Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av transportmiddel til jobb i Oslo

Startet av Altern, torsdag 28. april 2016, klokken 20:05

« forrige - neste »

Altern

Hei. Vet ikke om dere kan svare meg på dette spørsmålet, siden det er ganske komplekst men jeg gir det en sjanse.. Jeg har fått ny jobb som ligger 15 km unna meg.
Strekningen inkluderer Bjerke->trondhjemsveien->sinsenkrysset->bryntunnellen->Ryen->Nordstrand + bomring frem og tilbake.
Har en stasjonsvogn med bensin, og bruker 17 minutter på å kjøre, men 55 minutter på kollektivt.
Dette utelukker sykkel og kollektivt.
Jeg har regnet LITT på dette, og finner ut at med bompenger + bensin + kmstand på bilen, så blir dette en ekstrautgift på minst 2000-3000 i måneden, OG det er lite miljøvennlig. Vi er en liten familie med helt gjennomsnittlig lønn, med boliglån og billån (så har ikke råd til noen tesla for å si det sånn).
Spørsmålet mitt er da: Jeg tenker å kjøpe et transportmiddel til, og lurer på hva som er lurt med tanke på:
kjøpspris, driftspris, tigjengelighet på vei med kø, hastighet, forsikring, prisnedgang på transportmiddel, avgifter/unngå bompenger... eventuelt andre ting. Har med scooter på lista også, så selv om dette er et elbilforum, vil jeg gjerne at dere tar med dette i betraktning. Heller mest mot scooter for øyeblikket
Vil også ikke bruke mer enn 25 minutter til jobb, og vil ikke komme svett på jobb.

(har bare førerkort til bil - Fikk dette i 2015 - Er over 30 år)
Tenker på disse valgene:

1. Scooter (om det går med billappen)
2. El-Sykkel
3. El-scooter (om det går med billappen), og om disse fungerer like bra som vanlige scootere..
4. Brukt liten El-Bil til max 50 000.

Hva lønner seg? Håper på et godt svar om det lar seg gjøre :)

automat

Billigste kurrante elbilen er trilling (i-miev/c-zero/ion), men da snakker man fort 70-80 000 og oppover. Tidligere biler er mest egnet hvis man skal ha elbil som hobby, og er forberedt på vedlikehold.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Er helt enig med @automat her. En brukt trilling vil dekke behovet ditt i allslags føre og vær.
Driftskostnader og verdifall på disse er veldig lave, og hvis du passer på å kjøpe en som er solgt originalt i Norge så kan du nok finne en på Finn som har 1-2 års gjenværende garanti for ca 80-90 tusen.

Men hvis du kan lade både på jobb og hjemme så kan du jo vurdere en Buddy med blybatterier også, og da er du under din grense på 50000 kr for en bra bil med nye batterier.
Kjøper du bilen og/eller batteriene hos http://www.buddyelectric.no/ så får du gode garantier selv om det er en bruktbil, etter hva jeg har forstått.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electrix

Jeg har også 15 km til jobb, vi har en stasjonsvogn vi har hatt i 9 år nå, men for 4 år siden fikk vi behov for to biler. Vi valgte da en Nissan Leaf. Da vi kjøpte den, og de to neste årene var det bare 2 hurtigladere innenfor rekkevidde, og ingen dekning på de lengre strekkene vi kjører av og til så det var utelukket å bruke den på langtur. Men den rekker til  familiens hytte og fungerer fint selv med vår familie på 5. Nå er det hurtigladerdekning de fleste steder så vi har også brukt den til noen lengre turer (320km) selv om vi også har en diesel-stasjonsvogn. Faktisk vurderer vi sterkt å kvitte oss med stasjonsvogna pga kostnader og heller kjøpe en til elbil, eller se om vi klarer oss med en elbil og sykler/elsykkel. Da kan vi helle byttelåne bil med noen i familien på langturene hvis vi ikke orker ladestoppene, men så er det også sånn at 3-4 stopp på 20 min ikke nødvendigvis er mere stress enn å ordne med å byttelåne bil. De få gangene jeg trekker henger må jeg uansett låne en henger av familie/venner så da går det også likegreit å byttelåne bilen.

Både oss og nesten alle jeg kjenner som har kjøpt elbil gjorde det som en nr2 bil, men gikk raskt over til å nesten alltid bruke denne hvis det er mulig. Jeg vil derfor anbefale å ikke kjøpe for liten elbil.

Jeg vil anbefale å tenke gjennom hvor ofte du kjører lengre strekk i ett, og hvor lange de er. En eldre brukt Leaf får man til rett over 100k, og den kan fungere ypperlig dersom du ikke kjører langt altfor ofte, da bør man heller vurdere den nye Leaf med 30kWh batteri som både kjører lengre og lader hurtigere, se f.eks en av forumets medlemmer som kjørte denne 1400 km på en helg:

Du kan jo også ha begge to en stund og se hvordan det utvikler seg, kanskje klarer du deg fint med bare en elbil?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

als77

Hva med å lease en elbil? En liten ion får du vel leaset til 3000kr/mnd, så slipper du risikoen med "gammel" (el)bil samtidig som at du slipper å eksponere deg mot verdifall (er mye som skjer på elbilfronten i relativt umiddelbar fremtid!)

Altern

Takk for fine svar! Fikk regnet litt mer på dette og fant ut at kostnadene blir ca 1500 kr i måneden. Tenker at det å kjøpe eller lease blir litt for dyrt nå, men skal vurdere dette og skal i hvert fall vurdere elbil som neste bilkjøp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA