Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterihjelp elbåt

Startet av El gummibåt, torsdag 21. april 2016, klokken 16:08

« forrige - neste »

El gummibåt

Hei,
har akkurat kjøpt en  Minn Kota 70 lbs elektrisk båtmotor billig på finn.no
Den skal monteres på min gummibåt.
Planen er laaange stille fisketurer.
Har noen batterier fra min pensjonerte think 2001 modell, tenkte å bruke fire av batteriene til denne båten totalt
24volt som motoren er på. Batteriene  er merket 6v og 100amp.
Motoren drar 42amp 24v på bånn gass.
Så kommer utfordringene: 
1. Innkjøp av billig lader hvilken type skal jeg velge, som passer batteriene jeg har?
2. Må batteriene være i en kasse, tenker på at jeg kan få støt om vannsprut fra den kjempeørretten jeg skal    fange treffer batteriene?
3. Hvordan sjekke batteriene om hvilkne som er best, evnt ødelagte.
4. Jeg demonterte ikke bilen selv, men ser at på batteriene så er det tuter på toppen av batteriene, hva er de til og trenger jeg å koble disse sammen?
5. Hvordan sjekker jeg vannivået på batteriene?
6. Hva er regnestykket på teoretisk rekkevidde? 

På forhånd takk, håper det er noen der ute som kan hjelpe :)
Mvh Petter

Elmo

#1
Batteriene dine kan du lese litt om her:  http://www.elbil.no/wiki/SAFT_NiCad_STM_5-100MRE .  Det fine for ditt bruk er at de tåler å kjøres tomme - i motsetning til blybatterier. PS: de tåler ikke å stå fulladet over lang tid !

De finnes i både luftkjølte og vannkjølte. Når de er fra Think så er de vel vannkjølte. Det kan du se på at de væsken du ser fra utsiden er blå-grønn (se bilde). På bildet ser du også slanger som blokkerer stussene.
De to små på yttersidene er på kjølevannet. Den på tvers over et på elektrolytten (batterivannet)  som er lut (ikke syre som på blybatterier).
I bilen er det sirkulasjon i kjølevannet, men i Norsk klima holder det godt om du bare passer på at det er fullt (det er vanlig bil-frostvæske) - og så blokkere med slanger som vist så det ikke søler.
Elektrolyttstussene brukes var når man periodisk fyller vann så de kan også være blokkert som på bildet til vanlig. Men borr et 2-3mm luftehull på toppen av slangen.

Beste måten å lade batteriene er med en lab-strømforskyning som gir konstant strøm (feks denne på 20A eller denne på 5A). Da kan du ved tid*Amp enkelt vite vår de er fulladet (100Ah pluss litt). Begge er 30V som gjøre at du kan lade "alle" dine 4 fire batterier samtidig i serie.

Disse batteriene skal ha "vannservice" periodisk (ca hver 4000km bilkjøring). Med ditt bruk vil det si neppe oftere enn en gang i året. Dette er en spesiell ladeprosedyre, NB ikke fyll batterivann uten videre !!! (kommer tilbake til det senere).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El gummibåt

Hei,
tusen takk for utfyllende svar.
Har nå bestilt batteriladeren 5A du anbefalte.
Mvh Petter

Elmo

#3
Når du lader på "bare" 5A kan faktisk batteriene stå til lading i lang tid uten at det skader så da er det enkelt å fullade uten å kontrollere tiden nøyaktig.
Selvom batteriene er 6 volt nominelt så kommer de opp i over 8 volt på slutten av ladesyklusen. Med 30volt-lader kan du til vanlig lade alle 4 i serie. Ca hver 10 lading bør du antagelig lade dem 2 av gangen så de hver kommer over 7,5 volt  for å balansere (evt 2 i serie og 2 i parallell samtidig). 

Vannservice-lading gjør du ved å lade 2 (maks 3) batterier i serie på 5A så lenge at de blir varme. Egentlig er de klare for vannfylling når spenningen har kommet opp i ca 8,7 volt og så synker ned igjen til ca 8,2 igjen, men det skader ikke å vente lenger så i praksis holder det å kjenne på temperaturen utenpå (god lunk).

Vannservice gjøres ved å fylle lunkent batterivann inn på vannstussen ved minuspolen til det kommer ut på stusen ved plusspolen. Lad det renne over et par desiliter. Du kan koble sammen to batterier så du fyller to samtidig, og du kan gjenbruke overskuddsvannet.
NB NB, dette må altså bare gjøres umiddelbart etter vannservice-lading.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Berlingo og Partner har en kasse med plass til 4 batterier. Jeg demonterte nylig en Partner, men sparte dessverre ikke på 4'er kassen (men kanskje noen andre har).
Derimot så har jeg 6'er kasse du kan overta. Gratis hvis du bare vil ha kassen, billig hvis du også vil ha med tilkoblinger og sikringer (dette er en 6'er-kasse). Da blir det ledig plass hvis du ikke evt skjærer den av.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Jeg skal slakte 2 Berlingo snart. Kan ta vare på en 4er kasse derfra.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: El gummibåt på fredag 22. april 2016, klokken 17:01
Har nå bestilt batteriladeren 5A du anbefalte.

Med 6'er kasse så vil laderen passe oppi sammen med batteriene. Men da ville jeg satt den i en boks i boksen så den ikke får skade ved eventuell lekkasje fra batteriene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA