai 2016, klokken 19:19
Hvordan kan en større elbil som er alternativet om han skal selge Toyotaen være mer miljøvennlig enn en liten Elbil som han kan klare seg med om han beholder Toyota?

Selger han Toyotaen vil den sannsynligvis bli brukt mye mer enn om han beholder den, og dermed forurense videre. Står den stille mellom langturene er det minimalt med forurensing.
Tja, kan jo hende at han selger Toyota'n til en som gir slipp på sin gamle amerikanske SUV. Det finnes ikke alltid noe fasit.

Mitt forslag er å kjøpe brukt trilling med fabrikk garanti. Legg ut Toyota'n for salg, og ta tiden til hjelp for å få en OK pris. Når den blir solgt vet dere bedre hva dere trenger/ønsker.
X75D
TM3 LR AWD

psyfoon

Trilling fungerer topp for oss med 2 små barn. Selv om vi er alle i bilen holder den til 95% av hverdagsutfluktene våre som barnehage, butikk og fritidsaktiviteter. Vi har også en nyere Avensis som familibil men som nå er blitt nr.2 bil (brukes til helgeturer, langkjøring og hvis vi har bruk for begge bilene samtidig).
Det som jeg synes er så genialt med trilling er at det er en veldig liten og lettkjørt bil med god oversikt som passer inn i parkeringsplassene ingen andre biler gjør, dermed finner man seg alltid p-plass og ofte en plass "nær døra". I tillegg har den ekstremt god svingradius som gjør den til en drøm å kjøre på trange plasser og i byer. Tross den kompakte størrelsen er den også nesten som en varebil hvis man er 1 til 2 personer i bilen. Bakseteryggene legges helt flatt og gir rom for store gjenstander, og den gode takhøyden gjør at den rommer mye mer enn man skulle tro. Jeg har hatt alt fra gressklipper til oppvaskmaskin i bilen. Og så er den jo veldig rimelig i innkjøp  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Electrix

#22
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 01. mai 2016, klokken 12:16
Leaf har bra takhøyde, men du kan ikke ha barensete for store barn rett bak deg. Bagasjeplassen er begrensa, men det bør gå å ha bagasjeboks på taket.
Ellers kan du jo studere om e-nv200 passer, og følge med på kommende batterialternavtiver.
Jeg er ikke enig i at Leaf har liten plass innvendig for høye folk, jeg synes den har bedre plass enn mange andre biler jeg har prøvd. Jeg er 197 og sitter greit i min Leaf2012, bak meg står et bakovervendt barnesete, jeg har også hatt forovervendt beltesete og pute bak meg uten problem. Normalt kjører vi med 1 bakovervendt stol bak til venstre til han på 3, en forovervendt beltestol i midten til hun på 5 og en pute bak til høyre til hun på 7. Utfordringen var perioden da hun eldste også måtte ha beltestol, da måtte hun sitte foran og madamen i midten bak, litt trangt i lengden, men det var ikke så ofte. I tillegg kjører vi jo aldri lenger enn ca 1,5 time med denne bilen før vi er framme eller må lade litt og strekke på beina 8)

Må legge til at for vi også har en dieselstasjonsvogn, men at vi nå vurderer å bytte den ut med en elsykkel og bli helelektriske. Den ligger til leie på nabobil for 500 pr dag, men der ligger det så mange slike biler at den til nå bare har vært "nesten leid ut" 2 ganger. Men til såpass lav pris og lite interesse kan jeg likegodt la noen andre vedlikeholde og betale på den og så kan jeg heller leie de få gangene jeg trenger den. Eller kanskje jeg bare bruker noen kvarter på hurtiglading i stedet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. mai 2016, klokken 20:04
Vi måtte kjøpe ny bensinbil nå før vi ble ruinert av kostnader med Passaten. Tanken var å kjøre den til Model 3 kom, men det ble umulig når alt gikk i stykker.. En skikkelig drittbil ingen må finne på å kjøpe
Passat ligger i følge AutoIndex omtrent midt på treet mht diftsikkerhet.
I og med ingen bilfabrikker produserer verken 0 eller 100 prosent feil,
vil du som enkeltkjøper risikere mandagsbil enten du kjøper bilmodell
med høy eller lav feilprosent.

Men statistisk er selvsagt risikoen større jo høyere feilprosent
bilmodellen har.

Du har øyensynlig hatt uflaks med din Passat.
Jeg hadde det stikk motsatte med med min Passat 2002-08 190 tusen km.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Den eneste helt sikre garantien for at kjøp av elbil forbedrer miljøet,
er kombinasjonen ny elbil + skrotet fossilbil.

Denne kombinasjonen forutsetter at elbilsubsidiene settes
til et kronebeløp X (eksempelvis 100 tusen) som utbetales
ved kjøp av ny elbil mot skrotingsbevis for en fossilbil.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Electrix

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 03. mai 2016, klokken 10:33
Den eneste helt sikre garantien for at kjøp av elbil forbedrer miljøet,
er kombinasjonen ny elbil + skrotet fossilbil.

Denne kombinasjonen forutsetter at elbilsubsidiene settes
til et kronebeløp X (eksempelvis 100 tusen) som utbetales
ved kjøp av ny elbil mot skrotingsbevis for en fossilbil.
Jeg vil nå påstå at det er ennå bedre om man bytter ut en fungerende eksosbil med en elbil og selger eksosbilen på bruktmarkedet slik at andre som trenger en bil og ikke finner en elbil som passer kan kjøpe denne i stedet for at det skal produseres en ny eksosbil. Flere eksosbiler på bruktmarkedet fører til fallende priser og mer skepsis mot å kjøpe en slik ny.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kai.

Nå var sikkert ikke trådstarter ute etter en diskusjon hvorvidt det var besparelse av miljøet at han skal bytte ut sin bil.

Han stiller jo ett ganske interessant spørsmål som en del av menneskene her inne på forumet kan svare på, er selv i samme posisjon som trådstarter og vi vipper veldig att og frem på ett par av bilene i segmentet. Jeg vet at vi kan få mange gode svar av dere som allerede kjører disse bilene og deler de erfaringene:)

Så fortsett gjerne med gode innspill her!

mInrOz

Jeg kjøpte en Tesla S60 for 450k,- og angrer ikke et sekund, kjørte en BMW 3serie 08 tidligere og så at med lengden jeg kjørte i året (20-30k) så forsvant veldig mye penger i drivstoff og bompenger, i tillegg så kommer vedlikehold og reparasjoner.

Solgte BMW'en og kjøpte meg S60'en og jeg har (til nå) mindre utgifter i måneden med EL-bil en med bensin, jeg hadde valgt en billigere bil hadde det vært noen på markedet som hadde hadd lignende rekkevidde og lade mulighet.

Hvis du kan strekke deg litt utenfor budsjettet ditt ville jeg absolutt sett på en Tesla S60.

elektrolux

Sitat fra: Kai. på tirsdag 03. mai 2016, klokken 14:18
Nå var sikkert ikke trådstarter ute etter en diskusjon hvorvidt det var besparelse av miljøet at han skal bytte ut sin bil.

I sitt 3. innlegg blir miljøet nevnt, men er enig med deg at dette nok var en avsporing. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OlavEmil

Beklager om det var ei avsporing, eg oppfatta det som om spørsmålet var kva løysing som var mest miljøvennleg og mest økonomisk.

Får vel uansett svare på spørsmålet:


Sitat fra: elektrolux på mandag 02. mai 2016, klokken 19:19

Her faller jeg helt av.

Hvordan kan en større elbil som er alternativet om han skal selge Toyotaen være mer miljøvennlig enn en liten Elbil som han kan klare seg med om han beholder Toyota?

Selger han Toyotaen vil den sannsynligvis bli brukt mye mer enn om han beholder den, og dermed forurense videre. Står den stille mellom langturene er det minimalt med forurensing.

En liten Elbil vil ofte bruke mindre strøm enn en stor Elbil. Vi har en e-Up og en Berlingo som et godt eksempel på dette. 16 kWt batteri mot 22 kWt batteri og samme rekkevidde betyr for meg at e-Up er 50% mer miljøvennlig en Berlingoen.

Imøteser gjerne forklaring på ditt syn.

Først: Om ein "større" elbil (Kia, Leaf) kan erstatte den bruken han elles måtte gjort med Toyotaen, vil dette veldig raskt vege opp for litt mindre straumforbruk elles.

Deretter: Om han ikkje sel Toyotaen, betyr ikkje det at det blir ein mindre bil på vegane. Bilar er ikkje kvotert i Noreg, eller i det aller meste av resten av verda. Ved å setje ein 2 år gamal Toyota ut på marknaden, syter ein tvertom for at det blir produsert ein bil mindre enn om ein skulle sitje og ruge på han i staden. Det er neppe slik at om Toyotaen ikkje blir lagt ut for sal, er det ein person som tenkjer at "søren, det var jo den bilen eg skulle ha. Jaja, då blir det ikkje bil på meg".

Vi er vel alle samde i at det å produsere ein bil er lite miljøvennleg. Det er difor aldri ei god løysing med "ein bil for kvar situasjon", når dette fører til at ein må ha fleire bilar enn ein elles ville klart seg med.

Den beste løysinga miljømessig er alltid å kjøpe den elbilen som dekkjer den daglege bruken, og låne / leige bil som kan gjere unna unntaka som ikkje kan løysast med elbilen. Då syter ein òg for at det trengs færre bensin- og dieselbilar, då dei som blir produserte, dekkjer bruken for fleire personar.

Desse unntaka vil dessutan for dei fleste vere få, og då blir denne løysinga òg den klart beste løysinga økonomisk.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA