Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

sommer vs vinterhjul!

Startet av JENSSEN, mandag 25. april 2016, klokken 21:43

« forrige - neste »

fdl

Sitat fra: JENSSEN på tirsdag 26. april 2016, klokken 21:10
Type dekk har du?
Jeg har like sommerdekk som deg!.
Vinterdekkene er continental contivikingcontact 6.




fdl

En liten oppdatering fra meg her.
Forbruket ligger nå på 14,3kWh/100km (50/50 med våt/tørr veg, temp 2-10grader, 417km)

I neste uke skal det bli rundt 20grader. Det blir spennende og se hvordan forbruket blir ved slike temperaturer.

THE

Har de siste dagene hatt et forbruk på ca 12kWh/100km med 15" vinterhjul og temperaturer på noen få +grader. På de beste dagene i fjor sommer med 20-25 grader var jeg nok nede på ca 11kWh/100km med 16" originale EV sommerdekk på samme kjørerute og med noenlunde samme kjørestil. Så lenge man holder seg til vinterdekk med lavest mulig rullemotstand og i fornuftig dekkdimensjon, så tror jeg det er lite forskjell i forbruk på vinter/sommer dekk.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

nr1rayner

Hehe, litt artig å lese dette, flere av oss med Leaf har gjort målinger og blitt overrasket.
Jeg/vi var også overbevist om at sommerdekk var best på rullemotstand.

En med Leaf oppdaget stor forskjell mellom piggfrie Continental 5 og 6..
Men,
Jeg har Yokohama IG30 på min Leaf (F-merket). Etter mine målinger bruker de det samme, eller mindre enn B-merket sommerdekk i samme dimensjon.
Tomrh har Nokian WRD4 (b-merket) og Nokian hakka 8. Han sier vel at Hakka 8 er de beste, ellers kommer WRD4 og de originale sommerhjulene likt ut.

En av brukerne fikk seg et lite sjokk da han gikk fra Nokian R2 til de originale Tekna-sommerhjulene (16" og 17", ca 18kg vs 20kg). Sommerhjulene brukte merkbart mer enn vinterhjulene..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA