Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Facelift - hva består den egentlig av?

Startet av Bjoris, torsdag 14. april 2016, klokken 20:38

« forrige - neste »

Bjoris

De hadde nok jobbet med det før VW ble tatt med buksa på anklene, men generelt er det jo ett bra salgsargument i en 0 utslipp bil og absolutt også ett poeng i Kina feks med den enorme forurensingen som er i mange byer der!

OM det nå er dette digre filteret som gjør frunken mindre så finnes det da to versjoner, ellers er det dumt for dem som ikke velger premium pallen, de får da mindre frunk, men likevel ikke noe HEPA filter!


KrW

Ingen Model X uten premium pakken har blitt levert enda. Kanskje den også får større frunk uten det store filteret  :)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Thomas N

Sitat fra: bjoris på lørdag 16. april 2016, klokken 18:33
Nettopp, venter ett biologisk angrep her når som helst på Vestlandet så dette filteret kommer nok godt med;) Men lurer på hvordan en skal få ladet siden en da ikke kan gå ut av bilen;) Vel, sikkert fint med bra luft i bilen for de som kjører i mye trafikk og tunneler:)
Induksjonslading :)
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Bjoris

Bedre isolert frontmotor;)? Strengt tatt har de i såfall isolert på feil side, hehe :) Vel, det er mye som kan være gjort med bilen uten at vi får vite dette...

krokhol

Facelift er fint. Nytt design vil holde seg moderne lenger. Nye lykter er bra. Men må man ha premium-interiør-pakke med svingbare lykter for å få bedre lys? Nye led-lys som er standard på nye lykter gir vel betydelig bedre lys enn de tidligere svake lyktene vil jeg anta. Og er rekkevidden på s70 ( som jeg venter på) øket? Ser på konfiguratoren at oppgitt rekkevidde er ca 47 mil mot 44 tidligere. Ser det er mye kunnskap om Tesla her på forumet så jeg spør dere :)

Øyvind.h

Xenon har tradisjonelt gitt veldig gode nær- og fjernlys. LED er ikke nødvendigvis i seg selv bedre. Det avgjøres av lampen (brytning) og lysstyrken.

Model S har dessverre tilsynelatende ikke adaptive lys av den typen man forventer. Dvs. de svinger ikke med veien på samme måte som andre adaptive lys. Der andre lys lar lysbildet følge veien og sågar tilpasser lyskjeglen til vei og hastighet har Tesla gått for en løsning hvor LED-pærer lyser ut mot sidene i krappe svinger i lav hastighet (om jeg har forstått løsningen korrekt). Det blir med andre ord litt som de grøftelysene man allerede har, bare sterkere og bedre. Absolutt greit å ha i enkelte situasjoner, men ikke akkurat det man forventer av adaptive lys i 2016. Forbehold om at jeg kun har lest om og sett videoer av løsningen. Jeg har ikke testet den selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

De nye lysene har nok noe for seg i liten fart og spesielt når en skal svinge av og setter på blinklyset da siden lyses opp, men er som Øyvind H skuffet over at det ikke gjelder lang-lysene...

shufu

Sitat fra: krokhol på mandag 18. april 2016, klokken 12:52
Facelift er fint. Nytt design vil holde seg moderne lenger. Nye lykter er bra. Men må man ha premium-interiør-pakke med svingbare lykter for å få bedre lys? Nye led-lys som er standard på nye lykter gir vel betydelig bedre lys enn de tidligere svake lyktene vil jeg anta. Og er rekkevidden på s70 ( som jeg venter på) øket? Ser på konfiguratoren at oppgitt rekkevidde er ca 47 mil mot 44 tidligere. Ser det er mye kunnskap om Tesla her på forumet så jeg spør dere :)

Spurte en selger men det ser ut at de er mindre oppdatert enn "oss" på elbilforum. Sansynnligvis ny batteriskjemi men kunne ikke finne god/reliable forklaring... Veldig nysjerrig å vite på dette også. Jeg tror ikke det er pga aerodynamism, da S90D hadde øket mye mer også.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Bjoris

Det snakkes om å bytte front på eldre biler, men det må nok bli 3. part som blir ganske lik, men ikke helt for med ny plassering av radar vil jo ikke denne passe og som en ser er også panseret bøyd annerledes i tuppen...

Må si den nye fronten virkelig er ett løft!

Har spurt min DS og selger om de har noen forklaring på økt rekkevidde... Venter på svar

Toonster

#39
Mtp økt rekkevidde, så har sikkert Tesla bare oppdatert sin nettside med "sommer- tid/rekkevidde" :)

Forøvrig liker jeg veldig godt den nye fronten. Fronten har vært det elementet jeg har slitt med, men synes den nye fikser opp mye av det "problemet". Og som noen andre har nevnt, er den enda finere med norsk format på skiltene.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Diravi

Den nye fronten på S er finere enn på X, og kanskje også på 3, slik jeg ser det. Men den gir noen utfordringer. Større lakkert vertikalt areal som fylles av døde fluer og steinsprangmerker, sannsynligvis dyrere reparasjon ved småskader. Likeens kunne Ren Bil fortelle meg at plastskjørtet under hekken på non-facelift fort får merker, men det er vel en billig del å bytte ut. Hvordan blir det når bilene blir lakkert helt ned?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lunitiks

#41
Ikke enig i at denne faceliften var noen oppgradering utseendemessig. Særlig i lys av M3-avdukingen som fremviste en dr...lekker front. Dette ble litt tilbakeskritt, og jeg liker ikke "etterligningen" av MX.

I tillegg - og her er sikkert mange uenig med meg - syntes jeg ikke den ble noe bedre lakkert helt ned. Bilen ble i mine øyne mindre sporty, og mer amerikansk muskelbil. No thanks


EDIT: Får litt samme følelsen som jeg hadde før MX ble avduket. Husker dere, da MX rett og slett bare så ut som en svulstig MS? Lettelsen var derfor stor da MX kom med en helt ny front. Samme med M3, et skikkelig knallfint frontparti. Den nye facelifted MSen blir rett og slett som en flattrykt MX for meg. Lite spennende, lite innovativt. Men OK, kanskje den ser bra ut i virkeligheten
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

#42
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 19. april 2016, klokken 19:37
Ikke enig i at denne faceliften var noen oppgradering utseendemessig. Særlig i lys av M3-avdukingen som fremviste en dr...lekker front. Dette ble litt tilbakeskritt, og jeg liker ikke "etterligningen" av MX.

I tillegg - og her er sikkert mange uenig med meg - syntes jeg ikke den ble noe bedre lakkert helt ned. Bilen ble i mine øyne mindre sporty, og mer amerikansk muskelbil. No thanks


EDIT: Får litt samme følelsen som jeg hadde før MX ble avduket. Husker dere, da MX rett og slett bare så ut som en svulstig MS? Lettelsen var derfor stor da MX kom med en helt ny front. Samme med M3, et skikkelig knallfint frontparti. Den nye facelifted MSen blir rett og slett som en flattrykt MX for meg. Lite spennende, lite innovativt. Men OK, kanskje den ser bra ut i virkeligheten

M3 så bra ut, men den er lovlig lik en Porsche i fronten, her ser vi en S med samme løsning mer eller mindre... ser bra ut, men du må jo se to ganger for å se at det ikke er en Porsche og det er litt juks;)

Vel, enig om utseende blir en aldri

Toonster

Facelift består av HEPA filter (Premium interiør)
Frunk har krympet vesentlig (for å få plass til filter - gjelder også RWD-bilene)
Nye LED lys, blinklys, led lys bak
Rekkevidden har økt pga av mer aerodynamisk design.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Cookie Monster

Ledlys bak? Det har det da alltid vært.

De nye lyktene er i delekatalogen nå og de passer rett på de eldre :)
De nye led front lyktene kommer i egen utgave for Europa, mest sannsynlig begrenset til maks 2000 lumens slik som Xenon lyktene for Europa var som kun var 25W mot 35W i usa. Siden den ikke har lyktespylere.

Kommer nok til å prøve å få tak i noen usa utgave av de nye front led lyktene å sette på min. Mest for utseende siden det er finere at de er mørke inni så slipper jeg å modifisere de jeg har.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA