Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når tror dere Chevrolet vil begynne å levere Bolt til kunder i USA?

Startet av Hansi, fredag 22. april 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: S4e på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:31
What's interesting is the 30-per-hour figure.  30 times 8 hours is 240 Bolts per day. Minus weekends, there are 261 work days per year (yes, we know there are plant shutdowns, holidays, etc.). 261 times 240 equals a maximum output of 62,640 units per year (a high-side figure, for sure), or more than twice the Bolt volume that LG Chem expects for 2017.

Som han selv sier tar han her ikke høyde for helligdager/fridager/ferier/nedetid for retooling etc. Noe sier meg at om man tar hensyn til dette (uten at jeg har regnet nøye på det eller har noen inside informasjon) så ender man svært nære de 50k/år biler som er de høyeste estimatene jeg har hørt så langt. Regner da med at dette er produksjonsvolumet GM i utgangspunktet legger opp til her.

Men alt jeg har hørt tyder på en lavere produksjon av  batterier, LG selv sier kun "over 30k/år". Så blir spennende å se hva som faktisk skjer her fremover... :)
Model S 85D

Counterpointer

Hvor mange prosent av produksjonen kan gå til Norge?
Dette blir jo et viktig spørsmål!
1%, 2%, 10% eller 15% det vil utgjøre stor forskjell.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:02
Det som ikke var så bra, var følgende kommentar under artikkelen.

"So I am rather displeased to read that GM plans to send very few Bolts to Europe for sale in the first year. Here is hoping that in that market, at least, they will make a serious attempt to ramp up sales starting in year 2 of production."


Ja det ville være dumt hvis de nedprioriterer Europa til andre produksjonsåret. Kan det være at GM antar Tesla 3 har samme strategi, med å prioritere hjemmemarkedet første år ( noe som vil bety at Tesla 3 blir like forsinket i Europa?)

Og er Eu produksjonen så sømløs på samme bånd med US produksjonen at bilene uten problem produseres om hverandre? EU versjonen trenger en del tilpassninger med Opel deler og lokale tilpassninger, som kanskje ikke underleverandører har ferdig i stort nok grad enda?

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 00:17
Hvor mange prosent av produksjonen kan gå til Norge?
Dette blir jo et viktig spørsmål!
1%, 2%, 10% eller 15% det vil utgjøre stor forskjell.

Det er det vel ingen som vet, men ble det ikke hintet om ca 1000 kontrakter på samme tid som det ble hintet om at man måtte se for seg levering helt på slutten av året/ut i 2018?

... ett åpent spørsmål er jo også når vil GM gå over fra 2017 til 2018 årsmodell? Antar Europa/Norge har fått allokeringer basert på årsmodeller. Så antar at det i alle fall er under 1000 biler allokert hit fra årsmodell 2017. Men på den annen side så betyr det heller ikke at 2017 modellen (som jo først starter produksjonen nå i disse dager) vil få ett full årsproduksjon (30-50k biler).

Noen som vet når GM pleier å skifte produksjonen fra en årsmodell til neste?
Model S 85D

bmw2002

Ifølge Opel Norge så er de stolt av hvor mange biler Norge nå er tildelt:

"Neste år, derimot, skal bli et Vekstår!!!!! sier han. Ampera-e skal selvfølgelig bidra og han er stolt over hvor mange biler Norge nå er tildelt («selv om det selvfølgelig blir for få»)."

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46906


Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:21
Ifølge Opel Norge så er de stolt av hvor mange biler Norge nå er tildelt:

"Neste år, derimot, skal bli et Vekstår!!!!! sier han. Ampera-e skal selvfølgelig bidra og han er stolt over hvor mange biler Norge nå er tildelt («selv om det selvfølgelig blir for få»)."

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46906

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bmw2002

Sitat fra: kammiz på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:28
ja, men hvor mange! :/

Vanskelig å si, men skal jeg gjette vil jeg tro at de som har bestilt før Opel gikk ut med høst/vinter vil få den i løpet av sommeren og at de som bestilte før Paris får den til våren?

Counterpointer

Sitat fra: kammiz på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:28
ja, men hvor mange! :/
Det er jo umulig å vite, men basert på det vi vet så langt blir det bare noen få prosent av totalen i 2017. Hvor mye det skal til for at Opel sier de har fått mange er også nærmest umulig å si. Mitt tips er over 1000 men ikke mer enn 3000 i 2017. Vil tro de fordeler disse sånn passelig demokratisk utover landet fordelt på hvor stor innflytelse forhandlerne har. Noe særlig over ti biler til kunder pr forhandler i oppstarten tror jeg ikke de får til.

Hadde vært interessant om noen gravde frem sånn ca hvor mange biler (av Ae sin størrelse) det går på ett bilfrakteskip fra GM til Europa.

kammiz

Jeg tror ikke det fordeles pr forhandler overhodet. Er nok kun rekkefølge av kontrakt som avgjør hvor bilene havner.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bmw2002

Jeg har fått høre at det blir en pott per forhandler når jeg spurte Opel tidligere.

Det ville vært ganske teit ellers, da kunne jo forhandleren som startet salget først ha solgt alle bilene.

AmocoCadiz

Jeg fikk høre av forhandler at det er streng rekkefølge etter når kontrakt ble skrevet styrt av Opel sentralt,
slik at det spillte ingen rolle av hvilken forhandler man kjøper, og at det ikke lønner seg å dra rundt til en forhandler med få kunder utenfor storbyene for å få tidligere levering.

dudeldei

Lurer på hvor langt bak i lista man er ifht kontrakt...skrev min 16.09. og heldigvis ute før lanseringen  :P

Trond.m

Det har nå gått over en mnd. siden vi skrev kontrakt. At Opel ikke kan oppgi pris er nå en ting, men hvorfor kan de ikke det minste ofre et brev eller epost på kundene og informere om hvor vi står i køen. Sannheten er nok at Opel Norge ikke kan si noe om hvor mange biler de får og hvordan de fordeles.

bmw2002

Når det gjelder antall biler så tror jeg Opel Norge har blitt tildelt biler for 2017. Dette basert på at de i flere tilfeller har kommer med utsagn som at de er fornøyd, at de får halvparten av bilene til Europa etc.

Årsaken til at de ikke ønsker å si noe mer kan være fordi de jobber for å få flere biler, konkurransemessige årsaker eller fordi GM ikke vet helt når de klarer å levere til Opel.

Noe vet de nok garantert om pris og levering. Hvis de ikke hadde visst noe om pris hadde vi ikke fått skrevet en kontrakt med makspris.

Når det gjelder leveringstid så er vel følgende sagt:
- typegodkjenning i Europa i januar og pressebiler en gang etter dette
- demobiler i april
- planlagt levering til våren. Disse kommer nok etter demobiler, dvs mai

Vi vet jo forøvrig at bilen er i produksjon i USA, så ting ser jo ut til å være i rute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA