Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering kart

Startet av Engam, søndag 17. april 2016, klokken 09:17

« forrige - neste »

Engam

Fikk oppdatert kartet i Kia'en i januar 2016. Kjørte en tur fra Stavanger til Haugesund for en uke siden. Til min store overraskelse var ikke Karmøytunnelen med på det nye kartet. Jeg tror at denne lange tunnelen ble åpnet i september 2013. Har jeg fått lagt inn et eldgammelt kart eller er de nye kartene til Kia ikke til å stole på? Fins det noen som har opplevd det samme?

vagsfjord

Jeg har samme erfaring med kartene, de er ikke helt til å stole på.

Engam

Litt rart dette. Kia bruker jo Navteq kart, de samme som Garmin. Garmin viser f.eks Karmøytunnellen. Dette må bety at feilen ligger hos Kia. Det er jo litt "lureri" å love 7 oppdateringer når man ikke bruker de siste oppdateringene til Navteq ved oppgradering.

Hallvard Paulsen

Her på Bømlo mangler "Nyveien" til Rubbestadneset, men den er jo et par år gammel nå. Det foregår jo veiarbeid over hele kommunen i forbindelse med "Bømlo-pakken" så jeg håper kartene blir oppdatert oftere fremover.

Hvordan oppdaterer man forresten kartet? Ser det er et SD kort i dashbordet..

jaso

Plukker opp denne igjen, såg at nystrekket mellom Hønefoss og Flå mangla når eg køyrde heim.
Mangla også nyeveien mellom Vadheim og Lavik som opna for en del år sida.
Hadde forventa litt meir av kartet.
Kan vi oppdatere dette sjølv, eller er det en del av service?
(Solgt) Kia Soul EV 2016 - Svart
Tesla Roadster 2012 - Cosmic Black

HenryJac

Fikk kartoppdatering, og da forsvant mange veier som til og med har vært hovedveier i Oslo i veldig mange år. Istedenfor festnings tunnellen så var jeg langt ute i havet. Til og med hurtigladere som var på kartet før har blitt borte.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Victorious

Som nevnt tidligere og andre diskusjoner er ikke kartene i Kia´n spesielt oppdaterte. Det mangler masse veier selv når de har eksistert i flere år. Min ble oppdatert i sommer i forbindelse med innkalling, og det er dessverre ingen umiddelbar bedring. Men jeg har ikke opplevd at noe ble borte som andre nevner. Blir spennende å se om "fri oppdatering av kart" gjelder fra den dagen de faktisk er oppdatert og 7 år frem. Jeg er en tilhenger av å fremme et sånt krav :-)

elbil-1

Sitat fra: jaso på torsdag 07. juli 2016, klokken 18:25
Plukker opp denne igjen, såg at nystrekket mellom Hønefoss og Flå mangla når eg køyrde heim.


Nyveien fra sokna/tunnel til krøderen lå inne på mitt kart denne uken...

paaland

Ny Soul EV eier her (kjøpt brukt) og lurer på hvordan man oppgraderer kartet. Forrige eier snakket noe om å gå inn på en nettside for å legge inn device_id, men han hadde aldri gjort det. Noen som vet?
Kia Soul EV (2016)

Falcon64

Man får 1 stk gratis oppdatering PR år på merkeverksted.

De igjen fakturerer Kia Norge.

Det er bare å booke time, da blir også software på resten av bilen oppdatert.


kVArh

Hei.
Finner ingen informasjon om hva som er nyeste kartversjon.
Bilen er kjøpt 29/12 2015, vært på 15000 service i september.
Jeg ser at  endringer på lokale fylkesveier som er flere år gamle ikke er kommet med.
I øyeblikket har jeg følgende i bilen:
NAVI-appversjon: ST4.EUR.KMC.150204.68323
Kartversjon: EUR.07.48.65.001.001

Er det noen som vet om det finnes en nyere kartversjon?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

kVArh

På et tysk forum finner jeg en som fikk denne oppdateringen i juni 2015:
Navi App Ver. : ST4.EUR.KMC.141024.64139
Kartenvers. : EUR.07.48.65.001.001

Det er samme kartversjon som er i min bil. Det sitter altså et kart i min bil som er fra  før juni 2015.
Noe kleint dette her....
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

paaland

#12
Veldig greit at det er gratis oppdatering da, siden det ikke kommer noen oppdatering :)

Min 2016 modell har samme som deg @kVarh:

Navi ver: ST4.EUR.KMC.150204.68323
Kart ver: EUR.07.48.65.001.001

I henhold til PDF på denne siden: http://www.kia.com/no/eie-kia/gratis-kartoppdatering/

OFTE STILTE SPØRSMÅL:
Kan jeg utføre oppdateringen selv?
- Nei, den skal utføres av din merkeforhandler. Oppdateringen utføres kostnadsfritt dersom bilen er omfattet
av 7 års kartoppdatering.

Hvor mange ganger kan jeg få en oppdatering av min navigasjon med dette programmet?
- Kia 7 års kartoppdatering inkluderer inntil 6 oppdateringer.

Hvordan kan jeg selv finne ut om det er et nytt og oppdatert kart tilgjengelig?
- Sjekk ut din navigasjonsenhet i systemkonfigurasjonen for hvilken software- og kartversjon som ligger inne,
besøk deretter www.navigation.com/kia og sjekk ut siste tilgjengelige versjon på kart/software.

Er Kia 7 års kartoppdatering tilgjengelig for andre systemer enn Kia AVN?
- Nei, kun for fabrikkmonterte AVN.

Hva skjer når jeg selger bilen?
- Kia 7 års kartoppdatering er basert på bilens chassisnummer. Programmet overføres derfor automatisk til
ny eier.

Er det en endring i garantien på navigasjonsanlegget gjennom implementeringen av 7 års kartoppdatering?
- Nei, den er fortsatt 3 år som i dag. (5 års reklamasjonsrett).


Men jeg finner ingen info på den nettsiden det refereres til ang. tilgjengelig versjon.
Kia Soul EV (2016)

TommyG

#13
Jeg hentet ut min Kia Soul i dag:

Bos kanalveien

S/W ver: ST.PSEV.EUR.E491.151016
Firmware ver: MICOM.ST.PSEV.EUR.3073.150825
                     SUBM.STPSEV.1057.150413

Navi app ver: ST4.EUR.KMC.151013.80592
Map ver: EUR.08.41.44.705.001.1(D.B1/E.B1)

Den skal være oppdatert med siste software og kart i går



paaland

#14
Hente min Kia Soul EV (2016) etter service i går (hadde bedt om oppdatering av kart) og har nå:

StarBil Skien 18/11/2016:
SW. ver.:         ST.PSEV.EUR.E491.150924
Firmware ver.: MICOM.ST.PSEV.EUR.3073.150825
                      SUBM.ST.PSEV.1057.150413
Navi ver.:        ST4.EUR.KMC.150917.79432
Map ver.:         EUR.07.48.65.001.001 (D.A1./E.A1).

Merkelig at man ikke får samme versjon. Kan det være at forhandlerene er sløve på å laste ned siste versjon og bare tar noe de har liggende? Irriterer meg at ikke Kia har en nettside man kan sjekke mot selv og evt. be om oppdatering til.
Kia Soul EV (2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA